شوراها  باید نسبت به نفوذ رانت خواری و فساد دژی محکم می باشند/اولین مدعی افراد سودجو خود شوراها باید باشند
شوراها  باید نسبت به نفوذ رانت خواری و فساد دژی محکم می باشند/اولین مدعی افراد سودجو خود شوراها باید باشند
سکان نیوز/رئیس قوه قضاییه گفت: شوراهای شهر و روستا را همکاران دستگاه قضایی می دانیم.

به گزارش سکان نیوز :سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه در سی و چهارمین اجلاس سراسری شوراهای شورای عالی استانها گفت از قدیم بحث این میان حکما و فلاسفه وجود داشته است که به موضوع شهر سالم و آرمان شهر پرداخته است و همه آنها به دنبال تعریفی درست از شهر سالم بودند.
وی ادامه داد از آن وقتی که بشریت و و به طور کلی جوامع بشری و انسانی شرطی گرفت همه به دنبال ایجاد شهر سالم بودند نکته جالب این است که اگر به یک جامعه انسانی قبیله یا طایفه گفته می‌شود حتماً دلیل عقلانی وجود دارد.
رئیس قوه قضاییه گفت برای مثال طایفه افرادی بودند که در طوف یک چشمه و رودخانه زندگی شان را تشکیل می دادند یا وقتی صحبت از قبیل نشده است افرادی بودند که خانه هایشان را قبله به قبله همدیگر می ساختند.
آیت الله رئیسی گفت ما در واژگان اسلامی واژه امت را داریم در واقع امت مردمی هستند که دارای هدف واحد و مقصد واحد هستند و این طوری که در امت عنصر شاخص تلقی می شود موضوع حرکت و عدم سکون و توقف است.
وی ادامه داد در امت عنصر مقتدا دیده شده است تمام ظرفیت‌های موجود امت باید به گونه‌ای به کار گرفته شود تا این جمعیت به هدف اصلی خود که همان سیر الی الله است برسد.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به این مطلب که در ویژگیهای شهر سالم باید به این موضوع توجه کرد که شهر سالم شهری که مبتنی بر معنویت اخلاق عقلانیت و عدالت بنا می شود گفت اساس روابط در شهر سالم مبتنی بر اخلاق و معنویت و عدالت و عقلانیت قرار دارد و اینها اساس کار است.
آیت الله سید ابراهیم رئیسی گفت در قانون اساسی ما در اصول ۱۰۱ و ۱۰۲ به فلسفه تشکیل شوراها اشاره شده است و این فلسفه چیزی نیست جز پیشرفت در امور اقتصادی فرهنگی بهداشتی و عمرانی شهرها.
وی ادامه داد شوراها جلوه حضور و اراده مردم بوده و مردم با این انتخاب اراده خود را در اجرای امور نشان داده و نقش آفرینی کرده و بر اساس خواسته خودشان امورات را مدیریت می کند.
رئیس قوه قضاییه گفت شوراها و اعضای شوراها باید نسبت به نفوذ رانت خواری و فساد دژی محکم می باشند و با هر امری که بخواهد حقوق عامه مردم را مورد خدشه قرار دهد مخالفت کرده و نسبت به حفظ منابع طبیعی و ذخایر کشور مستحکم بوده و مانع از زمین خواری کوه خواری و دریا خواری شوند.
سید ابراهیم رئیسی گفت شوراها باید همکار همه بخش‌های کشور باشند و مقابل فساد اداری بایستند و از این حیث باید دست با دستگاه قضایی هم کار بوده و ما خودمان شوراها را همکار خود می دانیم.
وی ادامه داد: ما موافق توسعه یافتگی و پیشرفت هستیم اما هر توسعه اقتصادی فرع بر محیط زیست است و نباید توسعه باعث ضربه و حقوق عامه شود.
رئیس قوه قضاییه گفت: اساساً شوراها به دنبال پیشرفت بوده اما این توسعه یافتگی نباید منجر به وارد شدن ضربه به حقوق عامه شود شما حق ارائه طرح به مجلس دارید به این حق در کنارش باید تکالیفی هم اضافه شود زیرا هر جایی در قانون اساسی حقی برای کسی قائل شده اند تکلیفی هم بر عهده آن فرد یا نهاد گذاشته‌اند.
سید ابراهیم رئیسی ادامه داد: شوراها باید معنی برای افراد قانونمند بوده و برای افرادی که قصد سودجویی دارند ترس آور و روح انگیز باشد شوراها باید برای افراد قانونمند پناهگاه بوده و برای افراد سودجو مانع سودجویی.
وی ادامه داد نباید اینگونه باشد که اولین راهکار دستگاه قضایی باشد بلکه آخرین راهکار دستگاه قضایی است و اولین جایی که باید با فرد زیاد خواه مقابله کند خود شوراها باید باشند اولین جایی که مقابل فرد زمین خوار می ایستد خود شورای روستا باید باشد.
رئیس قوه قضاییه گفت شورا باید حافظ حقوق مردم باشد و عامل پیشرفت شهر و روستا باشد اولین مرحله برای حفظ حقوق مردم از درون خود شورا آغاز می‌شود جایی که اعضا می توانند مانع از بروز تخلفات باشند.
آیت الله سید ابراهیم رئیسی گفت ما می‌دانیم شوراها در سال‌های قبل عملکردهای خوبی داشتند اما در کنار این عملکرد نارسایی هایی هم وجود داشته که باید این آسیب ها و نارسایی‌ها برطرف شود زیرا در برخی مواقع شاهد این هستیم که یکسری افراد سودجو و اندک باعث کج شدن مسیر اصلی شوراها می شوند.
رئیس قوه قضاییه ادامه داد باید در درون خود شوراها نظارت های سختی به وجود آید تا اگر نفوذی صورت گرفت خود شوراها و این دستگاه نظارتی آژیر خطر به صدا درآمده و با آن فرد برخورد کرده و مقابل آن کجی بایستند.
وی افزود: مردم با امید و انتظاراتی به پای صندوق‌های رای می‌روند و نمایندگان و اعضای شوراها را انتخاب می‌کنند اما اگر بعد از مدتی ببینند که آن انتظارات برآورده نشده است دلسرد شده و دیگر امید خودشان را نسبت به شوراها از دست می‌دهند.
آیت الله رئیسی با اشاره به این مطلب که به نظر می رسد شوراها در برخی موارد نیاز به اصلاح ساختار دارند که اجازه اصلاح این ساختار با توجه به امکان ارائه طرح به مجلس در دست خود شوراهاست گفت البته در کنار اصلاح امور ساختاری باید اصلاح رفتاری هم صورت گیرد به گونه‌ای که باید را برای افراد قانون مدار باز باشد اما برای سودجویان بسته شود.
وی ادامه داد افراد متخلف باید اول از شوراها به ترسند و بعد از دادستان‌ها خوف داشته باشند شورایی که مقابل فساد می ایستد و اجازه بروز تخلف نمی دهند مورد حمایت دستگاه قضایی و مورد حمایت نظام است.
رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود به ما به موضوع ماده صد و ساز و کار آن اشاره کرد و گفت این معنی ندارد که کسی تخلف کند بعد برود و پول تخلف را بپردازد نباید ماده صد به منبع درآمدی برای شهرداری تبدیل شود نباید راه تخلف باز باشد.
آیت الله رئیسی با اشاره به این مطلب که با یک فرد آلوده در شورا خود شوراها باشند گفت هر اقدام شما در راستای گره گشایی از زندگی مردم مورد حمایت ماست و هر حرکت شما که به نفع مردم باشد حتماً مورد توجه ما قرار میگیرد.