مهمان پرست؛ اروپا تابع محض سیاست‌های آمریکا است
مهمان پرست؛ اروپا تابع محض سیاست‌های آمریکا است
سکان نیوز؛ سخنگوی پیشین وزارت خارجه گفت: در بحث مناسبات اقتصادی با کشورهای اروپایی شاهدیم که شرایط مطلوبی وجود ندارد و متاسفانه این کشورها علیرغم ادعایی که می‌کنند، تابع محض سیاست‌های آمریکا هستند.

رامین مهمان پرست در گفت و گویی اظهار داشت: در دید و سیاست‌های راهبردی کشورهای مدعی حقوق بشر، حمایت از ترور و تروریسم دولتی بخشی از سیاست‌های اصلی آنهاست.
اگر آنها محکوم می‌کردند یا واقعا می‌خواستند اقدامی در جلوگیری از تروریسم دولتی نشان دهند، اول باید از رژیم صهیونیستی شروع می‌کردند و جلوی جنایات آن را می‌گرفتند، نه اینکه حمایت کامل از یک رژیم جنایتکار را در دستورکار بگذارند و برای نزدیکی با این رژیم نامشروع با همدیگر رقابت کنند.

به باور وی خیلی دور از انتظار نبود که شاهد چنین رفتار غیرانسانی از سوی آنها باشیم.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه درباره شواهد و قرائن مبنی بر مسئولیت اصلی رژیم صهیونیستی در این ترور و اینکه می‌توان گفت اکثریت کشورهایی اروپایی و آمریکا به خاطر اینکه مناسباتشان با رژیم صهیونیستی تحت الشعاع قرار نگیرد و به قولی اسرائیل از دستشان آزرده خاطر نشود، در این زمینه سکوت کرده‌اند یا اینکه دلایلی دیگری در پس این سکوت وجود دارد؟ پاسخ داد: وضعیت سیاسی حاکم بر کشورهای غربی به‌گونه‌ای است که رژیم صهیونیستی سیاست‌های خودش را تحمیل می‌کند و شاید به دلیل این است که آمریکایی‌ها روابط بسیار در هم تنیده‌ای با رژیم صهیونیستی دارند و منافع آن را منافع خود می‌دانند و سیاست‌های حمایت از رژیم صهیونیستی جزو اهداف اصلی مقامات آمریکایی است.

وی اضافه کرد: از دیگرسو کشورهای اروپایی هم در خودشان این توان را نمی‌بینند که اولا با سیاست‌های آمریکا مقابله کنند و در ثانی خود آنها هم به شکلی تحت تاثیر سیاست‌های رژیم صهیونیستی بودند و هستند.

مهمان‌پرست گفت: شاید بتوان گفت بعد از جنگ جهانی دوم و جنایاتی که در حق مردم بیگناه در سراسر کشورهای مختلف انجام شد، رژیم صهیونیستی از آن بهره‌برداری سیاسی کرد و تحت بهانه‌ اینکه آنها قربانی اصلی جنگ بودند، همه کشورهای غربی را به شکلی تحت سلطه سیاست‌های خودشان قرار دادند و هر جنایتی که انجام می‌دهند، با اطمینان کامل از اینکه کسی جلوی آنها را نخواهد گرفت، به آن جنا‌یت‌‌ها ادامه می‌دهند و پایبند به هیچ تعهدی نیستند.

مهمان‌پرست با بیان اینکه بحث فعالیت هسته‌ای یکی از آن موضوعاتی است که شاهدیم، خاطرنشان کرد: این رژیم نه به عضویت معاهده NPT در آمده و نه اجازه بازرسی به کسی می‌دهد و علاوه بر این، سلاح و کلاهک هسته‌ای هم در اختیار دارد. این رژیم دست به ترورهای رسمی هم می‌زند، ولی هیچ وقت هیچ کس آن را محکوم نمی‌کند، ولی بر عکس شاهدیم که چقدر پرونده‌های حقوق بشری علیه کشورهای مستقل درست می‌شود، شاید در خیلی از آن موضوعات واقعیت چیز دیگری باشد.

وی در خصوص مراودات ایران با کشورهای اروپایی به واسطه عملکردشان در قبال ایران و اعمال استانداردهای دوگانه در روابط با ایران هم بیان کرد: ما بنای روابط‌مان با کشورها باید دارای ابعاد مختلفی باشد. بخشی از آن روابط می‌تواند موضوعات سیاسی و امنیتی باشد، بخش‌های دیگر شاید به منافع اقتصادی دو کشور برگردد و همکاری‌هایی که می‌توانند با هم داشته باشند.

