طرز طلب؛ شرکت‌ها مایل به سرمایه‌گذاری و تامین مالی نیستند
طرز طلب؛ شرکت‌ها مایل به سرمایه‌گذاری و تامین مالی نیستند
سکان خبر؛ مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی با بیان اینکه مشکل شرکت‌ها تامین منابع مالی است، گفت: سرمایه‌گذار خارجی یا داخلی کل منابع را از جیب خود نمی‌دهد.

محسن طرز طلب در بیان مخالفت‌های صورت گرفته با حضور شرکت یونیت اینترنشنال، تاکید کرد: به تمامی شرکت‌های ایرانی فعال در این حوزه به صورتی کتبی اعلام کردیم، حاضر به انعقاد قراردادی مطابق شرایط قرارداد یونیت اینترنشنال با آن‌ها هستیم. اگر هر شرکتی اعتقاد دارد که قرارداد یونیت اینترنشنال قرارداد خوبی است، بیاید و با همان شرایط با ما قرارداد ببندد.

وی با اشاره به تضمین در نظر گرفته شده برای شرکت یونیت اینترنشنال، افزود: حاضر هستیم عین همان تضامین و حتی بهتر از آن را به شرکت‌های ایرانی بدهیم تا بیایند و مطابق شرح خدمات یونیت را انجام بدهند. برای مثال در استان خوزستان یک پروژه‌ای مشابه شرایط یونیت اینترنشنال به یکی از شرکت‌های ایرانی فعال در این حوزه پیشنهاد شد.

*یونیت اینترنشنال موظف بود 30 درصد از تجهیزات نیروگاهی را از داخل تامین کند

طرز طلب در تشریح اعلام آمادگی شرکت تولید نیروی برق حرارتی، گفت: اگر شرکت‌ها معتقد هستند شرایط قرارداد شرکت یونیت اینترنشنال شرایط خوبی ست باید بتوانند صفر تا صد منابع پولی را از فراهم کنند و به دولت جمهوری اسلامی ایران بگویند صددرصد پول فراهم شده است. اگر این اتفاق افتاد، یعنی مثلا شما برای ساخت یک بلوک 1000 مگاواتی، 600 میلیون یورو پول آوردید و به سازمان سرمایه‌گذاری نشان دادید که این پول کاملا از خارج تامین شده است من تمام بستر را فراهم می‌کنم و حتی با تعرفه ارزی از شما خرید می‌کنم تا این کار انجام بشود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه شرکت‌های داخلی انگیزه‌ای برای کار کردن به شیوۀ قرارداد یونیت اینترنشنال از خود نشان ندادند، گفت: در قرارداد یونیت اینترنشنال شرط شده بود که 30 درصد تجهیزات ساخت داخل باشد و حتی شرط کرده بودیم اگر قرار هست پلتفرم‌ نیروگاه‌های F و H از زیمنس خریداری بشود، باید حتما از مسیر شرکت مپنا این اتفاق بیفتد.

*شرکت‌ها مایل به سرمایه‌گذاری و تامین مالی نیستند

طرزطلب در بیان اینکه مشکل شرکت‌ها تامین منابع مالی است، گفت: سرمایه‌گذار خارجی یا داخلی کل منابع را از جیب خود نمی‌دهد. حدود 15 تا 25 درصد را خودش می‌آورد و مابقی را باید به او وام بدهیم و وام هم از صندوق توسعه گرفته می‌شود و اگر بخواهیم به بانک خارجی وام بدهیم و خب یک دلار هم نمی‌شود جابجا کرد و انتظار نمی‌رود کسی مایل باشد عدد بزرگی سرمایه‌گذاری کند.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی ادامه داد: با توجه به شرایط تحریمی فعلی قرارداد یونیت اینترنشنال لغو نشد تا اگر شرایط تغییر کرد، امکان کار فراهم شود. اگر هم شرایط تغییر پیدا نکرد، مجبوریم آزادشان کنیم بروند چون مقصری در این زمینه نبودند و باید فعلا چندمدتی صبر کنیم.