محاکمه طبری نقطه‌عطفی در تاریخ اقتصادی و قضایی ایران/مدیران هزار میلیاردی باید محاکمه شوند
محاکمه طبری نقطه‌عطفی در تاریخ اقتصادی و قضایی ایران/مدیران هزار میلیاردی باید محاکمه شوند
سکان نیوز؛ وزیر اسبق ارتباطات با تقدیر از دستگاه قضا در برخورد با دانه‌درشت‌ها گفت: محاکمه اکبر طبری نقطه عطفی در تاریخ اقتصادی و قضایی ایران است و ان‌شاءالله خدا آقای رئیسی را در فشارهایی که به او وارد می‌شود، کمک کند.

محمّد سلیمانی، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به برگزاری دادگاه یکی از مدیران سابق دستگاه قضا گفت: واقعیت این است که از زمان دوره سازندگی و ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی سیستم به سمتی رفت که مدیران، نوعی از فسادها را توجیه کردند. خود مرحوم هاشمی رفسنجانی هم آمد و استدلال آورد که سازندگی، ریخت و پاش دارد. لذا باعث شد که افرادی که قبلاً یک لایه قبا داشتند یک‌مرتبه تبدیل به کلان سرمایه‌دارهایی شدند که امروز معضلی برای نظام و انقلاب و مردم شده‌اند.

وی ادامه داد: شما چند وزیر می‌توانید اسم ببرید که زمان شروع ریاست جمهوری آقای رفسنجانی چیزی نداشته‌اند ولی الان بالای هزار میلیارد تومان سرمایه دارند. البته این رقم مربوط به چندسال پیش است و ثروت آن‌ها به دلیل تلاطمات اقتصادی یکی دوسال اخیر به بالای دو هزار میلیارد تومان رسیده است. این افراد، یکی دو مورد هم نیستد.

واقعیت این است که از زمان دوره سازندگی و ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی سیستم به سمتی رفت که مدیران، نوعی از فسادها را توجیه کردند. خود مرحوم هاشمی رفسنجانی هم آمد و استدلال آورد که سازندگی، ریخت و پاش دارد. لذا باعث شد که افرادی که قبلاً یک لایه قبا داشتند یک‌مرتبه تبدیل به کلان سرمایه‌دارهایی شدند که امروز معضلی برای نظام و انقلاب و مردم شده‌اند.

سلیمانی افزود: کسی که وزیر مسکن شد و گفت مسکن مهر مزخرف است در روز تودیع هم گفت افتخارم این است که یک مسکن نساختم. حالا ببیند کشور را به کجا رسانده‌اند که قیمت مسکن چهار پنج برابر شده است. چه کسی بابت این موضوع جواب می‌دهد؟ درباره سرمایه خود آن فرد هم که رسانه‌ها همان موقع می‌نوشتند که عضو هفده هجده شرکت است و بالای چندصد میلیارد تومان سرمایه دارد. همچنین وزیر دیگری که دخترش مشکل پیدا کرد و پای میز محاکمه آمد، چقدر ثروت دارد؟

مردم نسبت به عدم ایجاد عدالت گلایه‌مند هستند

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با بیان اینکه مردم ما این مسائل را می‌فهمند، تصریح کرد: گلایه‌ مردم از نظام و انقلاب نیست. تشییع حاج قاسم سلیمانی نشان داد مردم ما تا بن دندان به پای نظام و انقلاب و تفکر مقاومت اعتقاد دارند. ولی گله‌مند هستند. چرا؟ چون وضعیت مدیران هزار میلیاردی و حقوق‌های نجومی را می‌بینند. خب چه کسی باید دادرسی کند؟

سلیمانی با بیان اینکه قوه قضائیه باید پرچم عدالت و آزادی را به‌دست بگیرد، اظهار داشت: در یک سال گذشته این موضوع تا حدودی در حوزه عدالت اتفاق افتاده است، ولی کافی نیست. چیزی که مردم می‌بینند فراتر از این برخوردهاست. محاکمه طبری و مسائلی که در دادگاه مطرح شد، ‌نشان می‌دهد که برخی امورات کشور تا چه اندازه رهاست و یک کارمند می‌تواند هر کاری بکند. همچنین محاکمه دختر وزیر نشان داد هر کسی هر کاری خواست می‌تواند انجام دهد مگر اینکه خودش نخواهد.

وزیر اسبق ارتباطات ادامه داد: محاکمه سرمایه‌دارن و مدیران عامل بانک‌های سرمایه، پارسیان، ملّت و … نشان داد که در پاره‌ای امور، هیچ حاکمیت قانونی وجود ندارد.

میدان‌دادن به مفاسد ظلم به نظام و مردم است

سلیمانی با اشاره به برگزاری دادگاه اکبر طبری گفت: برخی می‌گویند مفاسد طبری مربوط به سال‌ ۸۵ و قبل از آن است. یعنی حدود ۱۵ سال طول کشیده تا این فرد پای میز محاکمه بیاید. خب واقعاً مردم حق دارند گله‌مند باشند. واقعاً‌ مردم نظام و انقلاب را دوست دارند و اگر اتفاقی رخ دهد، باز هم خون می‌دهند. چون می‌دانند بعد از انقلاب، بهترین شرایط برای آن‌ها ایجاد شده و خفقان دوران پهلوی را دیده و شنیده‌اند و در تاریخ ثبت شده است. امّا آیا این رها کردن کشور و میدان دادن به یک‌سری افراد مفسد،‌ به نفع نظام، انقلاب و مردم است؟ آیا این ظلم به نظام نیست؟!

