محسنیان؛ کشور به سمت سالمندی پیش می رود
محسنیان؛ کشور به سمت سالمندی پیش می رود
سکان نیوز؛ مدیر گروه جمعیت ،خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علم پزشکی بابل گفت؛ کشور به سمت سالمندی پیش می رود.

به گزارش سکان نیوز، دکتر هدی محسنیان مدیر گروه جمعیت ،خانواده و مدارس معاونت بهداشتی بابل در گفتگویی بمناسبت هفته سالمندی گفت : در حال حاضر در کل کشور طبق آخرین گزارش ۹/۲۹درصد سالمند داریم درحالیکه در شهرستان بابل این رقم نزدیک به ۱۴ درصد میباشد واین یک زنگ هشدار برای ما و مسئولین و سیاستگذاران میباشد چراکه اگر این روند متوقف نشود در سال ۱۴۲۰ حدود ۲۰ درصد جمعیت ایران سالمند خواهند شد و پویایی و شادابی جامعه، نیروی جوان و نیروی کار ما کم خواهد شد و این خطر بزرگی تلقی می شود .
وی گفت‌؛ تعریف سالمند را از لحاظ بهداشت جهانی اینگونه بر شمردند : سالمند به سه دسته سالمند جوان ( ۶۰ تا ۶۹ سال ) سالمند میانسال ( ۷۰ تا ۷۹ ) و کهن سال ( ۸۰ به بالا ) تقسیم می شود .
محسنیان همچنین در ادامه گفتند: در ایران تعریف سالمندی از ۶۰ سالگی سالمندی است اما در اروپا و کشورهای توسعه یافته شروع سالمندی از ۶۵ سالگی است و علت این امر رعایت مسایل بهداشتی ،فرهنگ اجتماعی و متولیان امر بهداشتی و روانی در جامعه آنان است .
وی ادامه دادند : سالمندان ما طبق پروتکلها و دستور عملهای کشوری باید سالی یکبار مورد مراقبت قرار گیرند و از لحاظ فشار خون ،چربی خون و دیابت و افسردگی و احتمال سقوط و… تحت نظر باشند .
بخشی از مشکلات این عزیزان به مسائل جسمانی بر میگردد. و به دلیل کاهش بینایی،شنوایی،قدرت عضلانی و….احتمال سقوط در این گروه بسیار زیاد است به همین دلیل در منزل باید به راه پله ها،کف آشپزخانه و حمام،لبه فرشها و….توجه خاص داشت .زیرا به دلیل پوکی استخوان که در این عزیزان بیشتر مشاهده میکنیم حتی در حین راه رفتن هم ممکن است دچار شکستگی بخصوص در ناحیه لگن و استخوان ران شوند که مشکلات عدیده ای از جمله از کار افتادگی را به همراه دارد.
سالمندان عزیز در طول مسیر زندگی پرفراز و نشیب شان کوهی از تجربه هستند که روشنگر مسیر زندگی جوانان هستند . و همواره باید ارتباط بین این دونسل حفظ شود. تا از این طریق از ایجاد افسردگی در این عزیزان جلوگیری نماییم
متاسفانه امسال با وجود بیماری کرونا نیاز به حساسیت بیشتری وجود دارد و سالمندان گرامی باید در زمینه خود مراقبتی توجه بیشتری داشته باشند تا خدای ناکرده دچار مشکل نشوند. تا کنون حدود ۴۸ درصد از بیماران کرونایی بستری شده در بابل سالمند هستند و ۱۶ درصد از آنان تاکنون فوت نمودند. و این خود بیانگر موضوع است بنابراین از این عزیران درخواست میشود در رفت وآمدهای خود با دیگران و بیرون رفتن از منزل دقت لازم را داشته باشند.
فاصله اجتماعی حداقل یک متر رعایت نمایند
شستشوی مرتب دستها فراموش نشود
کودکان و نوجوانان به عنوان ناقلین خاموش عامل خطر بزرگی محسوب میشوند بنابراین در مراودات خود با نوه های خود دقت لازم رادر رعایت فاصله بکنند
وی در خاتمه گفتند : خودمراقبتی ، استراحت و پیاده روی و تغذیه مناسب و مصرف ویتامین D می تواند در سلامت این بزرگواران کمک بزرگی بکند.