منتخب مردم شازند در مجلس یازدهم با بیان اینکه یکی از اولویت‌های مجلس آتی اصلاح ساختار هیئت رئیسه و دبیران کمیسیون‌های تخصصی است گفت: بخش اعظم ضعف مجلس دهم به یکه تاز بودن هیات رئیسه باز می‌گردد.

سکان نیوز ـ وحید ونایی: رسوایی فیش‌های حقوقی مدیران دولتی به انتشار سلسله‌ای از فیش‌های حقوقی برخی مدیران دولتی در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی و تعدادی مربوط به دوره‌های پیش از آن اشاره دارد. این جنجال در خرداد ۱۳۹۵ با انتشار فیش‌های حقوقی مدیران بیمه مرکزی ایران، رئیس صندوق توسعه ملی، مدیران بانک رفاه کارگران و مسئولان و مدیران چند سازمان دیگر رخ داد و بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و افکار عمومی در پی داشت.

یکی از دلایل وجود حقوق‌های نجومی به عدم شفافیت در جامعه باز می‌گردد؛ مجلس طبق مصوبه‌ای دولت را مکلف کرده بود که سامانه حقوق و دستمزد مدیران و مسئولان کشور را راه‌اندازی کند که عدم فعالیت آن منجر به اعتراض مستمر نمایندگان مجلس شده است.

از دیگر سو، سال جاری از سوی مقام معظم رهبری سال «جهش تولید» نامگذاری شده است. اگر به نامگذاری‌ سال‌های گذشته یعنی از سال 1397 تا امسال بنگریم، تولید، اشتغال و اقتصاد بیشترین سهم را به خود اختصاص می‌دهد. امسال هم سال «جهش تولید» نامگذاری شد تا پازل نام‌گذاری‌های سالانه کامل‌تر شود و سیاست‌های کلان اجرایی سمت و سو پیدا کند.

برای بررسی این موضوعات با محمود احمدی‌بیغش منتخب مردم شازند در مجلس یازدهم گفت‌وگوی مشروحی کرده‌ایم تا نظرات وی را در این باره جویا شویم.

وی با بیان اینکه چرا باید مجلس و دیوان محاسبات، گزارش تفریغ بودجه 97 را در سال 99 اعلان عمومی کنند می‌افزاید که قوه مقننه می‌توانست بخش‌های مختلف این گزارش را 6 تا 8 ماه زودتر به مجلس می‌داد تا بتوان روند رسیدگی‌های قضایی آنرا دنبال کرد در حالی که این تاخیر جایز نبوده و رسیدگی به آن هم بعد از فوت وقت فایده ندارد.

منتخب مردم شازند در مجلس یازدهم همچنین با تاکید بر اینکه مجلس یازدهم باید شفاف باشد و سپس از مسئولین مطالبه‌گری کند می‌گوید که اگر مجلس خالص و متعهد نباشد نمی‌تواند از ناپاکان حسابرسی و با آنها برخورد کند لذا مجلس یازدهم باید خالص و مانند یک دستمال سفید و تطهیر شده، باشد.

وی می‌افزاید که ری قبله تهران است اما با آنکه چندین مقام و مدیر و مسئول در تهران داریم که ساکن این کلانشهر هستند اما مشخص نیست کدام یک از آنها در کدام قبله تهران زندگی می‌کنند؛ چرا نماینده مجلس وقتی به تهران می‌آید فقط زندگی در شمیران، سعادت‌آباد و شهرک غرب را انتخاب می‌کند و چرا ری را برای سکونت انتخاب نمی‌کند؟

متن کامل این گفت‌وگو به شرح ذیل است:

فارس: حقوق‌های نجومی موجب دلخوری‌های شدید مردم شد اما با آنکه چند سالی از بررسی این موضوع می‌گذرد ولی ما همچنان شاهد اخبار این حقوق‌های هستیم و حتی رئیس دیوان محاسبات از احتمال تکرار آن در سال 99 خبر داده است؛ چرا دستگا‌ه‌های مختلف به وظایف‌شان در این باره رسیدگی نمی‌کنند؟

احمدی بیغش: برای کنکاش چرایی دریافت حقوق‌های نجومی از سوی برخی مدیران و مسئولان نباید وضعیت حال را دید و فقط نباید خود را محدود به چرایی تفریغ بودجه سال 97 کرد.

