شایع‌ترین بیماری‌هایی که در ایام تابستان در مازندران بروز می‌کند
شایع‌ترین بیماری‌هایی که در ایام تابستان در مازندران بروز می‌کند
سکان نیوز:برخی از بیماری‌ها هستند که در فصل تابستان خود را بیش از پیش نشان می‌دهند، بیماری‌های ویروسی که در مازندران با توجه به شرایط مختلف، بروز می‌کند و دردسرآفرین است به همین دلیل یک متخصص بیماری‌های عفونی به تشریح شایع‌ترین بیماری‌هایی که در ایام تابستان در مازندران، بروز می‌کند، پرداخت.

به گزارش سکان نیوز/احمد احمدیان، با بیان اینکه بیماری های شایع در فصل تابستان که در استان مازندران وجود دارد از آب و غذا منتقل می‌شود، اظهار کرد: اسهال، حالت تهوع و استفراغ از علائم این بیماری‌ها است که در فرد ظاهر می‌شود.

وی افزود: علت اصلی بروز این بیماری، عوامل ویروسی، ویروس های گوارشی، بیماری های میکروبی، باکتری و عوامل انگلی است که وقتی از راه آب و غذای آلوده وارد سیستم گوارشی شود با بروز اسهال، استفراغ، تهوع و دل درد در فرد خود را نشان می‌دهد.

متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه با ورود مسافران به استان مازندران، بیماری‌های اسهالی تشدید می‌شود، ادامه داد: بیماری وبا یکی دیگر از بیماری‌های شایعی است که به صورت اپیدمی بروز پیدا می‌کند و از طریق مصرف آب و غذای ناسالم به فرد منتقل می‌شود که عدم پیگیری آن حتی می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود.

احمدیان بیان کرد: از بیماری های گوارشی دیگر که انتظار می رود در این فصل ظاهر شود بیماری فاسیولا نام دارد که انگل کبد گوسفند است و به آب می‌چسبد و از طریق سبزی آلوده وارد بدن و سیستم کبد شده و باعث تورم کبد و پوسیدگی آن خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه رعایت بهداشت مناسب مهم‌ترین عامل پیشگیری این نوع بیماری است، تصریح کرد: شستشوی دست ها، استفاده از سیستم بهداشتی دستشویی‌ها، خودداری از مصرف آب و غذای آلوده می‌تواند از ورود این بیماری به بدن جلوگیری کند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تنکابن با اشاره به اینکه تب شالیزار از دیگر بیماری‌های شایع در این فصل است، گفت: تب شالیزار از بیماری هایی است که با آلوده بودن آب راکد زمین کشاورزی به انسان سرایت می‌کند که علت پیدایش آن آلودگی جوندگان و حیواناتی است که وارد زمین کشاورزی می‌شوند و این انگل را وارد بدن کرده و مشکلات کبدی و خونی و خونریزی حاد ایجاد می‌کند، استفاده از دستکش و چکمه می‌تواند کشاورز را از ابتلا به این بیماری حفظ کند.

احمدیان اظهار کرد: بیماری های ذکر شده از شخص به شخص منتقل نمی شود ولی افرادی که از آب و غذای آلوده به صورت مشترک استفاده کنند درگیر این بیماری هستند.

وی در پایان گفت: ویروس آنفولانزا و شبه آنفولانزا که مشابه بیماری های تنفسی از طریق مجاری تنفسی وارد بدن می شود و به عنوان آنفولانزای فصلی معروف هستند، از دیگر بیماری های شایع در این فصل است.

  • نویسنده : 1161