منابع خبری ناشناس چه از جان مردم می‌خواهند؟
منابع خبری ناشناس چه از جان مردم می‌خواهند؟
تهران-سکان نیوز- استناد به اخبار رسیده از منابع ناشناس گرچه درکانال‌های خبری نامعتبر امری مرسوم است اما جنجال‌آفرینی برپایه چنین خبرهایی در شرایطی که کرونا و تحریم ایرانیان را آزار می‌دهد از سوی رسانه‌هایی که در کار خود ادعای حرفه‌ای بودن دارند و بودجه‌های میلیاردی دریافت می‌کنند، عجیب به نظر می‌رسد.

به گزارش سکان نیوز/ نخستین بار نیست که رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران با شایعه پراکنی به نام خبر و تحلیل‌های دروغ، سعی دارند مخاطبان عمدتا ایرانی خود را نسبت به وضعیت کشور، اقدامات مسوولان و آینده جامعه دچار تردید و بدبینی کنند. این موضوع در شرایط کنونی که ایران مانند همه جهان درگیر پاندمی کروناست و تحریم‌های آمریکا اوضاع اقتصادی و معیشتی را سخت کرده است، نه تنها انسانی و منصفانه نیست بلکه با معیارهای حرفه‌ای رسانه‌های خارج از ایران هم همخوانی ندارد. بنگاه خبری بی بی سی در تازه‌ترین این نوع اطلاع رسانی! مدعی شده که جمهوری اسلامی ایران در انتشار آمار جان ‌باختگان کرونا پنهان‌کاری کرده است. منبع این ادعای ناشناس و اساس آن فهرست درگذشتگانی است که از سوی همان منبع ناشناس در اختیار بی بی سی قرار گرفته است. این خبرگزاری در گزارش دیگری ادعا کرده که نسبت اتباع خارجی جانباخته در ایران بر اثر بیماری کرونا بالاست. پیش از این نیز رسانه‌های فارسی زبان خارج نشین در ادعاهایی با منابع خبری ناشناس، آمار مرگ و میر در ایران بر اثر کرونا را بسیار بیشتر از آمار رسمی اعلام کردند.
آمار ایران اشتباه است؟
اتهام جعل آمار در حالی از سوی رسانه‌های فارسی زبان خارج نشین علیه جمهوری اسلامی وارد می‌شود که میزان شیوع کرونا و مرگ و میر در اثر آن به بحرانی فراگیر در جهان تبدیل شده است. آمارهای روزانه از تعداد مبتلایان هم نشان دهنده درگیری همه کشورهای حتی مدعی مانند آمریکا و انگلیس با این ویروس پیچیده است. تکنولوژی، منابع مالی نامحدود و همکاری‌های گسترده با دیگر کشورها برای کاستن از تبعات این ویروس در حالی در اختیار این کشورها وجود دارد که جمهوری اسلامی به هیچ یک از آن‌ها دسترسی نداشته و با دستانی خالی و البته زیر فشار تحریم‌ها به جنگ با این بیماری رفته است. اقتصاد بسیاری از کشورهای قدرتمند هم اجازه قرنطینه و تعطیلی کسب و کارها بر اثر کرونا را نداد، اقتصاد تحریم زده ایران هم این میان نمی‌توانست بیشتر از مدت خاصی تعطیل باشد، تدبیر دولت و مسوولان کشور یاری گرفتن از مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود. پیچیدگی‌های این ویروس شاید در ابتدای شیوع آن در کشور، امکان بررسی دقیق دلیل برخی مرگ و میرها را اجازه نمی‌داد اما اختلاف آماری مورد ادعای بی بی سی یعنی بیش از سه برابر آمار رسمی، در هیچ شرایطی نمی‌تواند نزدیک به واقعیت باشد. پیگیری مجدانه رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران درباره آمار کرونا در حالی است که سازمان‌های بین الملل بهداشتی اقدامات ایران در این زمینه را مثبت و مناسب ارزیابی می‌کنند. نکته جالب توجه این است که تلاش خستگی‌ناپذیر در جعل آمار جانباختگان با استناد به منابع آماری ناشناس درباره هیچ یک از کشورهای دیگر روی نمی‌دهد و مسوولان آمریکایی و انگلیسی از دیدگاه رسانه‌هایی چون بی بی سی همیشه راستگو و صادق هستند.
