مهمانپرست؛  برنامه‌محوری داوطلبان ریاست‌جمهوری باید به مطالبه عمومی تبدیل شود
مهمانپرست؛  برنامه‌محوری داوطلبان ریاست‌جمهوری باید به مطالبه عمومی تبدیل شود
سکان نیوز؛ داوطلب نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه برنامه‌محوری داوطلبان ریاست‌جمهوری باید به مطالبه عمومی تبدیل شود، گفت: پس از انتخابات هیجان‌ها تمام می‌شود و کسی که انتخاب شده کار و رویه دیگری و حتی برعکس شعارهای خود را در پیش می‌گیرد.

«رامین مهمان‌پرست» از داوطلبان انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ریاست جمهوری، که به تازگی با گروهی از همفکران، «ائتلاف وحدت ملی» را تشکیل داده‌ است، وی گفت: سه بار سفیر شدم. حکم اول سفارت من را مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی، حکم سفارت دوم را رییس دولت اصلاحات و سفارت سوم را حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امضا کردند. درست است که سخنگوی وزارت خارجه دولت دهم بودم ولی اگر گرایش خاصی داشتم دیگر روسای جمهوری ایران احکام سفارت من را امضا نمی‌کردند. این نشان می‌دهد گرایش و رویکرد معطوف به منافع ملی دارم و به تفکر خاصی وابسته نیستم البته به چارچوب‌هایی اعتقاد دارم و این کشور و انقلاب را از خود می‌دانم.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه اظهار کرد: نسبت سیاسی با محمود احمدی‌نژاد ندارم. در مقطعی که او رییس جمهوری بود، به‌رغم برخی اختلاف سلیقه‌ها که وجود داشت سخنگوی وزارت خارجه بودم و با دو وزیر خارجه یعنی منوچهر متکی و علی اکبر صالحی همکاری کردم.

کسانی که در وزارت خارجه کار می‌کنند یاد گرفته‌اند ملی فکر کنند

مهمان‌پرست ادامه داد: بیشتر عمر من در وزارت امور خارجه سپری شده و سی و پنجمین سالی است که در این وزارتخانه سابقه مدیریت دارم و اصولا کسانی که در وزارت خارجه کار می‌کنند، ممکن است گرایش‌های شخصی هم داشته باشند، اما یاد گرفته‌اند ملی فکر کنند و بحث‌های جناحی را در تصمیمات خود وارد نکنند و یاد گرفته‌ایم همیشه در پی منافع ملی باشیم. یک دیپلمات در رفتار، گفتار و رویکرد، جنبه‌های ملی را در اولویت قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: جمعیتی میلیونی از ایرانیان در خارج از کشور زندگی می‌کنند. ممکن است بعضی از آنها به خاطر تنوع در زندگی، شغل، فرصت‌های تحصیلی و سبک زندگی مورد علاقه خود و مسائل دیگر به خارج از کشور سفر کرده‌اند، ولی آنها ایرانی هستند. حتی نسبت به کسانی که با نظام مشکل دارند، وظیفه داریم نیازهای آنها را برطرف کنیم و خدمات کنسولی و حمایت‌های لازم را از آنها به عمل آوریم.

مهمان‌پرست خاطرنشان کرد: در شرایط حساس فعلی که وضعیت معیشتی، مردم را برای مشارکت در عرصه‌های مختلف دچار تردید کرده است، همه باید تلاش و اطلاع رسانی کنیم و برنامه‌ها و راه‌حل‌هایی برای عبور از این شرایط و ترغیب مردم به مشارکت را ارائه دهیم.

وی افزود: نظام سیاسی مقتدر، مجموعه‌ای است که حمایت و پشتیبانی قاطبه مردم را پشت خود داشته باشد. بنابراین برای صحنه‌های داخلی و خارجی به مشارکت نیاز داریم و باید با کمک همه دلسوزان شرایط ایده‌آلی ایجاد کنیم. ایران کشوری غنی با تاریخ و فرهنگی چند هزار ساله و موقعیت جغرافیایی استراتژیک، منابع عظیم و مردمی با استعداد است و زمینه رشد و توسعه بالایی دارد.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در رابطه با نحوه شکل‌گیری ائتلاف وحدت ملی، گفت: دغدغه مشترک و دل نگرانی که خیلی از افراد دارند باعث شد ایده چنین ائتلافی در ذهن شکل بگیرد. اعضای این مجموعه با نیت خوبی گرد آمده و تاکنون اقدامات خوبی انجام داده‌اند.

وی افزود: دولت‌های گذشته به رغم عمکرد خوب، ضعف‌های زیادی داشته‌اند. نتیجه و جمع‌بندی عملکرد دولت‌های مختلف فارغ از اینکه دارای چه گرایشی بودند، شرایط فعلی را به وجود آورده است. ادامه دادن این روند و طرز تفکر شاید نتواند تحول قابل توجهی که مردم انتظار دارند را رقم بزند.

