قطع زنجیره کرونا با رعایت بهداشت ممکن است/ روند کاهشی بیماران
قطع زنجیره کرونا با رعایت بهداشت ممکن است/ روند کاهشی بیماران
سکان نیوز/ساری- استاندار مازندران، رعایت دستورالعمل های بهداشتی را سلاح مبارزه و قطع زنجیره کرونا بیان کرد.

به گزارش سکان نیوز، احمد حسین زادگان عصر یکشنبه در جلسه استانی مقابله با کرونا در شهرستان آمل با اشاره به اینکه در قالب نیروهای مردمی، جهادی و بسیج، سمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد و دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی مدیریت ویروس منحوس کرونا میسر شد و کماکان با حضور و عزم همگانی تداوم دارد، خاطرنشان کرد: موج دوم کرونا در کل کشور آغاز شده، برخی استان‌ها زودتر و برخی دیرتر و این ابتلاء در موج دوم بسته به نحوه و شکل ابتلاء در موج نخست با هم تفاوت دارد؛ لیکن با همه اینها؛ یک چیز به عنوان اصلی ثابت پذیرفته شده است و آن اینکه فعلاً باید با رعایت تمامی دستور العمل ها با کرونا زندگی کنیم.
استاندار مازندران بابیان اینکه همه شواهد در دنیا نشانگر آن است که کرونا تا پایان امسال و حتی آغاز سال بعد با ما خواهد بود و نمی‌توان به صراحت گفت که چه زمان ما را ترک می‌کند یا واکسن آن ساخته می‌شود، تصریح کرد: پس نمی‌توانیم زندگی خود را تعطیل کنیم؛ بلکه باید نوع بینش، نگرش و رفتار خود را تغییر دهیم تا در سایه رعایت توامانِ بهداشت و پروتکل‌های بهداشتی و زیستِ متناسب با کرونا و تداوم کار، فعالیت و معیشت؛ زندگی خود را استمرار ببخشیم و حفظ کنیم.
حسین زادگان با اشاره به تحریم‌های سنگین و ظالمانه بر علیه کشور، میزان درگیری و آسیب پذیری ما را در صورت عدم رعایت موازین بهداشتی و قرنطینه کامل بیشتر دانست و گفت: کادر بهداشت و درمان روزهای سختی را پشت سر می‌گذرانند و برای برخی اقشار جامعه، گذران اقتصادی سخت‌تر شده است؛ لذا رعایت دستور العمل های بهداشتی، سلاح اصلی در مبارزه با کرونا است تا با قطع این زنجیره کمتر گرفتار آسیب‌های ناشی از آن شویم و بتوانیم این روزها را تحمل کنیم و پشت سر بگذاریم.
وی با بیان اینکه ۵۰ درصد اقتصاد استان را بخش خدمات بویژه حوزه گردشگری تشکیل می‌دهد و تعطیل کردن این بخش نه به نفع معیشت مردم است و نه می‌توان با تصمیم استانی به آن اقدام نمود و اجازه چنین کاری نیز از سوی ستاد ملی به دلیل ضرورت حفظ اقتصاد و معیشت مردم داده نخواهد شد، اظهار داشت: ستاد ملی مقابله با کرونا با انجام کار تخصصی و علمی برای همه وضعیت‌ها؛ شرایط تعیین کرده و حدود اختیارات استان‌ها را برای شهرهای قرمز نظیر تعطیلی پاساژها، مراسم عروسی و ختم، سالن‌های سرپوشیده، آرایشگاه‌های زنانه و مراکز تجمعی تعیین نموده است.
رئیس ستاد مقابله با کرونا مازندران، گفت: در آغاز بازگشایی‌ها، سامانه‌ای برای اصناف و بازاریان تعریف کردیم و از آنان خواستیم با ثبت نام در آن و دادن تعهد نسبت به رعایت دستورالعمل‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به فعالیت خود ادامه دهند که متأسفانه این مهم؛ جدی گرفته نشد و حتی برای تداوم فعالیت مساجد، دانشگاه‌ها، مدارس و … نیز اصول و دستورالعمل‌هایی را مشخص کردیم.
استاندار هدف از تشکیل جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در شهرستان آمل را ابلاغ این پیام عنوان کرد که هیچکس نمی‌تواند جز خود مردم بحران کرونا را کنترل کند آن هم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی؛ لذا وقتی ماسک نزنیم و به اماکن پرتجمع برویم و بهداشت فردی و جمعی را رعایت نکنیم، مطمئناً مبتلا می‌شویم.
