میزان تولید و مصرف برنج دقیق تعیین شود/ ممنوع بودن واردات برنج از مرداد تا آبان‌ماه
میزان تولید و مصرف برنج دقیق تعیین شود/ ممنوع بودن واردات برنج از مرداد تا آبان‌ماه
سکان نیوز/دبیر انجمن برنج ایران با تأکید بر ممنوعیت برنج در فصل برداشت گفت: با تعیین دقیق تولید و میزان مصرف برنج می‌توان میزان کسری را محاسبه کرد و در این صورت باید واردات داشته باشیم و در غیر این صورت اصلا نباید چنین اقدامی انجام شود.

سکان نیوز: این روزها که کشاورزان چشم‌انتظار برداشت خوشه‌های طلایی برنج هستند که برای قد کشیدن دانه دانه آن عرق ریختند و زحمت کشیدند اما حالا که روزی رسیده که باید مزد زحمت‌شان را بگیرند مطرح شدن بحث واردات آن‌ها را نگران و آزرده خاطر می‌کند.
همواره در زمان برداشت نمک به زخم برنج‌کاران پاشیده می‌شود؛ برنج‌کارانی که طی ماه‌های گذشته دست‌هایشان ترک خورده و کمرشان خمیده شده و با مشاهده خوشه‌های طلایی کمی آسوده شدند اما بحث واردات آن هم در حال و هوای برداشت همه آرزوهای‌شان را نقش بر آب می‌کند.
البته طی سال‌های اخیر همواره از سوی مسؤولان اعلام شده که بحث واردات برنج در زمان برداشت از ابتدای مرداد تا پایان آبان ماه به مدت چهار ماه از سال ممنوع بوده است ولی عملاً شاید با ممنوعیت واقعی فاصله داشته است و اگر طی این ایام سری به فروشگاه‌ها زده باشیم کیسه‌های برنج وارداتی که بخش عمده‌ای از فروشگاه‌ها را به خود اختصاص داده نظر همه را جلب می‌کند.
اما سوأل مهم‌تر اینکه در استان مازندران که خود خاستگاه تولید برنج است چرا که باید شاهد ورود محصولات خارجی باشیم همواره مدنظر بوده و اگر کسری داریم این کسری در استان‌هایی که این محصول تولید نمی‌شود جبران شود.

موضوع ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت همواره مورد اعتراض نمایندگان استان‌های شمالی بوده اما این قصه پرغصه همچنان تکرار می‌شود و درواقع دست رد به دستان ترک خورده و چینه‌بسته شالیکاری است که در سرما می‌لرزد و هنگام فصل گرما عرق می‌ریزد که پایان تلخی دارد.
جمیل علیزاده‌شایق دبیرانجمن برنج ایران ، اظهار کرد: طرح مسائلی از جمله ممنوعیت واردات آن هم در این زمان از سال کاملاً از روی برنامه‌ریزی است.
وی افزود: همواره شوک‌هایی به کشاورزان وارد می‌کنند که گاهی حتی سازمان‌های مسؤول نیز متوجه این مسائل نمی‌شوند.

دبیرانجمن برنج ایران تصریح کرد: میزان واردات در صورت برآورد میزان تولید و میزان نیاز باشد که چه میزان کسری داریم و در این صورت باید واردات داشته باشیم و در غیر این صورت اصلاً نباید چنین اقدامی انجام شود.
عزیزالله شهیدی‌فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در این زمینه با بیان اینکه بحث ممنوعیت واردات برنج از اول مرداد تا پایان آبان ماه خواهد بود که در این زمینه استاندار مازندران و نمایندگان مجلس نیز پیگیر هستند اگر هم قرار است واردات صورت گیرد؛ در صورت کسری این کار البته در غیر از فصل برداشت انجام شده و باید با ارز نیمایی باشد.
وی با اشاره به آغاز برداشت برنج در مازندران، افزود: نگران قیت برنج امسال هستیم که قرار است وارد بازار شود چرا که هزینه‌های زیادی برای کشاورز به همراه داشته و انتظار می‌رود درصدی در تنظیم بازار به قیمت این محصول افزوده شود.

مجید بهادری معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد برداشت برنج امسال به‌صورت مکانیزه خواهد بود.
وی با بیان اینکه کشاورزان برای برداشت برنج عجله نکند، افزود: آبیاری مزارع مرتب انجام شود.
معاون جهاد کشاورزی مازندران گفت: پیش‌بینی امسال ما از تولید برنج در استان مازندران یک میلیون و ۲۰۰هزار تن در کشت اول برنج است.