مردم از جریان‌های تکراری خسته شده‌اند

عضو ائتلاف وحدت ملی ادامه داد: فکر می‌کنیم یکی از اشکالات وضعیت موجود این است که جناح‌های سیاسی چون اصولگرا، اصلاح‌طلب، مستقل، تند و افراطی و اعتدالی تا به امروز فرصت کافی برای اداره کشور را داشته‌اند و در مقطعی تلاش کردند عملکرد خود را نشان دهند، اما شاید مردم از مجموع این عملکردها، رضایت نداشته باشند. قصد داریم جریان جدیدی در کشور به وجود آوریم که نگاه جناحی نداشته باشد و از همه افراد خوب، متخصص، فعال، سالم، خلاق و باانگیزه فارغ از گرایش‌های سیاسی برای ساختن کشور استفاده کند.

مهمان‌پرست در پاسخ به تضاد میان وحدت با اصل رقابت سیاسی میان گروه‌ها، گفت: اتفاقا وحدت ملی به رقابت کمک می‌کند. تاکنون دو جریان شناسنامه‌دار، همیشه حضور داشته‌اند ولی افرادی که سعی می‌کردند مستقل باشند و نگاه متفاوتی به منافع ملی داشتند، جایی در انتخابات نداشتند، در صورتی که ما در کشور سلیقه‌های مختلف داریم و شاید مردم از جریان‌های تکراری خسته شده باشند.

وی یادآور شد: مردم تصور می‌کنند جناح‌های شناخته شده، برنامه‌ای برای ایجاد تحول بزرگ در کشور ندارند. فکر می‌کنم خیلی از افرادی که وارد عرصه ریاست جمهوری می‌شوند یا تشکل‌های سیاسی که آنها را معرفی و حمایت می‌کنند، فاقد طرح و برنامه‌ای جامع برای اداره کشور هستند. شاید برنامه‌هایی هم ارائه کنند ولی ما آن را جامع و منسجم نمی‌دانیم. اعتقاد داریم ریشه خیلی از مشکلات در ساختارهای غلط اداری و اقتصادی کشور است.

مهمان‌پرست، وزن نهاد دولت در ایران را در مقایسه با نُرم بین‌المللی چندین برابر سنگین‌تر ارزیابی کرد و گفت: تعداد کارمندان و شرکت‌های دولتی و بازنشستگان، چندین برابر بیش از میانگین جهانی است. ما ۴ میلیون کارمند و ۴.۵ میلیون بازنشسته داریم و همه آنها از دولت حقوق می‌گیرند. اگر هر خانواده به‌شکل میانگین سه عضو داشته باشند، یعنی نگاه ۴۰ درصد جمعیت کشور به دست دولت است.

عضو ائتلاف وحدت ملی گفت: جمعیت کارمند و بازنشسته ما روز به روز بیشتر می‌شود. نزدیک‌ترین بحران ما در آینده مربوط به صندوق‌های بازنشستگی خواهد بود. کجای دنیا تعداد بازنشستگان از تعداد کارمندان بیشتر است؟ ما افراد را در ۵۲ سالگی بازنشسته می‌کنیم، این کار باعث فشار به صندوق‌های بازنشستگی می‌شود.

مهمان‌پرست افزود: وقتی دولت بزرگ باشد، چه بخواهیم یا نخواهیم اقتصاد دولتی خواهد شد و دولت رقیب بخش خصوصی می‌شود. اقتصاد دولتی فساد، رانت، انحصار و تبعیض ایجاد می‌کند. اینها همه از مضرات ساختار غلط اداری و اقتصادی است که نیاز به تغییر اساسی دارد. اگر اقتصاد بدون نفت می‌خواهیم باید کاری کنیم که بخش خصوصی مقتدر شود. اشتغال را به حدی برسانیم که مردم بتوانند کار کنند و مالیات بدهند و این درآمد را جایگزین درآمدهای نفتی کنیم.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: نیاز به تغییرات بزرگی داریم که رضایت و استقبال مردم را با همراه داشته باشد. ابتدای پیروزی انقلاب جمعیت ایران حدود ۳۵ میلیون نفر بود، در حال حاضر نزدیک به ۸۴ میلیون جمعیت داریم. اگر حتی ۱۰ میلیون نفر در ۴۲ سال گذشته فوت کرده باشند، دست‌کم ۶۰ میلیون نفر بعد از انقلاب به دنیا آمدند. ۱۵ تا ۳۹ ساله‌ها تقریبا ۴۰ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شوند. دولت‌های ما باید برای این ظرفیت جوان برنامه داشته باشند. آنها تحصیلات، ازدواج، اشتغال، مسکن و تفریح می‌خواهند.

