نکونام: کی‌روش را فراری دادیم چون جای ما را تنگ کرده بود
نکونام: کی‌روش را فراری دادیم چون جای ما را تنگ کرده بود
سکان نیوز- سرمربی تیم فوتبال فولاد خوزستان گفت: مشکل فوتبال ما مدیر است؛ مدیری مثل کی‌روش می‌آید و او را فراری می‌دهیم چون جای ما را تنگ می‌کند.

به گزارش سکان نیوز/ جواد نکونام بعدازظهر امروز (یکشنبه) در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت فولاد خوزستان اظهار داشت: از چهارشنبه گذشته تیم را توانستیم دور هم جمع کنیم. «شیمبا» فقط چند روز دیرتر آمد. پنجشنبه اولین تست را دادیم و سپس تمرینات را شروع کردیم. از سعید آذری تشکر می‌کنم و همچنین مدیریت کارخانه که با وجود هزینه‌های سنگین تمام اقداماتی که باید انجام می‌شد را انجام دادند. آنها زحمات زیادی کشیدند. می‌دانید که اهواز شرایط خوبی ندارد و نمی توانستیم تمرینات را در آنجا شروع کنیم و به همین خاطر تیم را با رعایت نکات بهداشتی و پروتکل‌های مدنظر به تهران ‌آوردیم و شرایط خدا را شکر خوب است.

وی درباره دیدار با استقلال در اهواز و احتمال عدم برگزاری در این شهر خاطرنشان کرد: تماشاگر در ورزشگاه حضور ندارد و ۲ تیم در هتل حضور دارند. مشکلی وجود ندارد اما تا آن زمان انشاالله شرایط بهتر و بهتر می‌شود. مسوولان استانی وضعیت قرنطینه را جدی‌تر دنبال می‌کنند تا همه چیز در اهواز بهتر شود. چیزی که خیلی مهم است این خواهد بود که مردم و هواداران دوست دارند در شهر خودمان میزبانی کنیم و انشاالله در اهواز از استقلال میزبانی می‌کنیم.

سرمربی تیم فوتبال فولاد خوزستان در ادامه به انتقاد از برگزاری لیگ در این شرایط پرداخت و بیان داشت: من به تیمی کار ندارم که چه اتفاقی رخ می‌دهد. همان موقع که لیگ برگزار می‌شد گفتم باید لیگ تعطیل شود. برای خودم و تیمم حرف نمی‌زنم و شرایط جامعه فوتبال‌مان را در نظر می‌گیرم. همه مخالف این هستند که لیگ برگزار شود. کار ندارم چه تیمی قهرمان می‌شود و چه تیمی قهرمان نمی‌شود. اگر هرروز یک نفر کمتر به بیمارستان برود کمک می‌شود به پرستارانی که به آنها قهرمان می‌گوییم. بعضی از صحبت‌ها را که می‌خوانم سرم کلاه نمی رود.

بازیکن اسبق تیم اوساسونا ادامه داد: یکی از پروتکل‌های اسپانیا را نمی‌توانیم پیاده کنیم. در اسپانیا اگر یک بازیکن با یک ماشین از قرنطینه خارج شود تا پایان باید فقط از همان ماشین استفاده کند. اگر با یک تاکسی رفته با همان باید برگردد. بازیکن حق ندارد دوش بگیرد و به رختکن برود. می‌دانید در آلمان ۲ماه تمرین کردند و به مسابقات رفتند؟ اینطور نمی شود. ما می‌خواهیم با ۲۰ روز تمرین به بازی‌ها وارد شویم. ابتدا باید استانداردسازی می‌کردیم. ما یک هزارم آلمان و اسپانیا نیستیم. من این‌ها را می‌دانم و دوستانم در آنجا حضور دارند. تیم‌های آلمانی سه هفته گروهی تمرین کردند و پیش از آن انفرادی تمرین کردند. در آلمان در هفته اول بعد از کرونا ۹ بازیکن مصدوم عضلانی شدند و یک نفر رباط داد. مگر نمی‌گوییم سال جام جهانی است؟در اوساسونا پنج بازیکن مصدوم شدند. این بازیکنان در تمرینات و با آن امکانات مصدوم شدند.

