واکنش دبیرکل کانون کارگزاران به فروش مجوز کارگزاری‌/مشتاق عرضه سهام کارگزاری در بورس هستیم
واکنش دبیرکل کانون کارگزاران به فروش مجوز کارگزاری‌/مشتاق عرضه سهام کارگزاری در بورس هستیم
سکان نیوز؛ دبیرکل کانون کارگزاران بورس در مورد اینکه آیا مجوزهای کارگزاری به خاطر انحصار به نرخ‌های نجومی دست به دست می‌شود،‌گفت: ‌انحصار وجود ندارد و ما از سازمان بورس درخواست سهامی عام شدن شرکت‌های کارگزاری و ورود به بورس را داشته‌ایم.

روح‌الله میرصانعی دبیرکل کانون کارگزاران بورس در واکنش به وجود انحصار در کارگزاری‌های بورس،‌گفت: چه عرض کنم، نمی‌دانم چه چیزی است که رسانه‌ها فقط به کارگزاری گیر داده‌اند، چرا به سایر نهادهای بازار سرمایه مثل شرکتهای تامین سرمایه گیر نمی‌دهند؟

وی ادامه داد: اگر می‌گویید به خاطر انحصار مجوز کارگزاری‌ها به قیمت گزاف خرید و فروش می‌شود، این سؤال را مطرح می‌کنم، ارزش روز شرکت بورس اوراق بهادار تهران چقدر است؟‌ پاسخ این است که امروز بورس تهران 24 هزار میلیارد تومان می‌ارزد، در حالی که کل دارایی‌ها شرکت بورس تهران حداکثر 4 هزار میلیارد تومان است بنابراین، ارزش مجوز بورس اوراق بهادار تهران 20 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

میرصانعی گفت: همچنین ارزش یک شرکت تأمین سرمایه که در بورس کار می‌کند، بین 8 تا 10 هزار میلیارد تومان است، در حالی که یک شرکت تأمین سرمایه با سرمایه چند صد میلیون تومانی مجوز می‌گیرد و کار می‌کند، بنابر این ارزش مجوز یک شرکت تأمین سرمایه در بورس 7 هزار میلیارد تومان است.

میرصانعی در مورد اینکه آیا درست است مجوز کارگزاری‌ها بین 30 تا 50 میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود، گفت:‌چرا در مورد مجوز تأمین سرمایه که 7 هزار میلیارد تومان و مجوز بورس اوراق بهادار تهران که 20 هزار میلیارد تومان می‌ارزد، صحبت نمی‌شود و رسانه‌ها فقط به کارگزاری‌های بورس در بازار سرمایه می‌پردازند، مشکل کار کجاست؟به نظر من مشکل کار این است که هنوز صنعت کارگزاری بورس تبدیل به شرکت‌های سهامی عام نشده که سهام آنها به عموم مردم عرضه شود.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس گفت: ما درخواست می‌کنیم که سازمان بورس مجوز دهد تا شرکتهای کارگزاری تبدیل به شرکت سهامی عام شوند و سهام شرکت‌های کارگزاری در بورس ارائه شود تا مردم بیایند سهام کارگزاری‌ها را بخرند و نیازی نیست تعداد مجوزهای کارگزاری زیاد شود، بلکه از طریق خرید سهام می‌توانند به قدرسهم خود مالک کارگزاری شوند.

میرصانعی در مورد این که قرار بود کارگزاریها به افزایش سرمایه بپردازند و از آبان امسال وارد بورس شوند، گفت:‌ کارگزاری‌ها سرمایه خود را افزایش می‌دهند،اکنون سازمان بورس مجوز جدید برای کارگزاری نمی‌دهد و از طرفی هم شرایط را فراهم نمی‌کند که کارگزاری‌ها بعد از سهامی عام شدن در بورس عرضه شوند.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس در مورد اینکه تا کنون چند تقاضا برای تبدیل شدن یک شرکت کارگزاری به سهامی عام ارائه شده است، گفت:‌بین سه تا چهار شرکت کارگزاری درخواست برای پذیرش و تبدیل شدن به شرکت سهامی عام و پذیرش در فرابورس را داده‌اند، اما هنوز پاسخی از سوی سازمان بورس نگرفته‌اند، اگر شرکت‌های کارگزاری در بورس یا فرابورس پذیرفته شوند، مردم به راحتی می‌توانند سهام آنها را بخرند و نیازی نیست، دنبال مجوز جدید برای کارگزاری باشند.

میر صانعی ادامه داد: همانطور که بانک مرکزی سالهای قبل مجوز احداث بانک‌های خصوصی می‌داد و امروزه بعد از چند سال همان بانک‌های کوچک را در هم ادغام می‌کند، بنابر این مجوزها در بازار مالی، سرمایه و بازار پولی بسیار حساس است و نیاز به افزایش تعداد نیست، بلکه باید کیفیت خدمات ارتقا یابد و ما می‌گوییم شرکت‌های کارگزاری بورس حاضرند تبدیل به سهامی عام شوند، همانطور که برخی از بانک‌ها در بورس حاضر شدند و مردم به راحتی سهام این بانک‌ها را در بورس خریداری می‌کنند، ‌بتوانند سهام کارگزاری هم بخرند.

