«سن» مهمترین عامل مرگ در کرونا
«سن» مهمترین عامل مرگ در کرونا
سکان نیوز:معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: میانگین ورود به بیمارستان‌ها سن بالا است بنابراین مسئله جمعیت را باید در نظر بگیریم، اگر میانیگن سنی جمعیت در استانی بالا است .

به گزارش سکان نیوز/ایرج حریرچی در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان قزوین که صبح امروز ۱۳ دی در سالن جلسات استاندرای قزوین برگزار شد، تصریح کرد: افرادی ویروس کرونا را منتقل می‌کنند که به کرونا مبتلا اما بی علامت یا کم علامت هستند، کشف این افراد طبق تأکید سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت صرفاً با تست امکان پذیر است.

وی افزود: بعد از انجام تست و نتیجه مثبت افراد مبتلا را باید قرنطینه و ایزوله کنیم تا ویروس در بدن فرد مبتلا شده باقی بماند تا زمانی که ویروس از بین برود، ویروس بیرون از بدن قابلیت انتقال کمی دارد اما زمانی که در بدن فرد است قدرت انتقال بالا است.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: نکته کلیدی این موضوع آن است که وقتی بیماری کرونا در جامعه کمتر می‌شود اهمیت تست برای سیاست حذف یا سیاست انقباض و انبساط از همه بیشتر می‌شود، وقتی در شهری مانند قزوین تعداد بیماران کرونایی قابل توجه باشد میزان تست مثبت نیز بیشتر است و از طرفی امکان ایزوله کردن همه آن‌ها وجود ندارد اما اگر بررسی کنیم چندهزارنفر عامل ویروس هستند و آن‌ها را ایزوله کنیم تمام سیاست انقباضی و محدودیت و قرنطینه شامل این افراد می‌شود و اقتصاد هم نفس آزاد می‌کشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر در این مرحله که به آن پنجره طلایی می‌گویند موفق نشویم افراد را در مرحله اول شناسایی کنیم، آن موقع درخصوص پیک مجدد کرونا باید هشدار بدهیم و دوباره اداره‌ها و مغازه‌ها را ببندیم و محدودیت وضع کنیم.

حریرچی یادآور شد: ما باید متمرکز شویم در کشف ویروس، از استاندار قزوین می‌خواهیم به ما قول بدهند که تست بیشتری از میانگین کشوری در استان قزوین انجام خواهند داد و بیشتر از میانگین کشوری مورد اولیه کشف خواهند کرد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر در زنجان که استان مجاور شما است شرایط اینطور است، استان‌های شیراز و کهگیلویه و بویراحمد از اول این سیاست را اجرا کردند و به همین دلیل میزان بستری و مرگ‌ومیر کمتری دارند، استان قزوین هم باید از امروز برای این موضوع برنامه‌ریزی کند.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: به جای این که ما منتظر آتش‌سوزی باشیم و صد نفر مبتلا داشته باشیم باید از وقوع آتش جلوگیری کنیم، در چین اگر فردی مبتلا کشف می‌شد آن منطقه را ایزوله می‌کردند، در برخی از شهرهای آن نیز از تمام افراد تست گرفتند.

وی یادآور شد: استان قزوین باید با استفاده از تست رپید و پی سی آر، تعداد تست خود را بالا ببرد چون قزوین با توجه به مجاورت با استان‌های آلوده‌تر و بالا بودن رفت و آمدها مستعد افزایش کرونا است.

حریرچی تاکید کرد: برای کمک‌های مومنانه باید تعداد دقیق تست‌ها شناسایی شود، اگر ۵ هزار نفر داریم عدد درشتی است باید دید چند درصد آن محروم هستند و نسبت به آن برنامه‌ریزی کنیم و افراد نیازمند را شناسایی و حمایت کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: میزان تخت آی سی یو به ازای هزار نفر جمعیت در کشور ۱.۷۸ و در استان ۱.۶۸ است، سطح‌بندی استان‌ها بر مبنای تخت در کشور صحیح نیست و نباید این سطح‌بندی را به معنای تبعیض دانست.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: در استان فارس مرکزیت شیراز تخت سوختگی، شیمی درمانی و کبد اختصاصی است و از سایر شهرستان‌ها به شیراز ارجاع داده می‌شود، بنابراین نمی‌توانیم بگوییم ضریب تخت آن بیشتر است.

وی یادآور شد: هم اینک جراحی قلب در استان قزوین کار می‌کند درحالی‌که جراحی قلب ۶ مرکز استان فعالیت ندارد چون مردم ترجیح می‌دهند که به مراکز استانی تخصصی‎تر مراجعه کنند.

حریرچی خاطرنشان کرد: میانگین ورود به بیمارستان‌ها سن بالا است بنابراین مسئله جمعیت را باید در نظر بگیریم، اگر میانیگن سنی جمعیت در استانی بالا است در نتیجه ورودی افراد سن بالا بیشتر می‌شود از طرفی مهمترین عامل مرگ در کرونا سن است، اگر مرگ و میر از متوسط کشوری بالاتر اما میزان بستری کم باشد نشان می‌دهد که پذیرش بیمار کم است.

وی با اشاره به اینکه قسمت قابل توجه تخت‌های استان قزوین خصوصی است، در حوزه کرونا بخش خصوصی باید در کنار دولت قرار بگیرند، گفت: اگر در استان قزوین پیک بعدی داشته باشید باید توزیع بیماران را نرمال کنید، نمی‌شود در استان قزوین ۶۰۰ پذیرش در بیمارستان دولتی باشد باید این بیماران در بیمارستان‌های خصوصی، دولتی و نیروی انتظامی توزیع شود.

وی بیان کرد: اگر پیک بعدی داشته باشیم باید مرگ و میر درون بیمارستانی را نیز کنترل کنیم، اگرچه کنترل و پیشگیری اصلی‌ترین مسئله در حوزه کرونا است اما باید مرگ ومیر بیمارستان را کنترل کنیم، میزان ارجاع بیمار از استان به خارج از استان باید بررسی شود، در حال حاضر استان قزوین از نظر میزان تخت‌های بیمارستان‌های خصوصی جزو سومین استان کشور محسوب می‌شود.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: استاندار قزوین و نمایندگان استان باید در خصوص این که چند نفر از بیماران قزوینی خارج از قزوین درمان می‌شوند بررسی انجام دهند با توجه به وضعیت استان قزوین این میزان نباید بیشتر از ۱۰ درصد باشد.