شهردارها؛ نوک پیکان مشکلات مدیریت پسماند در مازندران
شهردارها؛ نوک پیکان مشکلات مدیریت پسماند در مازندران
سکان نیوز:مدیرکل محیط زیست مازندران با بیان اینکه تنها ۱۵ درصد پساب‌های خانگی مازندران تصفیه می‌شود، گفت: این میزان نسبت به نقاط دیگر کشور حدود ۳ برابر کمتر است و به بزرگترین مشکل این استان بدل شده است

به گزارش سکان نیوز/حسینعلی ابراهیمی کارنامی ، در پاسخ به سوالی مبنی بر عملکرد اداره‌کل محیط زیست مازندران در مقابله با کرونا، با اشاره به اینکه کشورمان در کنترل این بیماری در دنیا سرآمد بود، اظهار کرد: با توجه به تحریم‌هایی که کشورمان در آن قرار دارد، کنترل این بیماری، مشارکت مردم و کمک‌آنها به دولت، نشان می‌دهد که مجموعه نظام به خوبی عمل کرده است.

وی با بیان اینکه پروتکل‌ها و توصیه‌های بهداشتی را در سازمان محیط زیست مازندران آن را بومی و اجرایی کردیم، تصریح کرد: وارد نشدن گردشگر به مناطق محیط‌زیستی یکی از مهم‌ترین کارهایی بود که در زمان پیک کرونا در دستور کار قرار دادیم و البته به دلیل پیشگیری از شیوع موج دوم همچنان این محدودیت تداوم دارد.

مدیرکل محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه علاوه بر ضدعفونی اداره‌کل و محیط‌بانی‌ها و غیره، در محله‌ها و روستاها، ابلاغ شد تا نهایت همکاری با مجموعه بهداشتی و کادر درمانی صورت بگیرد، گفت: محیط‌بانان همچون کادر درمانی و نیروهای انتظامی در ایام قرنطینه خانگی، در میدان بودند و متاسفانه تعداد زیادی از همکاران این اداره‌کل به ویروس کرونا مبتلا شدند.

سودجویان اسلحه‌به دست!

ابراهیمی با بیان اینکه در ایام کرونا، ماموریت این اداره‌کل همچون سابق در حال اجرا بود، اظهار کرد: در حالیکه گروه زیادی از مردم با ماندن در خانه‌های خود، دستورات بهداشتی را به طور کامل رعایت می‌کردند، متاسفانه برخی سودجویان، فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کردند و با اسلحه‌های شکاری خود به صید حیوانات در ویلاهای شخصی‌شان مشغول بودند.

وی با اشاره به اینکه این ایام فرصتی را برای قاچاق چوب و زمین‌خواری به وجود آورد که این موضوع از سوی محیط‌بانان محیط زیست به مسئولان ذیربط گوشزد می‌شد، تصریح کرد: برای مقابله با این موضوع گیت‌های بازرسی خود را افزایش دادیم و اگر گزارشی مبنی بر تخلف ارسال شد، بلافاصله با آنها به صورت قانونی برخورد کردیم.

مدیرکل محیط زیست مازندران در ادامه با بیان اینکه گشت، کنترل و پایش به صورت سرزده و کنترل نشده، در این ایام به صورت مرتب صورت می‌گرفت، خاطرنشان کرد: اداره‌کل محیط زیست مازندران از لحاظ نیروی انسانی و امکانات با مشکل مواجه است و این اطلاع رسانی های صورت گرفته از سوی رسانه‌ها، موجب آگاهی بیشتر مردم شد و نتیجه آن نیز کمک به محیط زیست است.

ابراهیمی با بیان اینکه مازندران از لحاظ اکوسیستمی نیاز به امکانات به روز و بهتری دارد، گفت: وجود جنگل‌هایی با درختان بلند قد و مناطق صعب‌العبور، کار را برای‌مان سخت کرده است و این امکانات به اندازه نیاز در مازندران وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه با وجود نعمت‌های بی‌شمار خداوندی نتوانسته‌ایم از آنها در این استان، بهره‌برداری کنیم، تصریح کرد: گردشگری کشاورزی در این استان می‌تواند موجب رونق اقتصادی و توسعه پایدار این استان شود اما اصلا از آن بهره‌ای نبرده‌ایم چرا که زیرساخت‌های لازم برای تحقق این امر کامل نیست.