** اعمال نفوذ برخی مسئولان مانع رسیدگی به حقوق‌های نجومی

همچنین نباید فقط به مطالعه پاسخ دولت فعلی و عکس‌العمل جامعه اکتفا کرد هر چند که اقدامات دستگاه‌های نظارتی برای جلوگیری از حقوق‌های نجومی خوب است. اما باید بگویم که این اقدامات همه انتظارات افکار عمومی برای برخورد با حقوق‌های نجومی نیست.

حقوق نجومی به هیچ وجه در شان جمهوری اسلامی نیست و اگر ما به زمانی که مقام معظم رهبری به صورت عمومی نسبت به حقوق‌های نجومی واکنش نشان داده و به آن انتقاد شدیدی کردند، بازگردیم. چرا که رهبر انقلاب در فرمایشات‌شان تاکید کردند که باید هر چه سریع‌تر به موضوع پرونده حقوق‌های نجومی رسیدگی شود و جزییات و نتایج آن به اطلاع افکار عمومی برسد و بعد از آن بودکه مسئولین ارشد بلافاصله واکنش نشان داده و افکار جامعه امیدوار به برخورد با حقوق‌های نجومی شد و معتقد بود که می‌توان با حقوق‌های به ناحق برخی مدیران و مسئولین رسیدگی کرد و آن را به بیت‌المال بازگرداند.

چرا بعد از آنکه مقام معظم رهبری تاکید بر برخورد قاطع با حقوق‌های نجومی داشتند دولت و مجلس وقت و رؤسای آنها اقدامات لازم را تا به سرانجام رسیدن نتیجه نهایی انجام ندادند

متاسفانه چندسالی از فرمایش مقام معظم رهبری برای برخورد با حقوق‌های نجومی گذشته و ما شاهدیم که عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور به صراحت هنگام قرائت گزارش تفریغ بودجه 97 اعلام کرد که با مصوبه مجلس احتمال تکرار حقوق‌های نجومی و بالاتر از 50 میلیون در سال 99؛ وجود دارد.

چرا بعد از آنکه مقام معظم رهبری تاکید بر برخورد قاطع با حقوق‌های نجومی داشتند دولت و مجلس وقت و رؤسای آنها اقدامات لازم را تا به سرانجام رسیدن نتیجه نهایی انجام ندادند. باید مشخص شود چه کسانی اعمال نفوذ کردند و اجازه ندادند دستگاه نظارتی که زیرمجموعه نمایندگان مجلس است کار خود را انجام ندهد و چرا دیوان محاسبات اعلام نکرد که تحت فشار چه فرد یا افرادی است. و چرا افکار عمومی را از نتایج بررسی‌های آن مطلع نکرد و یا اینکه اصلا رئیس دیوان محاسبات به دلیل این اعمال فشارها، استعفا نداد و بعد از گذشت چند سال گزارش تفریغ بودجه سال 97 در سال 99 قرائت شود.

**مردم حقوق‌های نجومی را فراموش کردند چون دولت مردم را فراموش کرد

یکی از انتقاداتی که مردم به مجلس فعلی دارند، عدم برخورد قاطع با حقوق‌های نجومی است و چرا رئیس دیوان محاسبات 6 ماه پیش یا 8 ماه پیش به مجلس نیامد تا در باره حقوق‌های نجومی توضیح دهد؟

مردم از نوع مدیریت مجلس در قضیه حقوق‌های نجومی متوجه شدند که پارلمان قرار نیست موضوع حقوق‌های نجومی را فیصله دهد

به دلیل گذشت زمان مردم از اینکه دستگاه‌های نظارتی با حقوق‌های نجومی برخورد کنند نا امید شده‌اند و گفتند این موضوع هم مثل بقیه موضوعات دیگر در جامعه است؛ مردم حقوق‌های نجومی را فراموش کردند چون دولت مردم را فراموش کرده است؛ مردم ندید گرفتند چون دیدند امیدی نیست و این تلقی را داشتند که گویا فقط قرار است تخم مرغ دزدها بازداشت شوند.