نمی‌خواهیم بازار تعطیل شود
حسین زادگان با اشاره به اینکه ما نمی‌خواهیم بازار تعطیل و اقتصاد مردم نابود شود بلکه می‌گوئیم بازاری تعطیل می‌شود که رعایت نکند، افزود: به همین دلیل امروز تاکید کردیم هر صنفی، ابتدا اتحادیه بر فعالیت آنها نظارت کند و اخطار بدهد، لذا با هر کسی که در سامانه تعهد داده و اکنون پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کند به عنوان کسی که سلامت و جان مردم را به مخاطره می‌اندازد، برخورد جدی می‌شود.
استاندار با اشاره به اینکه براساس بررسی‌هایی که صورت گرفته است برخی مکان‌ها و اصناف در معرض آلودگی بیشتر قرار دارند، ابراز داشت: لذا برای این گونه اماکن که لیست آنها تهیه و مشخص شده است مقرر گردید نظارت بیشتری بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت گیرد.
حسین زادگان از روند کاهشی آمار مبتلایان به کرونا در روزهای گذشته در استان خبر داد و اظهار کرد: این بدان معنا نیست که خطر رفع شده است و نمی‌تواند دوباره روند افزایشی پیدا کند بلکه این نتیجه خوشحال کننده بیانگر اقدامات خوب در راستای مبارزه با کرونا در شهرستان‌ها و رعایت مردم می‌باشد و این تجربه را اثبات می‌کند که هرگاه به تصمیمات درست در این راستا پایبند باشیم، شاهد تغییرات خرسند کننده خواهیم بود و اگر آمار ما در هر شهرستانی صفر هم شود، ذره‌ای نباید در رفتار ما تغییر ایجاد شود.
استاندار مازندران تاکید کرد: این تغییر نشان می‌دهد که در مقطع پیش رو و بویژه در ایام محرم نیازمند تغییر رفتار در نحوه برگزاری عزاداری‌ها هستیم و شکل حضور در حسینیه‌ها، شکل دسته روی‌ها باید تغییر یابد و نذورات در بسته‌های خشک تحویل مردم شود.
نماینده عالی دولت در استان یادآور شد: رفتار ویروس کرونا در پیک دوم شدید تر شده است و بهمان نسبت که تدریجی اوج گرفته است؛ در نتیجه، روند سیر کاهشی این ویروس هم به صورت پلکانی و تدریجی خواهد بود لذا مردم با صبوری و برای کمک به کادر درمانی و برای صیانت از سلامت و جان خود و عزیزان خویش، مراقبت و ثبات در رفتار و رعایت بهداشت را نصب العین خود قرار دهند و لحظه‌ای غفلت نکنند.
وی افزود: برای نظارت بیشتر بر روند مدیریت بر مقابله با کرونا در شهرستان آمل معاون استاندار و برخی از مدیران استانی مربوطه بعنوان مدیران معین در این شهرستان انتخاب شدند، با اصنافی که رعایت دستور العمل ها را ننمایند برخورد جدی می‌شود، بدون اینکه بازار تعطیل و اقتصاد و اشتغال مردم مورد تهدید قرار گیرد.
استاندار مازندران با تاکید بر اینکه حفظ سلامت و معیشت مردم شعار و برنامه محوری در مقابله با کرونا بوده و همواره خواهد بود و کلیدواژه تحقق این دو اصل؛ رعایت دستورالعمل هاست، خاطرنشان کرد: بازار، ادارات، مطب‌ها، پاساژها و … موظف به اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغی می‌باشند و زدن ماسک الزامی است.
وی با اشاره به اینکه نباید یکطرفه حرکت کنیم و از آغاز بنای ستاد ملی و استانی بر این بوده است که هر دو سمت اقتصاد و سلامت را برای مردم حفاظت کند، گفت: اگر فقط روی مقابله با کرونا به صورت محض تمرکز کنیم ممکن است در آینده، خساراتی که از بابت اقتصاد به جامعه ما وارد خواهد شد بیشتر از آسیب‌های کرونا در حوزه سلامت باشد.
استاندار افزود: کل دنیا به این سمت رفته است که تعادلی بین سلامت و اقتصاد ایجاد کند ضمن اینکه اقتصاد فعال باشد، سلامت مردم هم تضمین شود، لذا با عنایت به اینکه علائم خوبی از کاهش روند شیوع کرونا بخاطر تلاش همه دست اندرکاران و رعایت مردم دریافت می‌شود، از مردم تقاضا داریم از مراودات و رفت و آمدهای غیرضرور به اماکن و ییلاقات و تفرجگاه‌های خارج از خانه به جد پرهیز کنند.
رئیس ستاد مقابله با کرونای مازندارن در خصوص تأمین اقلام بهداشتی برای خانواده‌های کم بضاعت، یادآور شد: فرمانداری‌ها با هدایت ائمه جمعه و کمک و همراهی بسیج، سمن‌ها و نیروهای جهادی در تأمین ماسک و اقلام بهداشتی خوب ظاهر شدند و همچنان این اقدام خداپسندانه در کنار کمک مومنانه تداوم می‌یابد.