مجلس از لحاظ کارکردی دچار ویروسی شده که این نهاد را از رأس امور بودن انداخته است
مجلس از لحاظ کارکردی دچار ویروسی شده که این نهاد را از رأس امور بودن انداخته است
سکان نیوز؛ نماینده منتخب مردم تنکابن و رامسر در مجلس یازدهم گفت؛ امروز مجلس از لحاظ کارکردی دچار ویروسی شده که این نهاد را از رأس امور بودن انداخته است. عملا مجلس در اتخاذ برنامه‌های مهم اقتصادی نقشی نداشته و پاسخگو هم نیست.

به گزارش سکان، سید شمس‌الدین حسینی در پاسخ به این سوال که مجلس یازدهم چه برنامه‌هایی برای کاهش پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا دارد تا دولت را در ریل اقتصادی قرار دهد، گفت: باید ابتدا به ارتقای جایگاه اقتصادی مجلس بیندیشیم. امروز مجلس از لحاظ کارکردی دچار ویروسی شده که این نهاد را از رأس امور بودن انداخته است. عملا مجلس در اتخاذ برنامه‌های مهم اقتصادی نقشی نداشته و پاسخگو هم نیست.

وی افزود: من با برخی از نمایندگان منتخب صحبت کردم و تقریبا بین آنها اتفاق نظر وجود دارد که باید ابتدا ویروسی که مجلس را از رأس امور بودن انداخته است درمان کنیم. ما در مجلس موفق نخواهیم بود مگر اینکه مجلس به رأس امور باز گردد.

سید شمس‌الدین‌حسینی در بخش دیگری ازاین گفت‌وگو گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر نقش مجلس به‌عنوان یک نهاد کمرنگ اما نقش رئیس مجلس به‌عنوان یک فرد پررنگ شده است. تفاوت رابطه نمایندگان مجلس و رئیس مجلس با وزرا و رئیس دولت این است که رئیس دولت، دولت را تشکیل می‌دهد و وزرا را انتخاب می‌کند اما در مجلس نمایندگان مجلس هستند که رئیس مجلس را انتخاب می‌کنند و رئیس مجلس یک هماهنگ‌کننده است نه رئیس قوه مقننه. در نتیجه به جای کارآمدی مجلس به‌عنوان یک نهاد، نقش رئیس مجلس به‌عنوان یک فرد در لابی‌های سیاسی پررنگ می‌شود. در مساله‌ای مثل بنزین، رئیس مجلس و نمایندگان در برابر هم قرار گرفتند. رئیس مجلس اعلام می‌کرد نمایندگان در جریان بودند اما نمایندگان می‌گفتند در جریان این تصمیم نبودیم. علت اصلی این مشکلات، تضعیف مجلس به‌عنوان یک نهاد ناظر و قانون‌گذار و قدرت‌یابی رئیس مجلس بود بنابراین اولین گام مجلس یازدهم «اصلاح تعاملات نهادی» در مجلس خواهد بود که از طریق اصلاح آیین‌نامه‌های داخلی مجلس و پویش خود نمایندگان انجام خواهد گرفت. وی همچنین گفت: اولین کاری که در مجلس باید انجام شود این است که یک تحلیل درست از شرایط اقتصادی کشور ارائه کنیم. باید شواهد آماری به‌صورت شفاف اعلام شود.

حسینی افزود: حوزه اقتصاد اولویت اصلی کشور است، مجلس باید در حکمرانی و مدیریت اقتصاد نقش برجسته‌ای بازی کند، باید به تخصص‌گرایی توجه ویژه‌ای داشته باشد.