شاهد سوء تدبیر و عدم نظارت در کف بازار هستیم/بوی رانت در حوزه نهادهای دامی استشمام می‌کنیم
شاهد سوء تدبیر و عدم نظارت در کف بازار هستیم/بوی رانت در حوزه نهادهای دامی استشمام می‌کنیم
سکان نیوز؛ دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: سوء تدبیری که در کف بازار در شرایط فعلی می‌بینیم فراتر از تأثیر کرونا و تحریم علیه کشورمان است.

وضعیت اقتصاد و تولید و معیشت مردم خوب نیست و بسیاری از کارشناسان دلیل رها شدن نظارت‌ها بر بازار را ناشی از ضعف در مدیریت می‌دانند تا تاثیر تحریم‌ها.

عدم توجه به اجرای اقتصاد مقاومتی و نگاه به داخل و افزایش تولید در طول سال‌های گذشته و توجه بیش از اندازه به مذاکرات و شرطی کردن اقتصاد کشور کار را به وضعیت فعلی کشانده است.

واردات بی رویه کالاهای غیرضروری و چوب حراج زدن به بخش عمده‌ای از طلای خزانه و ارزها به بهانه واردات کالاهای اساسی و انحراف بزرگ و تخلفات متعدد صورت گرفته در این بخش منجر به بروز مشکلاتی برای کشورمان شده و در زمینه دیپلماسی اقتصادی با همسایگان هم شاهد اقدامات اساسی نبودیم.

در همین راستا با حجت‌الاسلام احد آزایخواه نماینده مردم ملایر و دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کردیم.

وی در گفت‌وگویی، درباره التهاب بازار و افسارگسیختگی قیمت اجناس و کالاها در سایه عدم نظارت دولت اظهار داشت: شرایط بازار به هیچ وجه مطلوب نیست اگر چه دو متغیر در قضایای فعلی بازار و قیمت‌های لحظه‌ای اجناس تأثیرگذار است که می‌توانم به تحریم‌ها و شیوع کرونا اشاره کنم که منجر به تعطیلی و یا از رونق اقتصادی افتادن برخی مشاغل و خدمات در کشورمان شده است.

** شاهد سوء تدبیر و عدم نظارت در کف بازار هستیم

وی افزود: صنعت گردشگری کشورمان به دلیل شیوع ویروس کرونا تا 90 درصد متوقف شده است ضمن اینکه رفت و آمدها،‌مسافرت‌ها، گردش مالی صنعت گردشگری و خرید و فروش صنایع دستی در اثر کرونا تأثیر زیادی دیده است.

وی تأکید کرد: سوء تدبیری که در کف بازار در شرایط فعلی می‌بینیم فراتر از تأثیر کرونا و تحریم علیه کشورمان است.

دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس گفت:‌ضعف نظارت از طرف دولت در شرایط فعلی بازار کاملا مشهود است و با اینکه دولت را دستگاه اجرایی می‌دانیم ولی به همان اندازه هم دستگاه‌‌های نظارتی باید بر عملکرد زیرمجموعه خود رصد کنند تا کار به سرانجام برسد در حالی که ما چنین چیزی را شاهد نیستیم.

** بوی رانت در حوزه نهادهای دامی استشمام می‌کنیم

وی گفت: ‌امروز موضوع امنیت غذایی یکی از مهمترین کارهای کشور است در حالی که تولیدکنندگان ما در حوزه مرغ و تخم‌مرغ در خط مقدم اقتصادی کار جهادی انجام داده‌اند اما موضوع نهاده‌های دامی به معضل جدی تبدیل شده است و هر طور که به حوزه نهاده‌های دامی در کشورمان نگاه می‌کنیم بوی رانت از آن استشمام می‌شود.

وی گفت: تحریم‌ها، نبودن‌ها و نداشتن‌ها و وضعیت کرونا را قبول داریم اما وقتی نهاده‌های دامی وارد کشورمان می‌شود و به قیمت منطقی به فروش نمی‌رود ولی در بازار سیاه به هر مقدار بخواهیم موجود است نشان‌دهنده ضعف در نظارت است. این در حالی است که هم اکنون قیمت هر کیلو ذرت و کنجاله در سامانه بازارگاه که زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است کیلویی 25 هزار تومان است.

وی گفت:‌تفاوت قیمت‌ها در واحدهای صنفی کشور بسیار نگران‌کننده است.

** به جای قانون‌گذاری، بعد نظارتی مجلس را تقویت کنیم

وی افزود: بعد نظارتی حاکمیت از طرف هر سه قوه باید فعال شود چرا که شرایط فعلی به هیچ وجه پذیرفتنی نیست لذا من به عنوان نماینده از مجلس انتظار دارم که فعلا قانون‌گذاری را متوقف کرده و فقط به بعد نظارتی بپردازیم و تمام وقت خود را برای تقویت و کارآمدسازی نظارت‌ها به کار ببندیم.

دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس در ایام تعطیلات به صورت جدی پای کار بوده و فعال است و هیچگاه تعطیل نبوده چرا که بنا دارد بعد نظارتی مجلس را تقویت کرده و کارآمد سازد در حالی که بخشی از وضعیت فعلی کشور به کاستی‌ها در بخش نظارت بازمی‌گردد.

آزادیخواه گفت:‌مردم انتقاد می‌کنند مجلس در صحن چه می‌کند در حالی که ما جز نظارت‌های تقنینی چه کار دیگری می‌توانیم انجام دهیم.

** دولت با تذکر کار نکرده و مشکلات را رفع نمی‌کند !

وی خاطرنشان کرد:‌باید بعد نظارتی مجلس شورای اسلامی را کاربردی کنیم و از نظارت استطلایی، عملی به استصوابی اجرایی برسانیم و با آنکه هم اکنون مدعی هستیم که نظارت مجلس استصوابی است ولی واقعا اینگونه نیست.

وی تصریح کرد: نماینده مجلس از وزیر سوال می‌کند و اگر پاسخ او برای نمایندگان قانع‌کننده باشد این عضو کابینه از مجلس می‌رود در غیر اینصورت نهایتا آن وزیر کارت زرد می‌گیرد اما اشکال برطرف نمی‌شود.

وی گفت:‌ تذکرات متعدد و روزانه در مجلس توسط نمایندگان داده می‌شود و با آنکه با درد مردم آشنا هستیم و کارمان را انجام می‌دهیم ولی بیش از این از دست‌مان کاری برنمی‌آید و با تذکر کتبی و شفاهی هم دولت کاری نمی‌کند آیا قوه مجریه با تذکرات نمایندگان موضوعات را گوش کرده و مشکلات را برطرف می‌کند.