تضادهایی که نمی‌توان پنهان کرد
تلاش‌های بی‌پایان درباره جان باختگان ایرانی کرونا در حالی از سوی بی بی سی و دیگر رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران صورت می‌گیرد که آمار جانباختگان تحریم‌ها و دشواری زندگی مردم ایران در سایه این تروریسم اقتصادی و بیمارانی که بر اثر تحریمها و نبود دارو جان خود را از دست می‌دهند، چندان از سوی این خبرگزاری‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد و تنها به اعلام بیانیه‌های کاخ سفید در این زمینه اکتفا می‌شود. آمارهای سازمان‌های بین المللی دارو و غذا از تاثیر روز افزون تحریم‌ها در این دو حوزه بر سلامت ایرانیان حکایت دارد اما در گزارش‌های هیچ یک از این خبرگزاری‌ها اشاره‌ای به آن‌ها نمی‌شود. نوع خبررسانی مغرضانه درباره ایران مختص به کرونا و تحریم نیست و همین رویه پیرامون عملیات‌های تروریستی در کشور یا تروریست‌های حرفه ای و دستگیری آن‌ها هم حاکم است. در تازه‌ترین این موارد بی بی سی فارسی و برخی دیگر از رسانه‌های خارج نشین نه تنها در تیتر خبر دستگیری «جمشید شارمهد» اشاره به اقدامات تروریستی وی نکرد بلکه در متن خبر وی را رهبر یک گروه مخالف حکومت که در آمریکا مستقر است، معرفی کرد. این در حالی است که گروه تندر وابسته به انجمن پادشاهی ایران به ریاست شارمهد مسوولیت عملیات تروریستی حسینیه شیراز در ۲۴ فروردین ۱۳۸۷ را بر عهده گرفت و شارمهد بارها از کشتن انسان‌ها به منظور پیشبرد اهداف خود سخن گفته بود.
مردم محور نگرانی فارسی زبانان خارج نشین نیست
پاندمی کرونا شرایط زندگی را برای همه مردم جهان دشوار کرده است و همزمانی آن با شدت یافتن تحریم‌ها، رنج مضاعفی بر مردم ایران تحمیل می‌کند. در چنین شرایطی مردم بیش از همیشه باید به مسوولانی اعتماد کنند که حافظ جان و معیشت آن‌ها هستند. این مهم اما هر روزه با خبرهای عجیب، ضدونقیض و دروغ مورد تهدید قرار می گیرد. بار روانی تجزیه و تحلیل این میزان اطلاع‌رسانی غلط درباره موضوعی به مهمی سلامتی، استرس غیرقابل کنترلی بر جامعه وارد می‌کند که نتیجه آن افزایش بیماری‌های مختلف است. اینکه در روزهایی که بیش از دویست نفر از هموطنان جان خود را بر اثر کرونا از دست می‌دهند، صدایی عجیب و منبعی ناشناس بی‌آنکه دلیل و مدرکی کافی در این زمینه ارائه کند، مدعی می‌شود که تعداد این جانباختگان نه ۲۰۰ که ۴۰۰ نفر است، نگرانی‌ها نه دو برابر که هزاران برابر می‌شود. اعتماد به دولت، به آمار، به تصمیمات و اقدامات ضربه دیده و کاهش می‌یابد. امید مردم به بهبود شرایط روز به روز کمتر می‌شود و باری تازه و البته سنگین‌تر بر دوش آن‌ها دستکم از نظر روانی قرار می‌گیرد. فروپاشی روانی مردم ایران همان آرزوی کاخ سفید و تیم بی است که به انحای مختلف سعی در برآورده ساختن آن می‌کنند که رسانه یکی از مهم‌ترین آن‌هاست.
بی اهمیتی جان و آرامش روانی مردم ایران برای بنگاه‌های خبری خارجی موضوعی مسلم و قطعی است اینکه اما در پشت نقاب بی‌طرفی و حرفه‌ای گری و با صرف میلیاردها دلار بودجه می‌توانند آن را پنهان می‌کنند، مسوولیت رسانه‌ها و مسوولان را در افشا و اقدامات موثر برای بی‌اثر ساختن این داستان سرایی‌ها را ضروری می‌سازد.