نجات جان یک بیمار صعب‌العلاج با اهدای سلول‌های بنیادی خونی
نجات جان یک بیمار صعب‌العلاج با اهدای سلول‌های بنیادی خونی
سکان نیوز:دبیر کانون خیریه‌ نهال دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار کرد: می توان با انجام یک آزمایش خون ساده و ثبت نام در بانک جهانی اهدا سلول بنیادی، به نجات جان بیماران خونی کمک کرد

به گزارش سکان نیوز/بهار زارع اظهار کرد: می توان با انجام یک آزمایش خون ساده و ثبت نام در بانک جهانی اهدا سلول بنیادی، به نجات جان بیماران خونی کمک کرد.
وی تصریح کرد: تیم کانون دانشجویی خیریه نهال دانشگاه علوم پزشکی مازندران طی هماهنگی به عمل آمده با مدیریت آزمایشگاه کلینیک طوبی واقع در ساری ، آماده پذیره نویسی اهدای سلول بنیادی از سوی افراد داوطلب است.
دبیر کانون خیریه‌ نهال دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: تمامی افراد بین ۱۸ تا ۵۵ سال که آمادگی اهدای سلول های بنیادی دارند می توانندعضو بانک داوطلبین اهدای سلول های بنیادی شوند.
زارع افزود: اهدای سلول‌های بنیادی خونی فرآیندی بدون درد و عارضه است که با انجام آن می‌توان حداقل جان یک بیمار صعب‌العلاج را نجات داد.
وی یادآورشد: بر اساس گزارشات محققین، اهدای سلول های بنیادی برای فرد اهدا کننده هیچ خطر و عارضه ای به همراه ندارد و سلول های برداشت شده ، توسط بدن درطول چند روز جایگزین می شوند.
دبیر کانون خیریه‌ نهال دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیان کرد: ابتدا از فرد داوطلب ۳ سی سی نمونه خون گرفته شده وپس از انجام آزمایش تعیین ( HLA) نتیجه آزمایش برای بررسی سازگاری با فرد بیمارنیازمند استفاده خواهد شد.
زارع گفت: برای بسیاری از کودکان و بزرگسالانی که به پیوند سلول‌های بنیادی نیاز دارند، نمی‌توان از بانک جهانی ۳۲ میلیون نفره از اهدا کنندگان مورد سازگاری را پیدا کرد، بنابراین به داوطلبان بیشتری برای این کار نیاز است.
وی با اشاره به اینکه به علت شرط سازگاری ژنتیکی برای پیوند سلول بنیادی شاید شما تنها فرد مشابه به یک بیمار و نجاتگر زندگی او باشید،خاطرنشان کرد:برای مشخص شدن این موضوع باید به آزمایشگاه کلینیک طوبی واقع در بلوار خزر مراجعه کنید تا از شما نمونه خون گرفته شود.
دبیر کانون خیریه‌ نهال دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: به طور کلی فرد دهنده باید دارای سلامت جسمی بوده و بیماری خاصی نداشته باشد و در صورت انتخاب برای اهدای سلول های بنیادی با شما تماس گرفته می شود.