هم‌نشینی با صهیونیست‌ها، بدنامی برای امارات
هم‌نشینی با صهیونیست‌ها، بدنامی برای امارات
تهران- سکان نیوز- علنی شدن روابط ابوظبی با تل آویو نشان داد ورود این شیخ نشین به مسایل منطقه ای مانند تنش در دریای مدیترانه یا حملات ترکیه به شمال عراق طی هفته های گذشته ناشی از اعتماد به نفس واهی است که دولتمردان این کشور گمان می‌کنند با هدایت آمریکا و در سایه روابط با صهیونیست‌ها به دست آورده اند اما این روابط اگر سودی دارد برای ترامپ و نتانیاهو است که با مشکلات داخلی دست به گریبانند و سهم امارات تنها بدنامی خواهد بود.

به گزارش سکان نیوز/ امارات که در پی اعلام عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس، خود را در معرض قضاوت افکار عمومی جهان اسلام و دنیای عرب و بویژه ملت فلسطین قرار داده، از هفته گذشته در قبال مسائل جاری منطقه گارد تهاجمی داشته و وارد مباحث منطقه ای از جمله ترکیه و یونان و عراق و ترکیه شده است.

در همین ارتباط عبد الله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات با همتای یونانی اش نیکوس دندیاس در تماس تلفنی در خصوص رویدادهای شرق مدیترانه، جایی که روابط ترکیه و یونان و ترکیه و مصر در شرایط تنش بسر می برد، ‌گفت وگو کرد.

ترکیه از جمله کشورهایی است که در قبال عادی سازی رابطه امارات با تل آویو موضع سختی اتخاذ کرده است.

شیخ عبد الله بن زاید بر اهمیت توافقی میان مصر و یونان جهت تعیین مرزهای دریایی میان دو کشور تاکید کرده و گفته که این اقدام به ثبات در منطقه شرق مدیترانه منجر می شود. براساس گزارش رسانه های وابسته به سعودی از جمله الشرق الاوسط، طرفین بدون اشاره به نام ترکیه ،‌ آنچه را که “هرگونه اقدام در راستای ایجاد بی ثباتی در شرق مدیترانه” خواندند، رد کردند. طرفین همچنین خواستار احترام به معاهدات و قوانین بین المللی شدند.

انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی امارات متحده عربی هم حمله پهپادی اخیر ارتش ترکیه به شمال عراق را محکوم کرد و مدعی شد که امارات در برابر نقض مکرر حاکمیت عراق از سوی ترکیه، در کنار این کشور قرار دارد.

وی در توئیتی گفته که “موضع ثابت ما مخالفت با دخالت‌های منطقه ای در امور داخلی کشورهای عربی است. روابط میان کشورها باید بر اساس احترام متقابل به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی کشورها باشد.

ورود امارات به مسائل منطقه را می توان در ابعاد مختلفی مورد کنکاش و ارزیابی قرار داد و احتمالاتی را در خصوص آینده سیاست های منطقه ای این شیخ نشین گمانه زنی کرد، از جمله ؛

1- اثر گذاری و نفوذ علنی تر در معادلات منطقه، در سایه رابطه با اسرائیل

2- دامن زدن به اختلافات و بحران های منطقه ای، با هدف تحت الشعاع قرار دادن جنجال عادی سازی رابطه با تل آویو

3- ایجاد دو قطبی در منطقه و دامن زدن به اختلافات با هدف بسط نفوذ در حوزه های مختلف

این رفتار تازه امارات در قبال مسائل منطقه و ادعای این کشور در خصوص مخالفت با دخالت های منطقه ای در امور داخلی کشورها ، درحالی است که امارات هم اکنون به شکل علنی در بحران های منطقه بویژه یمن ، لیبی و سودان دخالت دارد و از جمله در یمن، در ائتلاف متجاوز به رهبری سعودی و جنگ مستقیم علیه ملت یمن، مشارکت دارد و بصورت نیابتی در کشورهایی مانند عراق ، سوریه و لبنان درگیر است.

این شیخ نشین در حالی مدعی حمایت از عراق در برابر ترکیه است که هنگام هجوم داعش به عراق در سال 2014 میلادی واکنشی در قبال درخواست کمک بغداد نشان نداد و تنها زمانی که آمریکایی ها ائتلاف نمایشی خود را تشکیل دادند، به این ائتلاف ملحق شد. سابقه تجاوزهای مرزی ترکیه به

حضور نظامیان این کشور در بعشیقه در شمال عراق نیز به سال ها قبل بر می گردد و موضوع تازه ای نیست.

با اینحال این سوال مطرح است که امارات از این روندی که فلسطینی ها “خنجری از پشت” توصیف کرده اند، چقدر سود برداشت خواهد کرد و آیا به بلندپروازی های این کشور کمک خواهد کرد؟ تا اینجا ترامپ و نتانیاهو سود خود را که هر دو به مصرف داخلی خواهد رسید، برداشته اند و بدنامی اش برای اماراتی ها مانده است، تا بعد چه شود؟!