تا زمانی که قوه قضائیه به افرادی که سی سال پیش و در زمان ریاست‌جمهوری هاشمی رفسنجانی چیزی نداشته‌اند و اکنون بالای پانصد میلیارد تومان سرمایه دارند را پای میز محاکمه نیاورد و از آن‌ها نپرسد که از کجا آورده‌اید، اعتماد حقیقی شکل نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه راهکار این است که در مرحله اوّل، حوزه اجرایی از تخلفات و فسادها پیشگیری کند، تصریح کرد: من در زمانی که وزیر بودم یک مرکز بازرسی درست کردم و هر پیمانکاری که به کارمندان سکه داده بود را در لیست سیاه می‌گذاشتم. کاری به کارمندان نداشتم، چون کارمند معلول است و هشتش در گرو نهش است. باید به کسانی رسیدگی کرد که فساد را نهادینه می‌کنند و کرده‌اند.

سلیمانی ادامه داد: تا زمانی که قوه قضائیه به افرادی که سی سال پیش و در زمان ریاست‌جمهوری هاشمی رفسنجانی چیزی نداشته‌اند و اکنون بالای پانصد میلیارد تومان سرمایه دارند را پای میز محاکمه نیاورد و از آن‌ها نپرسد که از کجا آورده‌اید، اعتماد حقیقی شکل نمی‌گیرد.

این استاد دانشگاه با انتقاد از برخی تبعیض‌ها گفت: مردم در خوزستان بر روی نفت نشسته‌اند امّا آب خوردن هم ندارد. این ظلمی است که دارد اتفاق می‌افتد.

قاضی شریف فراوان است، امّا قاضی رشوه‌بگیر هم وجود دارد

سلیمانی با اشاره به برخی نابسامانی‌ها در دستگاه قضا، گفت: آیا قضاتی که رشوه می‌گیرند، همین یک موردی بود که در دادگاه طبری اعلام شد؟ بروید از مردم بپرسید که آیا از محکمه‌ها راضی هستند یا خیر. البته قطعاً قاضی شرافتمند هم بسیار زیاد است، امّا قاضی رشوه‌بگیر هم وجود دارد. این‌ها را باید رسیدگی کرد. اگر غیر از این باشد، بخش‌هایی از مردم به مرور متمایل می‌شوند به اینکه یک دیکتاتور پیدا شود تا به حساب این تخلفات رسیدگی کند.

محاکمه طبری نقطه‌عطفی در تاریخ اقتصادی و قضایی ایران

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با تقدیر از دستگاه قضا در برخورد با دانه‌درشت‌ها گفت: محاکمه اکبر طبری نقطه عطفی در تاریخ اقتصادی و قضایی ایران است و ان‌شاءالله خدا آقای رئیسی را در فشارهایی که به او وارد می‌شود، کمک کند. رسانه‌ها هم باید به ایشان کمک کنند تا بتواند این مرحله را با موفقیت عبور دهد و پرچم عدالت را مستحکم‌تر بردارد.

سلیمانی، گام بعدی قوّه قضائیه را پرچمداری در حوزه آزادی دانست و گفت: قوه قضائیه باید در این زمینه دو نوع دخالت انجام دهد. نخست اینکه نمی‌شود هرکسی هر فحشی به نظام و مقدسات مردم داد، آزاد باشد و پاسخگوی عمل خود نیز نباشد، ولی هرکسی آمد از نظام دفاع کرد و علیه حقوق نجومی حرف زد را پای میز محاکمه کشاند.

نماینده اسبق مجلس خاطرنشان کرد: بسیاری از نمایندگان انقلابی ادوار گذشته، سری به دادگاه زده‌اند. چرا؟ چون علیه فلان آقا حرف زده‌اند. در مقابل می‌بینیم آنهایی که علیه مردم و حقوق یا ارزش‌های مردم صحبت کرده‌اند با گردان برافراشته راه می‌روند.

قوه قضائیه باید پرچم آزادی را به‌دست بگیرد و اجازه بدهد بدنه مردمی اعتراضات‌شان را راحت بیان کنند، این اعتراضات به نفع مردم و انقلاب است. مردم باید اگر جایی فساد را دیدند بتوانند بیان کنند.

سلیمانی با بیان اینکه قوه قضائیه باید پرچم آزادی را به‌دست بگیرد و اجازه بدهد بدنه مردمی اعتراضات‌شان را راحت بیان کنند، گفت: این اعتراضات به نفع مردم و انقلاب است. مردم باید اگر جایی فساد را دیدند بتوانند بیان کنند. الان همه از این موضوع می‌ترسند. متأسفانه جوّی ایجاد شده که مردم می‌گویند اگر فسادی دیدیم، چشم‌مان را ببندیم چرا که از ما سند می‌خواهند و وقتی هم نتوانیم سند ارائه دهیم، راهی زندان می‌شویم.

وزیر اسبق ارتباطات با بیان اینکه در حوزه‌های مربوط به عدالت و فسادستیزی نیازمند تحول هستیم، با اشاره به تأکید رهبر معظّم انقلاب مبنی بر ایجاد تحوّل در کشور گفت: توان ایجاد تحوّل در دست مردم عادی نیست. دست قوه قضائیه، قوه مقننه و قوه مجریه است.