تنها ۱۵ درصد پساب‌های خانگی در مازندران تصفیه می‌شود!

مدیرکل محیط زیست مازندران با بیان اینکه تنها ۱۵ درصد پساب‌های خانگی مازندران تصفیه می‌شود، اظهار کرد: این میزان نسبت به نقاط دیگر کشور حدود ۳ برابر کمتر است و به بزرگترین مشکل این استان بدل شده است.

وی همچنین به وجود مشکل در بحث زباله در مازندران اشاره و خاطرنشان کرد: از ۲۷ سایت دفع زباله در مازندران، حتی یک سایت بهداشتی نیست، همه این سایت‌ها، برای دپوی زباله است هر چند باید این نکته نیز اشاره کرد که مجوز شروع به کار سازمان مدیریت پسماند مازندران از وزارت کشور دریافت شد و نخستین جلسه آن با حضور استاندار تشکیل و با مشخص شدن اساسنامه و ارکان آن، می‌توان به مدیریت پسماند به عنوان چالش اساسی محیط زیست مازندران امیدوار بود.

ابراهیمی با بیان اینکه کارهای مناسبی در زمینه مدیریت پساب‌ها صورت گرفته است، گفت: تقریبا هیچ کدام از مجتمع‌های تفریحی توریستی مازندران تا دو سال پیش، سیستم تصفیه نداشتند و پس از ورود اداره‌کل محیط زیست و قوه قضائیه، تعداد زیادی از بهره‌برداری‌های هفته محیط‌زیست امسال مازندران، تصفیه خانه فاضلاب همین مجتمع ها است.

شهردارها؛ نوک پیکان مشکلات مدیریت پسماند در مازندران

وی به این نکته نیز اشاره کرد که وقتی مازندران را برای تمام کشور می‌دانیم، باید از منابع ملی برای بهبود زیرساخت و ارتقای سیستم سلامت و بهداشت‌مان بهره گرفت، اظهار کرد: بخش اعظمی از مشکلات امروز مدیریت پسماند، توجه نکردن مدیران اجرایی همچون شهردارها در طول چند دهه در مازندران بودند.

ابراهیمی با بیان اینکه کوتاهی شهردارها در چند دهه گذشته، موجب تهدید سلامت مردم با آلودگی خاک، جنگل، آب‌های زیرزمینی، رودخانه‌ها و ذخایر آبزیان شده است، گفت: باید هر چه سریعتر مسئولان ذیربط برای رفع مشکلات اقدام کنند و معتقدم افرادی که در گذشته کوتاهی کردند نیز باید پاسخگو باشند.

افتتاح نخستین مرکز پایش محیط زیست کشور در مازندران

مدیرکل محیط زیست مازندران در ادامه با اشاره به طرح‌های این اداره‌کل در هفته محیط زیست، اظهار کرد: نخستین مرکز پایش الکترونیک محیط زیست کشور در مازندران در این افتتاح می‌شود که در زمینه‌های محیط زیست انسانی، طبیعت، اماکن و مناطق در اختیار این اداره‌کل، کاربرد خواهد داشت و در آینده این امر را توسعه خواهیم داد.

محیط زیست سیاسی شود، فاتحه آن خوانده است

وی با بیان اینکه به نام توسعه افراد ذی‌نفوذ در کارهای تخصصی‌ محیط زیست در کشور و مازندران دخالت می‌کنند، تصریح کرد: نباید به مردم وعده‌های نادرست بدهیم در حالیکه می‌دانیم آن وعده به محیط زیست آسیب می‌زند، باید با ارزشیابی صحیح از همان ابتدا، مانع از ایجاد مشکل شد و به این نکته توجه کرد که اگر محیط زیست سیاسی شود، فاتحه آن خوانده است.

مدیرکل محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه بر اساس قانون، محیط زیست برای تمام جامعه است و هرگونه فعالیتی که با تخریب غیرقابل جبران محیط زیست همراه شود ممنوع است، یادآور شد: در گذشته بحث اشتغالزایی را در مقابل محیط زیست قرار می‌دادند در حالیکه می‌دانستند برای اشتغال چند نفر، هزاران فرد در آینده بیمار می‌شوند.

  • نویسنده : 1161