مجازات سنگین در انتظار محتکران/ ممانعت از احتکار کالاهای اساسی با استفاده از از ظرفیت بسیج
مجازات سنگین در انتظار محتکران/ ممانعت از احتکار کالاهای اساسی با استفاده از از ظرفیت بسیج
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید در شرایط عادی تعزیرات حکومتی از طریق جریمه‌ی نقدی با متحکران برخورد می‌کند اما در شرایط اضطرار احتکار به معنای اخلال در نظام اقتصادی کشور است و باید نیروی انتظامی و قوه قضاییه نیز به آن رسیدگی کنند.

سکان نیوز، عبدالله رضیان عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد دولت در کنترل قیمت کالاهای اساسی در بازار، گفت: دولت باید از تجربه سایر کشورها استفاده کرده و با توجه به احتمال شیوع ویروس کرونا در ایران برنامه ریزی‌ مناسبی برای تامین کالاهای اساسی موردنیاز مردم با قیمت ارزان انجام می‌داد، تا با نزدیکی به شب عید و گسترش ابتلا به کرونا میدان برای جولان سوداگران و متحکران فراهم نشود.

سیستم کنونی انبارداری کشور زمینه احتکار را فراهم می کند

نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیستم کنونی انبارداری کشور زمینه احتکار را فراهم می کند، افزود: برای اصلاح این موضوع تمامی انبارداران باید کالاهای موجود در انبارهای خود را به صورت آنلاین اعلام کنند و دستگاه های نظارتی نیز مستمر بر آنها نظارت داشته باشند.

تعزیرات در شرایط کنونی توان برخورد با محتکران را ندارد

وی با بیان اینکه به نظر می رسد در حال حاضر تعزیرات توان لازم برای برخورد با محتکران را نداشته باشد و باید نیروی انتظامی و قوه قضاییه به موضوع ورود کنند، اظهار کرد: بسیج می تواند وارد میدان شده و به کمک ناظران آمده و از سوءاستفاده سوداگران جلوگیری کند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: در شرایط عادی تعزیرات حکومتی از طریق جریمه‌ی نقدی با متحکران برخورد می‌کند اما در شرایط اضطرار، احتکار، اخلال در نظام اقتصادی کشور است و باید نیروی انتظامی و قوه قضاییه به آن رسیدگی کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: قوه قضاییه می تواند براساس قانون مجازات اسلامی با متحکران که مخل نظام اقتصادی هستند، برخورد کند، در نظر گرفتن مجازات سنگین برای سوداگران و محتکران ابزار بازدارنده بوده و تا حدودی می‌تواند از جولالان آنها در بازار جلوگیری کند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس نزدیکی به روزهای پایانی سال را یکی دیگر از دلایل گرانی کالاها در بازار دانست و اضافه کرد: اگرچه در این دوره خرید مردم افزایش می‌یابد اما دولت می توانست با برنامه ریزی ها مناسب از بروز گرانی های افسار گسیخته جلوگیری کند، دولت باید با استفاده از ظرفیت تعاونی ها کالاهای اساسی را با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهد./