عادی شدن کرونا برای مردم،بزرگترین دغدغه ماست
عادی شدن کرونا برای مردم،بزرگترین دغدغه ماست
سکان نیوز:معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: بزرگترین دغدغه ما، نگرانی در مورد ویروس، بیماری و عوارض کرونا نیست بلکه عادی شدن این بیماری است و اگر مردم به سمت عادی سازی بروند و تصور کنند که کووید۱۹ به پایان رسیده و فعالیت ویروس پایان یافته یا ضعیف شده، به مشکلات بزرگی برای کنترل این بیماری بر می خوریم.

به کزارش سکان نیوز/ علیرضا رییسی در نشست خبری با اصحاب رسانه که از استودیو سلامت وزارت بهداشت به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: نباید تصور کنیم که این بیماری به پایان رسیده و بر آن غلبه کرده ایم و این خطرناک ترین اتفاقی است که به آن فکر می کنیم. بنابراین از همه می خواهم که حتما فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی را در مناطق شلوغ و پرخطر جدی گرفته شود.

وی افزود: مردم تا حد امکان در خانه بمانند و در مواقع ضروری که به فروشگاه های مختلف مراجعه می کنند، ناظر پروتکل های بهداشتی باشند و اگر می بینند که پروتکل های بهداشتی رعایت نمی شود، حتما تذکر داده شود و با توجه به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، تذکر دادن نوعی امر به معروف و نهی از منکر است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: بسیج ملی مقابله با کرونا، افتخار و برگ زرینی در تاریخ نظام سلامت کشور است که با همت و همکاری مردم رقم خورد و دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در اجلاس اخیر وزرای بهداشت وقتی از ایران و منطقه مدیترانه شرقی این سازمان می خواست نام ببرد، اولین نکته ای که تشکر کرد، اجرای این طرح بود.

رییسی ادامه داد: در مرحله اول اجرای طرح بسیج ملی مقابله با کرونا، بیش از ۷۱ میلیون نفر غربالگری شدند و این باعث شد مردم، آرامش بگیرند. به عبارت دیگر به ۷۱ میلیون نفر از مردم ایران مشورت پزشکی و آموزش دادیم و افرادی که نیاز بود به مراکز سطح بالاتر ارجاع شوند، این کار انجام شد و این باعث شد، بار مراجعه به بیمارستانها کاهش یابد و افرادی که دارای علائم بیماری حتی خفیف هستند، در مراحل اولیه شناسایی شوند و تحت درمان قرار گیرند.

وی یادآور شد: استراتژی اصلی کشوری مبارزه با کرونا در حال حاضر، فعال سازی آزمایشگاه های سرپایی در مراکز بهداشتی و درمانی است. افرادی که در این آزمایش ها، مثبت می شوند، تحت مراقبت و خانواده های آنها نیز تحت ارزیابی و مراقبت قرار می گیرند و در صورت نیاز، از آنها آزمایش می گیریم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت اضافه کرد: تا امروز بیش از ۳۵ هزار آزمایش سرپایی کرونا در کشور انجام شده که کار بسیار موفقی بوده و مورد توافق سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته است. فرمول ثابت برای مبارزه با کرونا در دنیا وجود دارد و آن هم اینکه افراد مثبت حتی با علائم خفیف را باید شناسایی کنیم و این افراد را تحت مراقبت قرار دهیم و افراد در تماس با آنها را نیز باید شناسایی کنیم و تحت مراقبت قرار گیرند.

رییسی گفت: در حال حاضر حدود ۳۶۹ مرکز نمونه برداری آزمایش های سرپایی کرونا در کشور ایجاد شده که به زودی به ۴۲۰ مرکز خواهد رسید. میزان آزمایش هایی که پیش بینی کرده ایم در این مراکز انجام شود، یک و نیم میلیون تست است که باید در کشور انجام دهیم. نشان داده شده که دانشگاه ها و استانهایی که در این زمینه، کار کرده اند، تاثیر بسیار مثبتی در ورودی بیمارستانها در آنها داشته است.

وی در خصوص تقسیم بندی کشور به مناطق سفید، زرد و قرمز از نظر کرونا، گفت: برای تصمیم گیری در مورد کشور، نمی توانیم نسخه ای واحد برای همه استانها و شهرستانها، تجویز کنیم. اگر شهرستانی در طول دو هفته گذشته به طور متوسط کمتر از یک بیمار مبتلا به کووید۱۹ در آنها شناسایی شده باشد، این شهرستان در سطح یک یا منطقه سفید قرار دارد اما این به معنی تضمین برای امن بودن همیشگی آن نیست و شرایط هر منطقه ممکن است در طول زمان، تغییر پیدا کند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: بر اساس آخرین آمارها تا روز گذشته، ۱۱۶ شهرستان در کشور جزو مناطق سفید یا کمتر آلوده بوده اند. یعنی در طول دو هفته گذشته، روزانه کمتر از یک مورد کووید۱۹ در آنها شناسایی شده است. ممکن است در روزهای آینده فهرست شهرستان های سفید یا سطح یک تغییر کند.

