وجود دست­های آلوده در پشت پرده معیشت مردم عیان است
وجود دست­های آلوده در پشت پرده معیشت مردم عیان است
سکان نیوز؛ کمیته اقتصادی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در بیانیه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور نوشت: وجود دست­های آلوده در پشت پرده معیشت مردم بسیار عیان شده است.

در این بیانیه آمده است؛ در هیچ تئوری و با هیچ عقل سلیم نمی‌­توان این مدل اقتصادی را هضم کرد که افزایش قیمت همراه با افزایش عرضه شکل بگیرد.

متن این بیانیه بدین شرح است:

جناب آقای رییس جمهور

با اندکی مداقه و امعان نظر در سخنان رهبر انقلاب که به مناسبت روز درختکاری ایراد فرمود به نکات بسیار ارزشمندی می­توان پی برد که امید است با تامل و اندیشه عمیق و با بکاربستن آنها، باقیمانده دوره خدمت دولت خود را با خاطری خوش در اذهان مردم به پایان برسانید.

در این بیانات، رهبر انقلاب با اشاره به مسئولیت عمومی آحاد جامعه اعم از مسئول و مردم عادی در حفظ و حراست از محیط زیست و برشمردن فعالیتهای محیط زیستی، در زمره فعالیت های دینی و انقلابی، جلوگیری از تخریب محیط زیست و برخورد با افراد سودجو و فرصت ­طلب را وظیفه ­ای همگانی عنوان می­‌نمایند. ایشان در ادامه بیان کردند خسارات حوادث طبیعی منجر به تخریب محیط زیست، قابل کنترل و پیشگیری هستند و مسئولانی که در این زمینه به وظایف خود عمل نمی‌کنند، دچار تقصیر هستند.

حال این سوال در افکار عمومی بوجود می‌­آید که چرا دولتمردان شما به تذکرات موکد نمایندگان مردم در مجلس اهمیت نمی­دهند و چرا باید مدیرانی در ارکان اصلی دولت باشند که عدم تعهد به وظایفشان تا حدی باشد که نیاز به تذکر لسانی و گلایه­ های رهبر انقلاب شود؟! که اگر ثقل و عمق این تذکر را درک کنیم، برای دولتمردان باید گران­تر و سنگین­‌تر از تذکرات دیگر مسئولین و نمایندگان مردم باشد.

لیکن آنچه از همه بیشتر در این بیانات نیاز به تفکر و ژرف­اندیشی دارد، مسئله معیشت و گرانی­‌هایی است که گریبان مردم را می­‌فشارد. ایشان این مسئله را غصه بزرگی دانستند و فرمودند: «وضع معیشت مردم خوب نیست، این غصه بزرگی است.»

همه می‌­دانیم بروز بلایی فراگیر و جهانی تا چه حد می‌تواند اقتصاد، سلامت، امنیت و حتی فرهنگ جوامع بشری را تحت الشعاع خود قراردهد. اما پنهان شدن پشت این بهانه و عدم توجه به راه­‌حل­ها و تذکرات کارشناسان دلسوز و فهیم می‌بایست پایانی داشته باشد. وجود دست­های آلوده در پشت پرده معیشت مردم بسیار عیان شده است، در هیچ تئوری و با هیچ عقل سلیم نمی‌­توان این مدل اقتصادی را هضم کرد که افزایش قیمت همراه با افزایش عرضه شکل بگیرد.

ذکر این نکته خالی از ضرورت نیست که وقتی غرس کردن نهال از حسنات است، چرا نباید غرس کردن اصول درست در اقتصاد و مدیریت که نتیجه آن بر زندگی اقشار جامعه سایه می‌­گستراند، حسنه نباشد؟!

جناب آقای رییس جمهور، باز هم به حضرتعالی و همکاران محترمتان در دولت تدبیر و امید خاطرنشان می­‌سازیم؛ بد نیست دولت مردان شما به جای گره زدن معیشت مردم با مسایلی همچون تحریم­ها و FATF و …، و مبارزه با گرانی­های خود ساخته که حاصل بکارگماری و بعضا واگذاری پست ها و مناصب حساس و مهم اقتصادی و دولتی به بستگان و وابستگان عده کثیری از مدیران ارشد دولت است، به رهنمودهای دلسوزان نظام و مردم صبور و فهیم ایران عزیز گوش فرادهند تا بلکه در این اندک مجال باقیمانده پس از قریب به هشت سال تصدی امور اجرایی کشور، مقداری از آبروی از دست رفته دولت ­تدبیر و امید! را بازگردانید. همین عدم توجه به وضعیت رفاه و معیشت مردم و کم اهمیت دانستن سطح برخورداری مردم از نان حداقلی است که متاسفانه مقبولیت دولت را تا حد ده درصد تنزل داده است.

در پایان یادآوری می­‌نماییم؛ حل مشکلات یاد شده امکان­پذیر است و راه­‌حل­های منطقی و عملی هم برای آن وجود دارد. این مهم در جلسات متعدد مختلف کارشناسی مطرح شده اما متاسفانه مغفول ماندن آنها بر ما مسطور مانده است.

وَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَیُوَفِّیهِمْ أُجُورَهُمْ ۗ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ الظَّالِمِینَ (آیه 57 سوره آل عمران)

اما آنان که ایمان آورده و نیکوکار شدند، خدا اجر تمام و کامل به آنها عطا کند، و خدا هرگز ستمکاران را دوست نمی‌دارد.