وی درباره شرایطی که می‌شد لیگ را برگزار کرد گفت: ما می‌توانیم لیگ را برگزار کنیم و بگوییم الهی به امید تو. اینکه پروتکل را بخواهیم رعایت کنیم اصلا امکان‌پذیر نیست. از دستگاه رد شوید و به زمین بروید و همین؟ یک تکل بزنید همه چیز حل می‌شود. کجای دنیا کنار زمین اسپری دستشان می‌گیرند؟ قضیه را احساسی نکنیم و منطقی نظر بدهیم. باید تمام مدیران را صدا می‌زدند و نظر می‌خواستند. در سالی که لیگ قهرمانان و انتخابی جام جهانی و … داریم نمی‌شود لیگ را برگزار کنیم و دوباره فصل بعد با ۲۰ روز تعطیلی لیگ بعدی شروع شود. بازیکنان آسیب می‌بینند. عقلانی از نظر من این بود که لیگ تعطیل می‌شد و استراحت می‌دادیم. شروع به ایجاد زیرساخت می‌کردیم و همچنین رعایت پروتکل‌هایی که می‌شود رعایتش کرد. بعد از آن می‌آمدیم و لیگ را شروع می‌کردیم. ابتدا ۹ هفته لیگ نوزدهم برگزار می‌شد و سپس فصل بعدی را شروع می‌کردیم. ما بازی تیم ملی و تیم امید هم نداریم و می‌شد تعطیلات نیم‌فصل نداشته باشیم و مسابقات را در آن زمان برگزار می‌کردیم. لیگ ما هر سال اردیبهشت در بهترین آب و هوا تمام می‌شود و این بار برای فصل بعد تا خرداد ادامه می‌دادیم. تیم ملی هم بازی دارد. چهار باشگاه در آسیا بازی دارند. من ورزشی حرف می‌زنم. مهم نیست چه کسی ببرد. خود من ۲۰ بازی با یک تیم انجام دادم و بارها تکرار می‌شود اما سلامتی چه می‌شود؟ بازیکنان این چهار تیم قطعا متضرر می‌شوند.

سرمربی فولاد درباره شرایط بازیکنان در این وضعیت تصریح کرد: وقتی تمرینات شروع شده و مسابقات می‌خواهد برگزار شود بازیکن چه کار کند ؟ بروید از بازیکنان بپرسید که با ادامه لیگ موافق هستند یا خیر. بازیکن پیش من آمده و گفته از ترس در ماشین می‌خوابد. خواستید اسم می‌برم. کرونا را من می‌گیرم و اتفاقی برای من رخ نمی‌دهد اما اگر من به یکی از اقوام و دوستان که سن بالایی دارند منتقل کنم چه می‌شود؟ باید آمار تلفات پایین بیاید و وحشتناک‌تر نشود. ما به خانه‌های خود ممکن است منتقل کنیم.

وی درباره پایان لیگ در همین برهه و انتخاب چهار تیم نخست به عنوان تیم‌هایی که سهمیه می‌گیرند گفت: این‌طور نیست که چهار تیم اول سهمیه بگیرند. نظر شخصی من این بود که لیگ استراحت می خورد و بعد از استراحت و آماده‌سازی، ادامه همین لیگ را ادامه می‌دادیم. یواشکی چند تیم در همین مدت تمرین کردند. ما اما این کار را نکردیم. نمی‌شود بگویید ۲۵ روز دیگر بازی کنید. همین کار باعث شده تا دعوا بین تیم‌ها راه بیفتد که زودتر تمرینات را شروع کنند. ابتدای فصل را که یادتان هست چقدر دیر شروع شد؟ حالا هم که اینطور قرار است تمام شود؟ بازیکن فوتبال در یک فصل چطور باید بدنش را حدود یک سال و ۲ ماه در بهترین شرایط قرار دهد. بازیکنان و تیم ضربه می‌خورند. اصلا لیگ را تعطیل کنند. همه این کارها برای سلامتی جامعه است. می‌گوییم کسی بیرون نرود و همه ماسک بزنند تا کسی مبتلا نشود. فوتبال هم با هیچ رشته‌ای قابل مقایسه نیست. فوتبالی‌ها خونشان رنگین‌تر نیست. فوتبالیست‌ها بعید می‌دانم با کنسل شدن مسابقات به مشکل مالی بخورند.

نکونام درباره نیامدن پاتوسی و احتمال نرسیدنش به بازی برابر استقلال اذعان داشت: بازیکن ما هنوز نیامده است. بازیکن ما اگر نیاید بازی اول ما باید عقب بیفتد. وقتی برنامه‌ریزی کردند باید دوستان در سازمان لیگ به فکر باشند. نامه زدیم و باید بازی ما عقب بیفتد اگر بازیکن ما نیاید. مربیان و بازیکنان خارجی قراردادشان تاریخ دارد و ممکن است شکایت کنند. همه چیز امکان‌پپذیر است. وقتی برنامه وجود ندارد همین مشکلات به وجود می‌آید. مربی خارجی ما می‌گوید قراردادم تمام شده است. الان نمی‌داند باید چه کار کند.

وی درباره شرایط بازیکنان فولاد در برهه کنونی عنوان کرد: ما تازه شروع کردیم و پله اول است اما این قصه سر دراز دارد. بازیکن سه ماه بدنسازی کرده است تا ورزشگاه‌ها در ابتدای فصل بهبود پیدا کند اما نهایتا چهار یا پنج ورزشگاه اوضاعش بهتر شد. بازیکن فرسوده شده است. خودم من سر این قضیه قبلا رباط دادم. یک روز باید به بازیکن بگوییم در این گرما پرفشار تمرین کن و انگیزه‌ات کم نشود. برنامه بسیار غیر حرفه‌ای آماده شده است.

بازیکن سابق استقلال درباره طلبش از این باشگاه بیان داشت: بله من طلب دارم. ۲ موضوع هست. تیم‌هایی که نمی‌توانند طلبشان را پرداخت کنند بازیکن نگیرند. در دنیا تیمی نیست که تیمی بدهی داشته باشد اما بازیکن بگیرد. در فوتبال ایران از چند تیم پول می‌خواهم اما کسی رسیدگی نمی‌کند. در مورد استقلال هم بد می‌شود اگر بخواهم پیگیری کنم. طلبِ قراردادی من پرداخت نشده است و به من در استقلال کلک زدند و مالیاتم هم پرداخت نشد. به ای‌اف‌سی اعلام کردم و مدارک را ترجمه کردم. به باشگاه استقلال گفتم مالیات من را پرداخت کنید و کاری ندارم. مدیریت در فوتبال ایران به غیر از سعید آذری و چند نفر دیگر اصلا وجود ندارد. مشکل ما مدیر است. مدیری مثل کی‌روش می‌آید و او را فراری می‌دهیم چون جای ما را تنگ می‌کند.

وی درباره شایعه تعلیق فوتبال ایران گفت: از لحاظ اینکه فوتبال‌مان به سلامت و کارایی برسد من موافقم که تعلیق شویم. چون مجبور می‌شویم که درست کنیم. آمار مالیات و بدهی‌ها را دروغ می‌گوییم. مدام دروغ می‌گوییم. امیدوارم تعلیق نشویم و همه چیز با برنامه شود ولی اگر این اتفاق بیفتد باید بکوبیم و بسازیم تا همه چیز درست شود.

نکونام درباره شکایت ویلموتس و احتمال محکومیت فدراسیون فوتبال ایران بیان داشت: وقتی به فدراسیون فوتبال اعلام می‌کنم که می‌خواهم فقط یاد بگیرم و دنبال پول نیستم. گفتم می‌خواهم یاد بگیرم. اما مربیان خارجی با شما کار ندارند و اینکه نتیجه بگیرند یا نه. آنها پولشان را می‌خواهند. اشتباه کردیم حداقل شهامت داشته باشیم. بدتر از قرارداد ویلموتس هم داشتیم. بایرن‌مونیخ وقتی سرمربی‌اش را انتخاب می‌کند بروید و ببینید از کجا آمده و چطور آمده است. چه مسیری را طی کرده تا به اینجا رسیده است. ما یک کلاس مربیگری رفتیم. خیلی جالب است. یک استاد از اروپا آوردند تا درس بدهد. ۹۵ درصد کسانی که در آن کلاس بودند در خیابان هم به آنها تیم نمی‌دهند. نمی‌گذارند کسانی که دوست دارند و استعداد دارند بیایند و کار کنند. همین الان مربی بسازیم برای آینده اما این کار را نمی‌کنیم. اگر کسی به ما اخم کند او را از ریشه می‌زنیم و این می‌شود استعدادسوزی. چقدر مربی داشتیم که استعدادشان به خاطر تصمیمات اشتباه نابود شده است.

وی درباره وجود دلال‌ها در فوتبال ایران و کمکی که وزارت ورزش از وزارت اطلاعات در این باره خواسته است تصریح کرد: امیدواریم حل شود. هر کاری که به فوتبال کمک کند ما حمایت می‌کنیم. هرجایی که پاکسازی شود به بهتر شدن شرایط کمک می‌کند.

نکونام در پایان درباره حضور دراگان اسکوچیچ در تیم ملی ایران گفت: آرزوی موفقیت برای تیم ملی کشورم دارم.