ورود آمار بیماران کرونایی در مازندران به کانال کاهشی
ورود آمار بیماران کرونایی در مازندران به کانال کاهشی
ساری - سکان نیوز- آمار ترخیص بیماران بهبود یافته ناشی از ویروس کرونا در بیمارستان‌های مازندران پس از حدود یک ماه در مسیر افزایشی، طی ۴۸ ساعت گذشته کاهشی شده است.

به گزارش سکان نیوز/ دور جدید افزایشی شدن بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در مازندران از هفته نخست تیر ماه با شیب ملایم شروع شد ، نیمه دوم همین ماه اوج گرفت و در روزهای نخست ماه مرداد به نقطه پیک رسید.
اگر چه مازندران جزو نخستین استان های کشور بود که سی ام بهمن ماه سال پیش با ورود ۲ بیمار مبتلا از قم به یکی از کانون های قرمز شیوع ویروس کرونا تبدیل شده بود ، ولی بلافاصله با اقدامات همه جانبه استانی و برخی تدابیر اتخاذ شده در ستاد ملی مقابله با کرونا در کمتر از ۴۵ روز موفق به مهار این ویروس گردید و فروردین ماه را با کاهشی شدن روند ابتلا و بستری بیماران کرونایی آغاز کرد.
روند کاهشی شیوع ویروس کرونا و ابتلا به کووید ۱۹ در استان گردشگر پذیری مانند مازندران آن هم در مهم ترین دوره گردشگرپذیری و مسافرت طی یک دوره کمتر از ۲ ماهه نتیجه اقدامات محدود کننده مانند تعطیلی مدارس و دانشگاه ها ، مساجد ، اماکن ورزشی ، آرایشگاه ها و ممنوعیت برگزاری هرگونه اجتماع و اذحام ، تعطیلی مشاغل پرخطر و با خطر متوسط و حتی تعطیلی یک هفته ای تمامی بازارها و خانه نشینی داوطلبانه شهروندان بود، نتیجه ای که از سوی مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونای کشور مورد تقدیر قرار گرفت.
مازندرانی ها که زمانی در ماه اسفند شاهد اختصاص تمامی تخت های بیمارستان های دولتی و بخشی از بیمارستان های خصوصی استان به پذیرش بیماران کرونایی بودند و حتی تجهیز چند نقاهتگاه عمومی را هم در مناطق مختلف به چشم دیدند و در جریان احتمال برپایی بیمارستان های صحرایی قرار گرفتند ، از اوایل اردیبهشت با خالی شدن روزانه بخشی از تخت های بیمارستانی و بازگشت تعدادی از بیمارستان ها به کارکرد غیرکرونایی ، نسبت به شکست ویروس تاجدار امیدوار شدند ، امیدی که تنها ۲ ماه دوام آورد.
امیدواری شهروندان مازندرانی در آن دوره ۲ ماهه چندان بیراه نبود ، برای این که آمار بیماران بستری مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان از حدود چهار هزار نفر در سوم تیر ماه امسال به کمتر از ۳۰۰ نفر کاهش یافته بود.
در حالی که در تمامی ماه های اردیبهشت و خرداد هر روز آمار ورودی بیماران کرونایی به بیمارستان های مازندران روند کاهشی و آمار بیماران ترخیصی روند افزایشی داشت ، ورق از هفته اول تیر ماه بتدریج برگشت و مسیر برعکس شد. طی یک ماه گذشته تقریبا هر روز آمار بیماران بستری بیشتر از بیماران ترخیصی بود ولی از ۴۸ ساعت پیش تاکنون دوباره آمار بیماران ترخیصی از ورودی ها پیشی گرفته است ، وضعیتی که کارشناسان بهداشت و درمان را نسبت به تداوم روند امیدوار کرده است.
طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر دوشنبه ۲۹۵ بیمار مشکوک به ویروس کرونا پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شدند و در همین مدت ۲۹۳ بیمار مشکوک به این ویروس نیز در مراکز درمانی بستری شدند.
