سنگ‌اندازی مافیای واردات برای افزایش کشت برنج در کشور
سنگ‌اندازی مافیای واردات برای افزایش کشت برنج در کشور
سکان نیوز؛ نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس با بیان اینکه مافیای واردات مخالف افزایش کشت برنج در کشور است، گفت: باید در مناطقی که توان و ظرفیت کافی وجود دارد و مشکلی برای منابع آبی ایجاد نمی‌شود کشت برنج را افزایش دهیم.

رمضانعلی سنگدوینی درباره مخالفت‌هایی که با لغو ممنوعیت کشت برنج می‌شود، اظهار داشت: هیئت دولت از سال 97 کشت برنج را در کشور به غیر از گیلان و مازندران ممنوع کرده بود که این موضوع مشکلات اقتصادی و معیشتی زیادی برای کشاورزان به ویژه شالیکاران به وجود آورد.

وی گفت: در گلستان به رغم ممنوعیت علاوه بر اراضی نسقی در هزاران هکتار دیگر از اراضی، برنج کشت می‌شد که آنطور یکی از نمایندگان استان اعلام کرده در این مدت وزارت نیرو و آب منطقه‌ای بیش از 21 میلیارد تومان این کشاورزان را جریمه کرده است.

عضو مجمع نمایندگان گلستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از طرفی برنج‌های بسیار بی‌کیفیتی به کشور وارد شده است که یکسری افراد دست اندکار هستند و مافیای واردات برنج مخالف افزایش کشت برنج در داخل کشور هستند.

وی با تأکید بر اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید و اشتغال داخلی گفت: چرا در حالیکه می‌توانیم برنج باکیفیت را در داخل تولید کنیم، جلوی این کار را بگیریم.

سنگدوینی ادامه داد: پیش از اینکه این موضوع را در کمیسیون تلفیق مطرح کنم، استاندار گلستان مکاتباتی با دولت انجام داده بود و اعلام کرد 15 هزار هکتار اراضی نسقی در استان وجود دارد که از آب‌های سطحی استفاده می‌کنند و سابقه کشت برنج در این اراضی به بیش از یک قرن می‌رسد.

وی بیان داشت: وقتی که کشاورزان را از کشت محصولی منع می‌کنیم باید کشت جایگزین دیگری را به آنان معرفی کنیم و در حالیکه وزارت خانه‌های صمت و جهادکشاورزی موظف بودند چنین کاری انجام دهند اما اقدام موثری در این زمینه انجام ندادند.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با توجه به نامه استاندار به دولت، موضوع لغو ممنوعیت کشت برنج را در کمیسیون تلفیق مطرح کردم که با استقبال سایر استان‌ها به ویژه استان‌های غربی و جنوب غرب کشور مواجه شد. پس از تصویب در کمیسیون به صحن علنی مجلس آمد که در آنجا هم موضوع به نظر شورای آب در استان‌ها موکول شد که متناسب با وضعیت هر منطقه درباره کشت یا عدم کشت برنج تصمیم گیری شود