مازندران روی موج صعودی کرونا
مازندران روی موج صعودی کرونا
سکان نیوز- مازندران در حالی چهارمین ماه همه‌گیری ویروس کرونا را پشت‌سر می‌گذارد که در هفته جاری پس از مدت‌ها بار دیگر آمار شناسایی و بستری بیماران مشکوک مبتلا به به این بیماری افزایش یافته است.

به گزارش سکان نیوز ، افزایش آرام شمار بیماران مبتلا به ویروس کرونا از بهبود یافتگان روزانه طی چند روز اخیر که مستند به گزارش ۲ دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل است ، نشان می دهد که بی توجهی مردم بومی و مسافران نسبت به هشدارها به خصوص عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی در دو تعطیلات خرداد ماه که تاکنون پشت سر گذاشته شده است کم کم اثرات منفی خود را نشان دهد.
مازندرانی ها که نخستین بار با شناسایی ۲ بیمار فرد مسافر مبتلا در بابل با بیماری کرونا آشنا شدند ، اکنون با افزایش سفرها در تعطیلات مناسبتی گذشته و در آستانه تعطیلی تابستانی که تا حدودی کنترل مسافران و حتی مجاوران را دشوار می کند، با این روند افزایشی ولو آرام نگران سلامتی اشان هستند.
براساس اعلام این ۲ دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل هم اکنون بیش از ۳۳۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های زیر پوشش آنها بستری هستند ، در حالی که آمار بیماران بستری این بیمارستان ها در اواخر هفته گذشته به کمتر از ۳۰۰ نفر رسیده بود.
همچنین بر اساس گزارش های جدید شرایط در بعضی از شهرستان های مازندران به دلیل بی توجهی به پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی از زرد به سمت قرمز شدن پیش می رود. به عنوان مثال شهرستان رامسر به عنوان یکی از پرترافیک ترین شهرهای ساحلی استان در تعطیلات خرداد ماه و گلوگاه در شرق استان گذرگاه ورودی و خروجی زائران رضوی از جمله این مناطق هستند که روند ابتلا بیماری در آنها در چند روز گذشته روند افزایشی گرفت.
عادی سازی رفتاری استقبال از کرونا
بازگشایی مشاغل پر خطر و رفع محدودیت های تردد و سفر که از مدت ها قبل در سطح کشور با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا برای به حرکت در آوردن چرخ اقتصاد کشور اجرایی شد و در کنار آن کاهش نسبی بیماران کرونایی و حتی مرگ ناشی از این ویروس تا حد زیادی به توهم افول ویروس کرونا در سطح استان های کشور دامن زد به گونه ای که دیگر کمتر کسی پروتکل های بهداشتی و هشدارهای پیاپی درمانگران و دستگاههای سلامت کشور را در مورد پرخطر بودن رفتارها جدی می گیرد.
این روزها عادی سازی رفتار با ویروس کرونا به گونه ای در سطح جامعه گسترده شد که دیگر زوج های جوانی که تا دیروز در انتظار بازگشایی تالارهای پذیرایی برای جشن عروسی خود بودند نیز با این توهم افول کرونایی این جشن ها را همانند حداقل یک دهه گذشته در حال برگزاری در منازلشان هستند و آیین ختم برای مردگان نیز به روال عادی خود نزدیک شد و همه این عادی سازی به نوعی استقبال از ویروس خطرناک کروناست.
عضو کمیته علمی مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی مازندران از خوشبینی مردم نسبت به افول کرونا و یا همان توهم از بین رفتن ویروس کرونا در سطح استان ابراز نگرانی کرد و گفت : مردم با این رفتارهای عادی سازی خود به نوعی به استقبال خطر می روند و با این کارشان همه گیری این ویروس را باز می گردانند.
دکتر فرهنگ بابا محمودی افزود : خطر ابتلا به ویروس کرونا همچنان باقی است و در شرایطی که واکسن و یا دارویی مستقیم برای مداوای این بیماری کشف نشده است ، تنها راهکار برای مقابله رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی است.