روز یکشنبه نیز آمار ترخیص بهبود یافتگان نسبت به بستری بیماران مشکوک به ویروس کرونا افزایش یافت به طوری که در این روز ۳۲۱ بیمار جدید بستری و ۳۶۱ بیمار بهبود یافته از بیماران مرخص شدند.
در مجموع آمار بیماران بستری در بیمارستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران به ۱۵۸۴ نفر رسیده است. طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی بابل یکی دیگر از دانشگاه های علوم پزشکی استان مازندران در مراکز بیمارستانی تحت پوشش این دانشگاه نیز هم اکنون ۳۱۲ بیمار مشکوک تحت درمان قرار دارند که ۴۲ بیمار به دلیل وضعیت حاد تنفسی در بخش مراقبت های ویژه بستری شدند.
برگشت محدودیت ها
کارشناسان علت کاهشی شدن روند شیوع ویروس کرونا در مازندران را بازگشت برخی از محدودیت ها مانند تعطیلی برگزاری اجتماع از جمله عزا و عروسی ، تعطیلی باشگاه های ورزشی ، آموزشگاه ها ، بازار های روز، تالارهای پذیرایی ، نماز جمعه و برخی مشاغل پر خطر می دانند.
علاوه بر این ستاد استانی مقابله با کرونای مازندران طرح استفاده از ماسک را در فضاهای سرپوشیده ، ادارات و سازمان های دولتی و واحدهای صنفی اجباری کرد و خدمات دهی به شهروندان در صورت نداشتن ماسکل در واحدهای صنفی، داروخانه ها ، بانک و سایر شرکت های خدمات رسان را ممنوع و برای متخلفان جرایمی از جمله پلمب محل کسب و کار مصوب کرد.
اگرچه براساس اعلام ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا قضاوت اصلی برای ادامه روند کاهشی آمار بیماران تا حدودی زودهنگام خواهد بود، ولی بررسی ها نشان می دهد که آمار استفاده از ماسک در این استان از حدود ۲۰ درصد روزهای ابتدای موج دوم در نیمه دوم تیر ماه سال جاری به بیش از ۸۰ درصد رسید و رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک امیدواری ها برای تداوم روند کاهشی و کنترل این بیماری را در استان گسترش داد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران کنترل و مدیریت بیماری کووید ۱۹ را در این خطه شمال کشور بسته به تغییر رفتار مردم در جامعه به خصوص استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تعطیلی برخی رفتارهای پرخطر اجتماعی و حتی مشاغل پرخطر اعلام کرد.
دکتر سید عباس موسوی علت اصلی روند افزایشی ویروس کرونا را در این خطه شمال کشور همانند سایر نقاط ایران ساده انگاری و عادی سازی رفتاری با این ویروس دانست و اظهار داشت : باید با رعایت پروتکل های بهداشتی با کرونا زندگی کنیم و این روند نیاز به تغییر نگرش مردم نسبت به این ویروس به خصوص در مراودات روزانه و در سطح شهر دارد.
وی اضافه کرد : استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی و شستن مداوم دستها جز اساسی ترین فاکتورها برای جلوگیری از انتشار کووید ۱۹ است.
در همین حال استاندار مازندران هم گفت : بررسی نشان می دهد که بیش از ۸۰ درصد از مردم از ماسک در فضای بیرون از منزل استفاده می کنند و رعایت پروتکل های بهداشتی نیز تا حدودی رضایت بخش است .
احمد حسین زادگان افزود : مردم باید این تغییر رفتاری نسبت به ویروس کرونا را تا شکست این ویروس در سطح کشور و جهان ادامه دهند و به گونه ای برنامه ریزی کنند که به نوعی زندگی مسالمت آمیز با آن داشته باشند تا با کمترین آسیب بتوانیم هم به وضعیت اقتصادی و زندگی روزمره برسیم و هم از ابتلا به ویروس کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک ادامه بدهیم.
نماینده عالی دولت در مازندران اظهارداشت : اگر مردم به درستی پروتکل های بهداشتی که از طریق ستاد ملی و استانی ابلاغ می شود را رعایت نکنند، امکان افزایش محدودیت ها وجود دارد و در آن صورت قطعا مشکلات اقتصادی و اجتماعی ما نیز رو به افزایش خواهد رفت.