نه رئیس داریم نه استادیوم و نه لابی/ با چه رویی نامزد میزبانی جام ملتهای آسیا شدیم؟
نه رئیس داریم نه استادیوم و نه لابی/ با چه رویی نامزد میزبانی جام ملتهای آسیا شدیم؟
سکان نیوز؛ فدراسیون فوتبال کشورمان در حالی رسما خواستار میزبانی مسابقات جام ملتهای ۲۰۲۷ شده است که در بخشهای مختلف فدراسیون دچار نقایص آشکار است.

به گزارش سکان، اینکه فدراسیون فوتبال کشورمان با اقدامات ناگهانی اش همه اهالی این رشته در داخل و خارج از ایران را سورپرایز کند اتفاق تازه ای نیست.

این روزها خبر نامزدی ایران برای میزبانی جام ملتهای ۲۰۲۷ آسیا و رقابت با کشورهایی چون قطر، عربستان، هند و عمان اهالی فوتبال را به چالش با ذهنیت های شان نسبت به فدراسیون فوتبال کشانده است! اینکه چه کسی و با چه استدلالی چنین پیشنهادی داده است؟ بررسی وضعیت فوتبال در کشورمان از نقایص ستادی و زیرساخت ها گرفته تا نرم افزاری و عقیدتی! مرور برخی از این موار دید مخاطب فوتبال را بیش از پیش با اوضاع فعلی فدراسیون برجا مانده از مهدی تاج آشنا می کند.

*سیستم معیوب بلیت فروشی!

از موارد مهم در برگزاری چنین رویدادی در اختیار داشتن زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری برای فروش بلیت است. ما برای برگزاری دیدارهای لیگ برتر خودمان و دو روز مانده به مسابقات مشکل داریم چه برسد که کسی بخواهد ۶ ماه زودتر بلیت و شماره صندلی اش در دیدار فینال را انتخاب و آن را خریداری کند

*اصلا رییس داریم؟

فدراسیونی درخواست میزبانی مسابقات را داده که رییس ندارد. شبیه به اتوبوسی که راننده ندارد تا راه بیفتد و مسافرانش بر سر مقصد بر سر و کله هم افتاده و درباره کجا رفتن بحث کنند.

*اسم رایزن ایران در AFC چیست؟

در سالهای گذشته قدرت ایران در کرسی های ای اف سی اینقدر کم و تعداد نمایندگان مان اینقدر کم شده که دیگر جایی برای لابی کردن در چنین شرایطی نداریم تا لااقل دو رأی ناقابل برای میزبانی کشورمان در جیب داشته باشیم که روز رأی گیری به کارمان بیاید!

*حق میزبانی داریم؟

اگر امروز کرونا آمده و فوتبال را تعطیل کرده ولی یادمان نرفته همین ۳ ماه پیش و در بهمن ماه داشتیم چانه زنی می کردیم که ایران امن است و می توانیم میزبانی دیدارهای برگشت لیگ قهرمانان و پس از آن دیدارهای انتخابی جام جهانی را در ایران برگزار کنیم! ولی هنوز AFC تأییدی بر امینت و صلاحیت میزبانی برای ایران صادر نکرده است! آن وقت می خواهیم میزبان کل مسابقات جام ملتها باشیم؟

*حساب مان در فیفا پاک است؟

معمولا در چنین شرایطی فیفا به عنوان مرجع اصلی می تواند صلاحیت کشورها را به درخواست کنفدراسیون های عضو تأیید یا رد کند. با وجود دهها پرونده مالی و شکایت هایی که از فوتبال ایران در فیفا و دادگاه CAS موجود است آیا فیفا می تواند به راحتی برای ایران حکم تأییدیه به AFC بدهد؟

*کلا با فیفا مشکل داریم!

درخواست میزبانی یکی از مهمترین رودیداهای ورزشی را داده ایم در حالی که نه تنها رییس فدارسیون نداریم بلکه فیفا اصل ماجرا یعنی انتخابات مان را زیر سئوال برده و بر این باور است که اساسنامه فدراسیون ما ایراد دارد.

*استادیوم داریم؟

شیخ سلمان اعلام کرده یکی از شرایط میزبانی داشتن ۸ تا ۱۰ استادیوم مجهز و مورد تائید است. حالا باید پرسید ورزشگاه های ایرانی که در ابتدای فصل جاری گفته شد از نظر حرفه ای دارای بالاترین استانداردهای AFC هستند کجای کشور واقع شده اند؟ وقتی در استادیوم آزادی نمی توان از دوربین های نصب شده استفاده و پرتاب کننده سنگ و نارنجک را شناسایی کرد. وقتی بلیت فروشی آزادی با شماره صندلی تنها در حد حرف است، وضعیت باقی استادیوم ها چطور است؟ آیا با این ورزشگاه ها می توان میزبان بزرگترین جشن فوتبالی قاره بود؟

با بررسی این شرایط و مسائل دیگری چون حضور بانوان و زیرساخت های عبور و مرور برای یک ماه و … باز هم جالب است بدانیم مسئولان فدراسیون فوتبال با چه جرأت و شجاعتی یا خودمانی تر بگوئیم با چه اعتماد به سقفی! توانسته اند چنین پیشنهادی به AFC بدهند و با کشوری مثل قطر که کمتر از دو سال دیگر میزبان جام جهانی است یا عربستان که نه از نظر مالی و نه از نظر لابی قابل قیاس با ما نیست، بر سر میزبانی رقابت کنند!