عضو ائتلاف وحدت ملی در مورد چگونگی شکل‌گیری این جبهه، گفت: دوستان و افرادی که دلسوز هستند و می‌خواهند به نحوی در ساختن کشور سهیم باشند، دور هم جمع شده‌اند و به‌شکل شبانه روزی در حال کار هستند. این جبهه، تشکل شب انتخاباتی نیست و در طول ۲ سال و نیم گذشته در قالب کارگروه‌های تخصصی به فعالیت خود ادامه داده‌ است. حدود ۱۱ ماه است که به این ائتلاف پیوسته‌ام چون احساس کردم فکر و هدف مشترک دارد.

مهمان‌پرست یادآور شد: یکی از برنامه‌های این ائتلاف اصلاح ساختاری و اداری است ولی بخش‌های مهم فرهنگی، سیاسی و اجتماعی هم دارای مشکل است. برای اداره کشور باید پازل کاملی را در نظر گرفت، اگر برنامه‌ریزی‌ها تک بعدی باشد، یک مشکل حل می‌شود ولی مشکلات دیگر مانع اثرگذاری آن می‌شود. مثلا تمرکز بر تولید انبوه هندوانه ممکن است با سیاست بخش آب و محیط زیست و بازرگانی در تضاد باشد. بنابراین سیاست چند بعدی و مدون از لوازم توسعه متوازن و همه جانبه است.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: برای اصلاح در همه زمینه‌ها برنامه کاملی تدوین کردیم. آمادگی داریم آنرا با برنامه‌ شخصیت‌ها، احزاب و ائتلاف‌ها مقایسه کنیم و در معرض نقد قرار دهیم. هر شخص یا تشکیلات که قصد ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری را دارد، باید بگوید چه برنامه‌ای دارد و آیا این برنامه، اجرایی و عملیاتی است و از سوی متخصصان چکش‌کاری شده است؟ اگر شخصی با حمایت یک تشکیلات رییس دولت شد، موظف به اجرای برنامه‌های تشکیلات حامی خود است و اگر اجرا نکرد باید سازوکار بازخواست و پاسخگویی آن شخص و تشکل متبوعش روشن باشد.

مهمان‌پرست گفت: ائتلاف وحدت ملی با همه افراد و تشکل‌های موجود تفاوت‌های مهمی دارد. هسته اولیه ائتلاف وحدت ملی را احزاب و افراد تحصیل کرده در زمینه‌های مختلف تشکیل می‌دهند. نقطه و دغدغه مشترک همه این افراد این موضوع است که چرا بعد از ۴۲ سال به نقطه مطلوبی نرسیدیم.

این فعال اصولگرا ادامه داد: در این جبهه بعضی از نمایندگان ادوار مجلس و مسوولان نهادهای اجرایی حضور دارند. وقتی قرار است یک جبهه به شکل قانونی فعالیت کند، دست‌کم باید ۸ حزب دارای پروانه فعالیت با هم ائتلاف کنند و این موضوع را به اطلاع کمیسیون ماده ۱۰ احزاب برساند در ادامه با مذاکراتی که داشتیم بیش از ۲۰ تشکل سیاسی و صنفی به این ائتلاف پیوستند.

مهمان پرست گفت: ما با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری کاری نداریم ممکن است تا ۴۰ نفر ثبت‌نام کنند و باید ببینیم چند نامزد را شورای نگهبان معرفی می‌کند. باید میدان را باز گذاشت تا همه کسانی که خود را مناسب این کار می‌دانند، ایده و برنامه دارند حاضر شوند. اگر شخصی موفق شد جزو افراد تایید صلاحیت شده باشد، ممکن است به این نتیجه برسیم که از او حمایت کنیم. در جبهه وحدت ملی سه تا چهار نفر شایستگی نامزد شدن در ۱۴۰۰ را دارند. اسم بردن از آنها در حال حاضر بی‌فایده است، چون دغدغه ما افراد نیست.

سفیر پیشین ایران در لهستان اظهار کرد: برای رسیدن به قدرت باید تلاش ‌کنیم، چون منافع ملی اولویت اصلی ما است. هر فرد دیگری حتی خارج از ائتلاف ما انتخاب شد، بانک اطلاعاتی و برنامه‌های تدوین شده خودمان را در اختیار دولت او قرار می‌دهیم. معتقدیم باید مطالبه گری مردم از جریان‌های سیاسی برای برنامه محور بودن نامزدهای ریاست جمهوری نهادینه شده و آن را گسترش دهیم.

وی ادامه داد: تاکنون به این صورت بوده که نزدیک انتخابات بحث‌های هیجانی، احساسی و شعاری، جهت گیری مردم را شکل داده است. از نظر ما این آسیب است، چون پس از انتخابات هیجان‌ها تمام می‌شود و کسی که انتخاب شده کار و رویه دیگری و حتی برعکس شعارهای خودش را پیش می‌گیرد