مفید؛ نمایش خانگی امروز از نظر تنوع موضوعی شرایط خوبی دارد
مفید؛ نمایش خانگی امروز از نظر تنوع موضوعی شرایط خوبی دارد
سکان نیوز؛ تهیه‌کننده تلویزیون و از مدیران اسبق سیما گفت: خوشبختانه نمایش خانگی امروز از نظر تنوع موضوعی و محصول شرایط خوبی پیدا کرده است.

«بهروز مفید» با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید سریال گفت: به دلیل افزایش تولید سریال در نمایش خانگی یک رقابتی شکل گرفته است که باعث شده نیروی انسانی برای تولید سریال چه در پشت دوربین و چه جلوی دوربین کمیاب و گران شود. الان بازیگری آمده به من می‌گوید برای 10 روز فیلمبرداری 150 میلیون دستمزد می خواهم. با این ارقام دیگر نمی توان سریال تولید کرد.

وی در ادامه گفت: وقتی در پایان سال تصمیم می‌گیرند پایه دستمزد کارگر را 35 درصد افزایش بدهند این به این معنی است که تمامی اجناس به طور اتوماتیک بدون اینکه کسی زیاده خواهی کند 35 درصد افزایش پیدا کند. پس همین دومینو خود به خود به حرکت می‌افتد و تاثیر خودش را در همه ابعاد زندگی امروز می‌گذارد. کارفرما محصولش را گران می‌کند چون مجبور است حقوق کارگرش را پرداخت کند و دستمزدها در بخش خصوصی هم بالا می‌رود. برای همین ما در شرایطی هستیم که دستمزدها اصلا قابل کنترل نیست. نیروی انسانی‌ای که بتوانیم در سریال سازی به آن اتکا کنیم کم است. ما الان در انتخاب بازیگر معضل جدی داریم. یعنی در هر سنی که بازیگر بخواهیم و بتواند نقشش را به خوبی ایفا کند از تعداد انگشتان دست پایین‌تر است.

وی با اشاره به رفتارشناسی مخاطب در تماشای سریال‌های نمایش خانگی گفت: الان پلتفرم های نمایش خانگی همان کارکرد تلویزیون‌های کابلی را دارند. مخاطب برای تماشای اثر با کیفیت حاضر است پول پرداخت کند و این در تمام دنیا وجود دارد. هر چند هنوز هم مخاطبان تلویزیون به مراتب بیشتر از پلتفرم‌ها است اما اگر تلویزیون در زمینه جذب مخاطب غفلت کند شاید در آینده با چالش‌های جدی روبرو شود. الان ما در زمینه دستمزدها استرس‌های عجیبی داریم. بازیگرانی را که می‌خواهیم جذب کنیم همگی سه ماه جلوتر با یک سریال نمایش خانگی قرارداد بستند. مخاطب امروز شاهد یک نوع تغییر رفتار در استفاده از محصولات است. یک زمانی BBC در زمینه کاری خودش غول محسوب می‌شد. اما امروز شاهد هستیم رقبای سرسختی ظهور کردند که دیگر گوی رقابت را از BBC ربودند.

وی در ادامه گفت: این البته به معنی این نیست که مخاطب به سمت دیگری حرکت می‌کند. مخاطب امروز در کنار محصول اصلی که تلویزیون است محصولات دیگری را هم اضافه کرده است. امروز تلویزیون برنامه هایی تولید می‌کند که مخاطب‌ها چند ده میلیونی دارد. این در همه جای دنیا طبیعی است که وقتی تولیدات بالا برود همه به یک اندازه دیده نمی شوند. طبیعی است که با ورود فناوری‌های جدید مخاطب به آنها علاقه پیدا کند. کمااینکه هالیوود هم نسبت به نتفلیکس و شرایطی که ایجاد کرده است احساس خطر می‌کند. پس در نتیجه این نوسانات در همه جای دنیا هست. اینکه توقع داشته باشیم امروزه با شرایط رقابت نمایش خانگی تمامی سریال‌های تلویزیون مخاطب را میخکوب کند تصور غلطی است. همانطور که تولیدات نمایش خانگی هم نمی‌تواند همگی رضایت صد در صدی ایجاد کند.

بهروز مفید در پاسخ به اینکه آیا با این شیوه تهیه‌کنندگی روزی تصمیم می‌گیرد در عرصه نمایش خانگی سریال تولید کند؟ گفت: من و نسل من یک مقدار به شیوه سنتی تولید عادت کردیم. من یکسری چارچوب‌هایی برای خودم دارم و اگر این چارچوب‌ها در نمایش خانگی هم رعایت شود در آن زمینه هم سریال تولید می‌کنم. خوشبختانه نمایش خانگی امروز از نظر تنوع موضوعی و محصول شرایط خوبی پیدا کرده است. در گذشته سریال‌هایی که تولید می شد فقط داشت یک طیف از جامعه را تغذیه می‌کرد و همه سلیقه‌ها را مجاب نمی‌کرد. نمایش خانگی یک دوران گذری دارد که اگر از آن بگذرد هم پخته‌تر می شود هم اینکه شرایط تولید در آن عادی‌تر می شود. همانطور که VHS در مقطعی مخاطب را جذب خود کرد و بعد از مدتی عادی شد؛ پلتفرم‌های نمایش خانگی هم بعد از مدتی از این التهاب می‌افتند و قطعا شرایط بهتری را تجربه خواهند کرد.