رییسی یادآور شد: در حال حاضر و در قالب طرح فاصله گذاری هوشمند، بازگشایی مشاغل با خطر پایین با حفظ پروتکل های بهداشتی انجام شده است. در شهرهای کوچک که جزء مناطق سفید است، ممکن است در مسجدی چندین نفر برای قرائت نماز مراجعه کنند که این بازگشایی مساجد حتما باید با رعایت پروتکل ها از جمله رعایت فاصله، گرفتن وضو از منزل، به همراه داشتن مهر، جانماز و کتاب های ادعیه و قرآن کریم و استفاده از ماسک انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: فعلا تصمیم گیری در مورد مناطق سفید، ویژه مساجد است و اماکن زیارتی در شهرهای بزرگ کشور که آرزوی همه ما زیارت این اماکن است، فعلا حداقل ت

پایان ماه مبارک رمضان، امکان بازگشایی آنها وجود ندارد و اگر زمانی این شهرها در وضعیت سفید قرار گرفتند، این اماکن نیز جهت زیارت زائران، بازگشایی می شوند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در خصوص تاثیر گرما بر کنترل کرونا، گفت: با توجه به شناختی که از اجداد کروناویروس جدید مانند مرس و سارس داشتیم، شواهدی مبنی بر اینکه ویروس کرونای جدید با هوای گرم، از بین برود هنوز وجود ندارد. شاهد این ادعا این است که در بخش هایی از خوزستان، هرمزگان و بوشهر، شاهد افزایش ابتلا به این بیماری هستیم.

دکتر رییسی ادامه داد: ۱۱۶ شهرستانی که در وضعیت سفید قرار دارند، فقط مربوط به جنوب کشور نیست و مربوط به ۲۴ استان کشور است بنابراین فرضیه تاثیر گرما بر این ویروس، تا کنون تایید نشده است.

وی در خصوص استفاده اجباری از ماسک در وسایل حمل و نقل عمومی، گفت: اگر پروتکل های وزارت بهداشت در مورد فاصله گذاری در وسایل نقلیه عمومی اجرا می شد یا توانایی انجام آن وجود داشت، قطعا خیال ما راحت تر بود اما در حال حاضر این پروتکل ها رعایت نمی شود و مترو و اتوبوس ها، شلوغ هستند بنابراین استفاده از ماسک و دستکش به ویژه ماسک، به شدت در زمان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، توصیه می شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در خصوص بازگشایی غیرقانونی برخی اماکن و مشاغل پرخطر، گفت: وزارت بهداشت حداکثر سعی خودش را برای همراهی با مردم و مشاغل مختلف کرده است چون اولویت اول ما، سلامتی مردم است و اگر بازگشایی برخی مشاغل و اماکن، سلامت مردم را زیرسوال ببرد و به مخاطره بیاندازد، حتما واکنش نشان خواهیم داد.

وی ادامه داد: واحدهای صنفی پرخطر مانند تالارها، رستورانها، باشگاه های ورزشی و … اجازه بازگشایی ندارند و اگر واحدی بازگشایی کرده، غیرقانونی است و تا روز گذشته در این زمینه بیش از ۸۰۰ واحد متخلف تذکر دریافت کرده و بیش از ۳۰۰ واحد، پلمپ شده اند. وزارت بهداشت پروتکل های بهداشتی را ارائه می کند اما نظارت فقط بر عهده ما نیست بلکه برخی ارگانها مانند تعزیرات، نیروی انتظامی و قوه قضاییه، اتحادیه ها و واحدهای مدیریت اصناف به ما کمک می کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در خصوص مناطق قرمز گفت: ۶۰ شهرستان در کشور جزء منطقه قرمز قرار دارند که عمدتا شامل مراکز استانها و شهرستان های بزرگ در برخی استانها هستند و بیشترین میزان بروز بیماری کووید۱۹ را دارند.

رییسی در خصوص آزمایش های آنتی بادی یا سرولوژیک گفت: این تست ها به هیچ عنوان تست تشخیص کووید۱۹ به حساب نمی آید و امروز تبلیغی دیدم که در یکی از استانها یکی از آزمایشگاه ها عنوان کرده بود که در کمترین زمان با یک قطره خون، تست کرونا را انجام می دهد و منظور آن، تست آنتی بادی یا سرولوژیک است که به عنوان تست تشخیصی آن را قبول نداریم چون فقط مواجهه با ویروس را نشان می دهد و بعد از گذشت ۱۴ روز از علائم بیماری، می تواند نشان دهد که مواجهه با این ویروس وجود داشته یا خیر.

وی افزود: در تلاش هستیم تا در چند مورد تست های آنتی بادی را انجام دهیم. به عنوان نمونه برای افرادی که بیشترین تماس را با افراد مبتلا داشته اند. سازمان جهانی بهداشت نیز تاکید دارد که این تست، کاربرد تحقیقاتی دارد. البته در انگلیس این تست در حجم سه و نیم میلیون به منازل مردم ارسال شد اما بعد از مدتی، این تست ها را جمع آوری کردند.

  • نویسنده : نجفی