امامی؛ نبود نظارت بر فضای مجازی و تهدید بنیان‌های فکری و دینی جامعه
امامی؛ نبود نظارت بر فضای مجازی و تهدید بنیان‌های فکری و دینی جامعه
سکان نیوز؛ یک کارشناس رسانه و پژوهشگر مسائل اجتماعی رفتار پرخطر در فضای مجازی و نبود نظارت جدی بر مدیریت آن را موجب بروز خسارت سنگین فرهنگی و اقتصادی دانست.

سکان نیوز/عقیل امامی درگفت‌وگویی با اشاره به چالش های ناشی از ساختارشکنی و ولنگاری در فضای مجازی، گفت: تداوم رفتار خطرآفرین و جولان عناصر ضد فرهنگ ایرانی و اسلامی در این فضا، بنیان های فکری و دینی جامعه را تهدید می کند.

وی با هشدار در مورد تبعات خطرناک بی توجهی به ساماندهی این عرصه یادآور شد: ساماندهی و اعمال نظارت جدی و اثربخش ضرورت اساسی برای پویایی فرهنگ وتفکر اجتماعی است.

این کارشناس کارنامه برخی از کشورهای پیشرفته در این زمینه را یادآورشد و افزود: کشورهای به ظاهر آزاد و مهد دموکراسی مانند فرانسه و آلمان نیز با اعمال سیاست های سختگیرانه در خصوص فعالیت شبکه های اجتماعی از فرهنگ و آیین رسمی خود در برابر فضای مخرب مجازی مراقبت می کنند.

وی تصریح کرد: اعمال نظارت بهینه بر فضای مجازی به معنای انسداد و توقف فعالیت آنها نیست بلکه کنترل رفتاراین شبکه ها در چارچوب هنجارهای قانونی است.

امامی با انتقاد از فقدان قانون جامع در خصوص چگونگی رفتار در فصای مجازی گفت: صرف نظر از تبعات خسارت بار رهاشدگی فصای مجازی در بحث امنیت ملی، تغییر سبک زندگی اسلامی و مخالفت آشکار با فرهنگ دینی تهدید جدی این عرصه است.

وی الزام برای مقابله با تهدیدات فرهنگی را مسئولیت قانونی مرکز ملی فضای مجازی عنوان و تصریح کرد: متاسفانه خروجی فعالیت های این مرکز حیاتی متناسب با چالش ها و تهدیدات این عرصه نیست.

این فعال رسانه ای با تاکید بر ضرورت اصلاح قوانین مربوط به وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: دولت باید در حوزه فضای مجازی بعنوان رسانه پرکاربرد اجتماعی، نقش پررنگ و تاثیر گذاری ایفا کند.