سفت‌تر شدن بافت ریه انسان با افزایش سن / افراد سالخورده بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا
سفت‌تر شدن بافت ریه انسان با افزایش سن / افراد سالخورده بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا
سکان نیوز:محققان موسسه فناوری فدرال زوریخ سوئیس می‌گویند بافت ریه انسان با افزایش سن سفت‌تر می‌شود و این پدیده ای است که ویروس "SARS-CoV-۲" عامل بیماری کووید-۱۹ از آن استفاده می‌کند. بنابراین افراد سالخورده بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس قرار دارند

به گزارش سکان نیوز به نقل از مدیکال اکسپرس، کروناویروس جدید هم به جوانان و هم به افراد سالخورده حمله می‌کند. اما موارد ابتلای شدیدتر و میزان مرگ و میر در میان سالمندان بیشتر است. دلیل این موضوع هنوز به طور کامل مشخص نیست. برخی دانشمندان گمان می کنند که این امر ممکن است به دلیل تضعیف سیستم ایمنی در افراد مسن باشد. در واقع افراد سالخورده مستعد ابتلا به بسیاری از بیماری های عفونی هستند.
با این وجود، ممکن است توضیحات دیگری نیز در این باره وجود داشته باشد. محققان موسسه فناوری فدرال زوریخ سوئیس(ETH Zurich) می گویند با افزایش سن، ساختار، خصوصیات مکانیکی و عملکرد سلول های بدن تغییر می‌کند. قابل درک است که ویروس “SARS-CoV-۲” از این شرایط سوءاستفاده می‌کند و در سلول‌های افراد مسن تولید مثل می‌کند که به نوبه خود منجر به پیشرفت بیماری و شدیدتر شدن آن می شود.

محققان اکنون این فرضیه را از نزدیک بررسی کرده‌اند. اگر بتوانیم دقیقاً چگونگی رفتار ویروس در سلول‌های افراد مسن را مشخص کنیم، خواهیم دانست که کدام سلول‌ها و عملکرد آنها را باید مورد هدف داروها قرار دهیم. این اطلاعات می‌تواند در جستجو و ساخت داروهای ضد کووید-۱۹ بسیار مهم باشد.

هنگامی که کروناویروس جدید انسان را آلوده می‌کند، ابتدا به سلول‌های مخاطی دستگاه تنفسی حمله می‌کند. پس از ورود ویروس به داخل سلول، فرآیندهای سلولی را برای تولید توده‌های ویروسی جدید می رباید و سلول در نهایت آماده است سلول‌های بعدی را در بدن یا بدن افراد دیگر از طریق قطرات عطسه یا سرفه آلوده کند. در حالی که کروناویروس جدید در تهاجم به سلول‌های افراد جوان و پیر مشاهده شده است، اما نتیجه اغلب متفاوت است. چرا این باید اینطور باشد؟

مشخص است که بافت ریه و دستگاه تنفسی با افزایش سن، سفت و سخت می‌شود. این تا حدودی ناشی از سلول‌های رابط بافت در این اندام‌ها است که با افزایش سن، فیبرهای پروتئینی بیشتری را در بافت جمع می‌کنند. این سفت شدن به نوبه خود بر خواص مکانیکی و فرآیندهای درون سلول‌های مخاطی و حتی بر کنترل ژنتیکی عملکرد سلول‌ها تأثیر می‌گذارد. در سال‌های اخیر، محققان ارتباط بین مکانیک و عملکرد سلول را نشان داده‌اند.

محققان می‌گویند از آنجا که کروناویروس‌ها برای تکثیر، به عملکرد سلول‌های میزبان خود متکی هستند و این عملکردها به نوبه خود به خواص مکانیکی سلول بستگی دارند، ما فکر می‌کنیم که مکانیک و عملکرد سلول‌ها در افراد مسن ممکن است به نفع تکثیر ویروس باشد. بیوپسی‌ها یا آزمایش‌های کشت سلولی اکنون می‌توانند برای تعیین اینکه آیا این فرضیه درست است یا خیر مورد استفاده قرار گیرند.

استدلال محققان همچنین می‌تواند نشان دهد که در کجا باید تلاش‌های بیشتری برای ساخت و توسعه داروها به منظور مبارزه با کووید-۱۹ صورت گیرد. یکی از محورهای تحقیق، متوقف کردن ورود ویروس به سلول است.

در حال حاضر دانشمندان به دنبال ایجاد مهارکننده برای جلوگیری از آلوده شدن سلول‌ها به ویروس هستند. با توجه به فرضیه جدید و اینکه ورود کروناویروس جدید به سلول حتی در افراد دارای علایم خفیف با افرادی که به سختی مبتلا شده‌اند، مشابه است، تلاش برای استفاده از داروها باید شامل مهار کننده‌هایی باشد که میان تکثیر کروناویروس و خصوصیات مکانیکی سلول‌ها جدایی بیاندازد.

ما در نظر داریم مدل‌های آزمایشگاهی و روش‌های یادگیری ماشینی را توسعه دهیم که برای آزمایش اثر بخشی داروهای تأیید شده موجود و آنهایی که تازه توسعه یافته‌اند، مناسب باشد.

محققان می‌گویند ضروری است که تحقیقات روی “SARS-CoV-۲” نه تنها بر روی خود ویروس بلکه در نحوه رفتار این ویروس در سلول‌های افراد جوان و سالخورده متمرکز شود و ما نه تنها باید به تفاوت‌های ژنومی بین این سلول‌ها، بلکه به تفاوت‌های مکانیکی آنها نیز توجه کنیم.

  • نویسنده : نجفی