میرصانعی تأکید کرد: اگر کارگزاری‌ها تبدیل به شرکت‌های سهام عام شوند، دیگر لازم نیست که تعداد کارگزاری‌ها از 108 شرکت موجود مثلاً به 400 شرکت افزایش یابد، بلکه مردم می‌توانند با خرید سهام آنها در بورس در صنعت کارگزاری مشارکت کنند.

وی این را هم گفت:‌ کارگزاری‌های بورس با تبدیل شدن به سهام عام باید خدمات بهتری به مشتریان ارائه کنند، نرم‌افزارهای راحت‌تر در اختیار سهامداران بگذارند، الان مجوز برای کارگزاری داده نمی‌شود و همچنین مجوز برای سهامی عام شدن کارگزاری‌ها هم صادر نمی‌شود، رسانه‌ها باید از سازمان بورس بخواهند هر چه سریع‌تر زمینه سهامی عام شدن شرکت‌های کارگزاری بورس را فراهم کنند و اجازه دهد کارگزاری‌ها در بورس پذیرفته شوند و ما مشتاق هستیم هر چه سریع‌تر سهام عام شویم و سهام کارگزاری به مردم ارائه شود.

میرصانعی همچنین در مورد اینکه آیا تعداد 108 شرکت کارگزاری برای پاسخگویی به متقاضیان در کشور کافی است، گفت: سهام عدالت کوچک‌ترین فشاری به کارگزاری‌ها وارد نکرده و اولاً همه تقاضاها را به صورت الکترونیکی می‌گیریم و هر کس در هر جای ایران و یا دنیا باشد می‌تواند روی سایت کارگزاری‌ها پرتفو (ترکیب سهام عدالت) را خود ببیند و اگر خواست می‌تواند از طریق کارگزاری درخواست فروش سهام عدالت را بدهد، بنابر این مشتریان سهام عدالت فشاری به شبکه کارگزاری‌ها وارد نکرده‌اند، بلکه فشار اصلی از محل استقبال مردم برای حضور در بازار سرمایه و خرید سهم‌های عادی است.

وی همچنین گفت:‌با وجود اینکه سال گذشته صنعت کارگزاری توسعه زیادی داشت و هم شعب کارگزاری و هم نمایندگی‌های آن اضافه شدند، اما باز هم پاسخگوی تقاضای مردم برای حضور در بازار بورس و دریافت خدمات کارگزاری نیستند و برخی کارگزاری‌ها نیز با توجه به تعداد مشتریان که در شهرهای دیگر دارند، دفاتر خود را در کشور توسعه داده‌اند، اما نمی‌توان برای یک شهر کوچک که تعداد محدودی مشتری بورسی هستند، دفتر کارگزاری احداث کرد چون دفاتر کارگزاری مخارج زیادی دارند.

میرصانعی همچنین در مورد ارتقاء سامانه‌های الکترونیکی کارگزاری‌ها گفت: ‌زیرساخت آن را باید مخابرات فراهم کند امروزه به خاطر استقبال مردم از بورس تعداد خطوط تلفن برخی کارگزاری‌ها 5 برابر شده و پرسنل خود را افزایش داده‌اند که بتوانند به مردم خدمت ارائه کنند، چون تعداد مشتریان بورس به شدت افزایش یافته است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پراکندگی کارگزاری‌ها در شهرهای مختلف به اندازه تقاضای مردم است،‌گفت: منطقی نیست برای یک شهر کوچک که تعداد اندکی مشتری بورسی هستند ،دفتر کارگزاری احداث کنیم چون این‌ها واحدهای اقتصادی هستند که باید درآمد مناسب داشته باشند. اگر تعداد کارگزاری‌ها از 108 شرکت به 1800 شرکت هم اضافه شود باز هم برای احداث دفتر در یک شهر به تعداد مشتریان نگاه می‌شود، از طرفی با توجه به فناوری الکترونیک لازم نیست شعبه فیزیکی کارگزاری در یک شهر ایجاد شود بلکه در شهرهای کوچک 5 هزار نفری هم دفتر پیشخوان دولت مستقر است و مشتریان می‌توانند خدمات بورسی و کارگزاری را از آن دفاتر دریافت کنند.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس همچنین در مورد اینکه متقاضیان با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک فقط فرم‌های کارگزاری مفید و آگاه و سهم آشنا را دریافت می‌کنند، آیا این انحصار است،‌گفت:‌یک ایرادی در دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک وجود دارد که سعی می‌کنیم آن را حل کنیم، اما درگاه‌های قابل دسترس و معاملات برخط وجود دارند و لزومی ندارد مردم فقط از یک کارگزاری خاص استفاده کنند، می‌توانند از شعب بانک‌ها برای گرفتن کد بورسی هم استفاده کنند و دسترسی معاملات برخط دریافت کنند حتی قرار است با دفاتر پلیس + 10 هم صحبت شود، تا علاوه بر دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک، خدمات کارگزاری و کد بورسی به مردم ارائه شود