واردات 200 میلیون تن خاک فسفات از سوریه به ایران
واردات 200 میلیون تن خاک فسفات از سوریه به ایران
سکان نیوز؛ عضو کمیسیون کشاورزی مجلس از برنامه‌ریزی برای واردات 200 میلیون تن خاک فسفات از سوریه به ایران خبر داد و گفت:‌ این کار به منظور بومی‌سازی کودهای خانواده فسفات صورت می‌گیرد.

علیرضا نظری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم حذف دلالان کشاورزی و ضرورت تأمین نهاد‌ه‌های دامی و توزیع کود فسفات بین کشاورزان اظهار داشت: برنامه‌ریزی برای واردات 200 میلیون تن خاک فسفات از سوریه به ایران صورت گرفته است که هم‌اکنون با حجم مشخصی این کار انجام می‌شود. ضمن اینکه این واردات برای بومی‌سازی کودهای خانواده فسفات در کشورمان صورت می‌گیرد.

وی افزود: مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است ولی با این حال در طول 9 ماه گذشته کارهای حوزه کشاورزی در وزارت جهاد به خوبی پیش نرفته است و به نظر می‌رسد باید خیلی سریع آسیب‌ها را شناسایی کرده و بخشی از آن تا پایان دولت فعلی رفع شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در طول سال‌های بعد از پیروزی انقلاب کارهای خوبی در بخش کشاورزی انجام شده اما کارهای انجام نشده زیادی هم هست که باید به در اولویت ویژه به آن نگریست و در دستور وزارت جهاد قرار گیرد.

نماینده مردم خمین در مجلس افزود: بحث منابع طبیعی از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر بررسی دقیقی در این حوزه در استان‌های مختلف صورت گیرد متوجه کارکرد ماده واحده کمیسیون 54 خواهیم شد و بن‌بست‌های خیلی از این کارها مشخص می‌شود. اما با این حال موضوع یکپارچگی اراضی و مدیریت مالکیت در بخش کشاورزی که از زمان اصلاحات اراضی تاکنون استخوان لای زخم باقی مانده است که بایستی برای آن فکر اساسی کرد.

نظری گفت: بحث خرید محصولات تضمینی استراتژیک کشاورزی با اقدام به موقع مجلس یازدهم سروسامان گرفت ولی باید برای اجرای این قانون اقدامات بعدی صورت گیرد. ضمن اینکه خرید تضمینی محصولات دامی هم از اولویت‌های ویژه‌ای است که باید انجام شود.

وی افزود: مدیریت تولید گوشت سفید و قرمز باید انجام شود و در همین راستا ما نیازمند آمار و اطلاعات لازم در این بخش و جدول جوجه‌ریزی هستیم که اگر این کار را انجام دهیم می‌توانیم برای مازاد تولید هم چاره‌اندیشی کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با ابراز تأسف از رها شدن کشت فراسرزمینی گفت: با اینکه این کار در زمین‌های کشاورزی اجاره شده ایران در خارج از کشور آغاز شده ولی عملاً ادامه این کار دنبال نشده است و به عنوان یک طرح بی‌صاحب در خارج از کشور به آن نگاه می‌شود.

نظری عنوان کرد: تغییر کاربری اراضی کشاورزی از معضلات جدی محسوب می‌شود که هر روز با آن دست به گریبان هستیم و اگر به آن پرداخته نشود هزینه‌های درمان آن بسیار زیاد خواهد بود.