وی اضافه کرد : مردم ما باید پروتکل های بهداشتی را به طور دقیق به خصوص شستن مکرر دستها، ضد عفونی و به ویژه استفاده از ماسک را در اماکن تجمعی و عمومی رعایت کنند و فاصله گذاری فیزیکی را به عنوان یک دستورالعمل مورد توجه جدی قرار دهند.
وی خاطرنشان کرد : اگرچه اکثر مردم ما پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی را به درستی رعایت می کنند ، ولی عدم رعایت همین اقلیت نیز می تواند بار دیگر سرعت انتقال را افزایش دهد و همه ما باید مراقب باشیم.
بی توجهی ممنوع
قائم مقام ستاد استانی مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم گفت : استان ما به دلیل مسافرت های غیر ضروری عید فطر و تعطیلات نیمه خرداد ماه همچنان در معرض خطر صعودی ابتلا به ویروس کرونا قرار دارد و ما نباید با رفتارهای پرخطرمان به گسترده شدن این ویروس دامن بزنیم.
دکتر حامد روحانی زاده افزود : بررسی ها نشان می دهد که برخی از مردم ما عادی سازی رفتاری نسبت به ویروس کرونا داشته و پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی را به درستی رعایت نمی کنند که این خود می تواند سلامت سایر افراد دیگر را به خطر بیندازد و همه ما باید رفتارمان را مطابق با هشدارهای درمانگران تنظیم کنیم تا از آسیب جدی این بیماری جلوگیری کنیم.
رییس مرکز بهداشتی استان مازندران خاطرنشان کرد : کاهش سرعت انتقال ویروس کرونا به معنای از بین رفتن و شکست این ویروس و حتی کاهش التهاب این ویروس نبوده و صرفا ما با رعایت خودمان و تلاش درمانگران به نقطه ثبات و تا حدودی کاهشی ابتلا به این بیماری رسیدیم.
دکتر روحانی زاده اظهارداشت : سرعت انتقال ویروس کرونا در استان مازندران تا پیش از سفرهای غیر ضرور عید فطر و نیمه خرداد ماه حدود هفت دهم بود و این سفرها و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیک باعث افزایش سه دهم درصدی سرعت انتقال این ویروس شد و با وجود این که به نسبت وضعیت خوبی داریم ، ولی همچنان آمار بیماران ما بالاست.
وی اضافه کرد : طرح رد یابی سیستمی از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز برای شناسایی و قرنطینه بیماران اصلی و تمام افرادی که به نوعی با این فرد مبتلا در تماس بودند در حال اجراست و ما برای موفقیت در این طرح نیازمند همکاری مردم و رسانه ها برای آگاهی رسانی به جامعه هستیم.
دکتر روحانی زاده اظهار داشت : توصیه ما این است که چنانچه افرادی با بیمار مبتلا به ویروس کرونا در ارتباط بودند ، خود را به مراکز تست گیری در استان که ظرفیتشان روزانه به حدود ۶۰۰ نفر رسید ، برسانند و چنانچه تست آنها مثبت بود باید تمام افراد دیگری که با این فرد در تماس بودند نیز همین مراحل را طی و در قرنطینه قرار گیرند تا بتوانیم با رد یابی سیستمی تمامی بیماران و ناقلان ویروس را شناسایی و سرعت انتقال را کاهش دهیم.
وی تنها را حفاظت فرد در برابر ویروس کرونا را در شرایط فعلی استفاده از ماسک در فضای بسته و عمومی ، رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی دانست.
بر اساس گزارش وزارت بهداشت هم اکنون در سطح بیمارستان های کشور ۲ هزار و ۷۶۵ بیمار مبتلا به ویروس کرونا با شرایط حاد تنفسی بستری هستند که بیش از ۱۲ درصد از این بیماران مربوط به استان مازندران هستند.
ویروس کرونا سی ام بهمن ماه در استان مازندران شیوع یافت و همچنان این خطه شمال کشور با گذشت حدود ۱۲۰ روز در زمره یکی از استان های دارای بیشترین آمار بیماران بستری کرونایی قرار دارد.