ویژگی های منحصر به فرد  سرمایه گذاری در منطقه آزاد قشم
ویژگی های منحصر به فرد  سرمایه گذاری در منطقه آزاد قشم
سکان نیوز:سرپرست مدیریت جذب سرمایه و بازاریابی سازمان منطقه آزاد قشم جزییات صدور و تمدید مجوز فعالیت های اقتصادی بین سال های 1393 الی شش ماهه اول 1399 و همچنین مزیت ها و ویژگی های سرمایه گذاری را در این منطقه اعلام کرد.

به گزارش سکان نیوز/جعفرهدایت پژوه  روز دوشنبه  کل مجوزهای صادره و تمدیدی را در این مدت در سه حوزه صنعت، تجارت و خدمات افزون بر 15هزار و 79فقره عنوان کرد و گفت: از این تعداد مجوز چهارهزار و 682 فقره صادره و 10هزار و 397 فقره تمدیدی بوده است.
وی بیشترین مجوزهای صادره و تمدیدی را در این مدت با 46درصد کل مجوزها متعلق به بخش خدمات اعلام کرد و افزود: دراین بخش مجموعا شش هزار و 951 فقره مجوز در این مدت صادر و تمدید شده که دوهزار و 145 فقره آن صادره و چهارهزار و 806فقره تمدیدی بوده است.
هدایت پژوه میزان مجوزهای صادره و تمدیدی را دربخش تجارت هم دراین مدت بالغ بر43درصد کل مجوزها اعلام کرد و گفت: در این بخش نیز مجموعا شش هزار و 422 فقره مجوز دراین مدت صادر و تمدید شده که یک هزار و 906فقره آن صادره و چهارهزار و 516فقره آن تمدیدی است.
سرپرست مدیریت جذب سرمایه و بازاریابی سازمان منطقه آزاد قشم سهم بخش صنعت را از کل مجوزهای صادره و تمدیدی در طول سال های بین 93 الی شش ماهه 99 افزون بر 11درصد عنوان کرد و یادآور شد: مجموع مجوزهای صادره و تمدیدی در این بخش در این مدت یک هزار و 706فقره بوده که 631 فقره آن صادره و یک هزار و 75فقره آن تمدیدی بوده است.

*مقایسه مجوزهای صادره و تمدیدی در دو بازه زمانی 
سرپرست مدیریت جذب سرمایه و بازاریابی سازمان منطقه آزاد قشم به مقایسه تعداد مجوزهای صادره در شش ماهه اول سالهای  99 و 98 از سوی این مدیریت پرداخت و گفت: شش ماهه اول سال 99 تعداد 199 مجوز در حوزه های مختلف صادر گردیده است که در مقایسه با شش ماهه اول سال 98 بالغ بر 31% کاهش داشته است.
به گفته وی این مدیریت درشش ماهه اول سال 99 تعداد 899 مجوز هم درحوزه ها ی مختلف تمدید کرده است که در مقایسه با شش ماهه اول سال 98 بالغ بر 10% افزایش  داشته است.
هدایت پژوه درباره مجوزهای موردی هم گفت: این مجوزها برای شرکت های ثبت شده در سرزمین اصلی که با شرکت های واقع درمنطقه آزاد قشم قرارداد دارند، صادر می شود.
وی در این خصوص تصریح کرد: به رغم  کاهش 41درصدی آمار تعداد مجوزهای موردی صادر شده از سوی مدیریت جذب سرمایه و بازاریابی سازمان منطقه آزاد قشم در شش ماهه اول سال 99 نسبت به مدت مشابه سال 98، درآمد عوارض یک درصد عمرانی(موردی) این مدیریت در فاصله این دو بازه زمانی، افزون بر 118% افزایش داشته است.

*مزایای ویژه سرمایه‌گذاری درمنطقه آزاد قشم
سرپرست مدیریت جذب سرمایه و بازاریابی سازمان منطقه آزاد قشم دراین قسمت از صحبت های خود به مزایای ویژه سرمایه‌گذاری درمنطقه آزاد قشم اشاره کرد و گفت: مهم ترین این مزایا شامل معافيت مالياتي 20 ساله، آزادي مشاركت سرمايه گذاري خارجي تا سقف 100%، معافيت از پرداخت هرگونه حقوق گمركي جهت صادرات مجدد کالاهای تولید شده به کشورهای خارجی و صدور ويزا براي خارجيان درمبادي ورودي منطقه آزاد قشم است.
وی تضمين كامل سرمايه خارجي، آزادي كامل ورود و خروج سرمايه و سود، آزادي كامل ورود و خروج  ارز، مقررات ساده و مناسب نيروي كار، كمترين تشريفات اداري براي فعالان اقتصادي و ثبت شرکت دركمتراز 10 روز از دیگر مزایای ویژه سرمایه‌گذاری درمنطقه آزاد قشم اعلام کرد.

*ویژگی های منحصربه فرد منطقه آزاد قشم
هدایت پژوه به تشریح ویژگی های منحصربه فرد منطقه آزاد قشم هم پرداخت و گفت: دسترسي به بازار چند ده ميليون نفری شامل بازار داخلی ایران، بازار کشورهای خاورمیانه و حوزه CIS،  کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان و بازارهاي حاشيه جنوبي خليج فارس و همچنین دسترسی به آب های بین المللی و واقع شدن درمرکز مسیر ترانزیت کالای شمال- جنوب به عنوان یکی از مسیرهای اصلی حمل و نقل از آسیا به اروپا از جمله این ویژگی هاست.
وی از قرارگرفتن درکریدور پروازهای بین المللی شرق وغرب جهان، واقع شدن درمرکز بازار انرژی با توجه به وجود میادین نفتی و گازی سلخ، گورزین وهنگام درمنطقه و مزیت استثنایی به منظور استفاده در صنایع مربوطه و ظرفیت بالقوه بالای جزیره قشم در زمینه  استفاده از منابع آبزیان خلیج فارس از نظر تولید و پرورش را هم از دیگر این ویژگی ها اعلام کرد.
وجود فرودگاه بين المللي و برقراري پروازهاي منظم داخلي و خارج، اتصال به شبكه سراسري برق كشور، وجود سواحل عميق و مناسب و اسكله ويژه تخليه و بارگيري شناورهاي تا ظرفيت 100 هزار تن هم ویژگی های دیگر منطقه آزاد قشم است که هدایت پژوه به آنها اشاره کرد.
به گفته سرپرست مدیریت جذب سرمایه و بازاریابی سازمان منطقه آزاد قشم وجود ذخايرگازطبيعي در جزيره و اطراف آن، پتانسيل سياحتي و تفريحي درکنار دیدنی های معروف به عجایب هفت‌گانه،  نيروي كار ماهر وغيرماهر با دستمزد پایین تر از  دسـتمزد نـيروي كـارمـشابه خارجي، انجام  سریع خدمات گمرکی و ترخیص کالا و تجهیزات  گسترده حمل محموله نیز از دیگر این ویژگی هاست.
هدایت پژوه درپایان این گفت و گو مهم ترین حوزه های سرمایه گذاری منطقه آزاد قشم را  صنایع سنگین، صنايع نفت و انرژی، صنايع گردشگری، صنایع شیلاتی و صنایع کوچک اعلام کرد.