مهمان‌پرست افزود: در بحث مناسبات اقتصادی با کشورهای اروپایی شاهدیم که شرایط مطلوبی وجود ندارد و متاسفانه این کشورها علیرغم ادعایی که می‌کنند، تابع محض سیاست‌های آمریکا هستند و یا از ترس و عدم توانایی مقابله یا عدم وجود اراده لازم در مقابله با سیاست‌های آمریکا، عملا شاهد روابط اقتصادی مطلوبی با اروپا نیستیم.

سخنگوی پیشین وزارت خارجه بیان کرد: در موضوعات سیاسی نیز شاهد موضع‌گیری‌های آنها هستیم. از سویی به عنوان عضو برجام این داعیه را دارند که باید بحران‌ها را از طریق مذاکره و توافقات چندجانبه حل کرد و برجام را یک دستاورد بزرگ برای خودشان می‌دانند و از سوی دیگر هیچ اقدامی برای اجرای تعهدات خودشان انجام نمی‌دهند و بعد از خروج آمریکا از برجام، شاهد بودیم که هیچ کاری از آنها ساخته نبود.

وی ادامه داد: متاسفانه فقط بحث‌های سیاسی دارند و حتی شاهد بودیم سه کشور اروپایی عضو برجام در شورای حکام ما را تحت فشار قرار ‌می‌دادند و با اینکه گز‌ارش‌های متعددی در تایید عدم تخطی ما از اهداف صلح آمیز مکررا گزارش می‌شد، ولی آنها فشار را بر ما وارد می‌کردند و رفتار سیاسی آنها کاملا مشخص است که یک نوع همپیمانی با سیاست‌های خصمانه آمریکا داشته‌اند و در موضوعات منطقه‌ای نیز شاهد اعلام مواضع غیرعادلانه آنها بودیم.

مهمان‌پرست یادآور شد: هیچ وقت مشاهده نکردیم رفتاری صورت بدهند که سیاست‌های اروپایی‌ها را بتوانیم در چارچوب ثبات و امنیت در منطقه تلقی کنیم. همیشه جانبداری از رژیم صهیونیستی و جنایتی که انجام داده، بخشی از این کار بوده است.

وی اضافه کرد: حتی در رابطه با گروه‌های تروریستی فعال در منطقه و یا رفتاری که عربستان سعودی و برخی کشورهای عربی منطقه در یمن انجام دادند، هیچ زمان یک سیاست مستقل، منصفانه و عادلانه را از اروپا شاهد نبوده و نیستیم.

*در شرایط فعلی، نه در ابعاد سیاسی و امنیتی می‌توانیم شاهد یک نوع هم‌جهتی، تفاهم و همکاری با اروپایی‌ها باشیم، نه در مسائل اقتصادی

سخنگوی اسبق وزارت خارجه با ذکر این نکته که اروپا سیاستی تقریبا در راستای سیاست‌های آمریکا را دنبال و به نوعی به عنوان متحد و مکمل سیاست‌های این کشور عمل می‌کند، خاطرنشان کرد: می‌بایست برای اهداف سیاست خارجی خودمان تعاریف جداگانه‌ای داشته باشیم و اهرم‌های لازم را در تنظیم روابط ایجاد کنیم. آن زمان می‌توانیم علی‌رغم اینکه کشوری به لحاظ سیاسی ممکن است با ما اختلاف نظر زیادی داشته باشد، ولی در چارچوب منافع اقتصادی و فرهنگی با همدیگر مرواداتی داشته باشیم که به نفع هر دو باشد.

مهمان‌پرست گفت: متاسفانه در شرایط فعلی، ما نه در ابعاد سیاسی و امنیتی می‌توانیم شاهد یک نوع هم‌جهتی، تفاهم و همکاری با اروپایی‌ها باشیم، نه در جهت مسائل اقتصادی و موضوعاتی که در روابط دوجانبه بتوانیم به عنوان یک شاخص برجسته روی آن حساب کنیم.

وی در توضیح بیشتر بیان کرد: یک بخشی از آن به شخصیت کشورهای اروپایی و اهدافی که برای منافع خود تعریف کردند، برمی‌گردد و یک بخش هم به نوع هدف‌گذاری و عملکرد ما که چه شکلی می‌خواهیم در سیاست خارجی، روابط خود را با این کشورها تنظیم کنیم