مردمی که دیدند آن نماینده مجلسی که از حقوق نجومی پدرش دفاع کرد و گفت او حقش را از انقلاب گرفته است به مسائل حقوقی مجلس کاملا مسلط است. لذا مردم از نوع مدیریت مجلس در قضیه حقوق‌های نجومی متوجه شدند که پارلمان قرار نیست موضوع حقوق‌های نجومی را فیصله دهد.

** بررسی حقوق‌های نجومی باید فاز به فاز به اطلاع مردم می‌رسید

داشتن بصیرت یعنی آنکه هر چیزی سر جای خودش باشد و وقتی مقام معظم رهبری می‌فرمایند موقع‌شناس باید باشید معنایش همین موضوع است؛ نباید تنها بصیرت را محدود به عاشورا کرد. بلکه باید در باره همه موضوعات جامعه بصیرت داشت. وقتی مقام معظم رهبری درباره حقوق‌های نجومی تاکیداتی داشتند برای آن زمان بود که باید سریع انجام می‌شد. که معنایش آن بود که اگر الان انجام شد، اثربخش است نه اینکه چند سال از آن بگذرد.

ای کاش موضوع حقوق‌های نجومی چند ماه پیش مطرح می‌شد و در فاز بعدی موضوع ارزهای 4200 تومانی؛ چرا که پرونده کلان تفریغ بودجه 97 پر از تخلفات است

به نظرم تعمدی برای زمین ماندن فرمایش مقام معظم رهبری از سوی مسئولین برای عدم برخورد با حقوق‌های نجومی وجود داشته است که شاید به من بگویند فردی تند رو هستی؛ چرا نمایندگان هم اکنون عادل آذر را به مجلس خواسته‌اند و چرا اصلا رئیس دیوان محاسبات هم اکنون سینه چاک کرده است تا بتواند با حقوق‌های نجومی برخورد کند؟

من کارهای اجرایی زیادی در کشور انجام داده‌ام و برخی پرونده‌ها فاز به فاز جلو می‌رود. ای کاش موضوع حقوق‌های نجومی چند ماه پیش مطرح می‌شد و در فاز بعدی موضوع ارزهای 4200 تومانی؛ چرا که پرونده کلان تفریغ بودجه 97 پر از تخلفات است.

** خدشه به افکار عمومی با تاخیر در رسیدگی به حقوق‌های نجومی

ای کاش دیوان محاسبات و مجلس تخلفات حقوق‌های نجومی را از تفریغ 97 جدا کرده و آن را مطرح می‌کردند و اعلام می‌کردند که باید این موضوع ظرف یک تا دو ماه بسته شود.

تاخیر در رسیدگی به پرونده حقوق‌های نجومی خدشه زیادی به افکار عمومی وارد کرد.

من که روزگاری استاندار خراسان شمالی بودم توفیق میزبانی از مقام معظم رهبری در سفر استانی به آنجا را داشتم که بعد از مصوبات و در جلسه‌ای ویژه رهبر معظم انقلاب به من تاکید کردند این مصوبات باید از طرف شخص شما پیگیری شود لذا شما باید هر هفته 2 روز به در اتاق وزرا رفته و آنجا بنشینید تا کارها انجام شود و جلو برود زیرا اگر این کارها انجام نشود، مردم گلایه خواهند کرد. اگر مصوبات آن روز سفر استانی مقام معظم رهبری به استان خراسان شمالی انجام نشده باشد و بخواهند هم اکنون آن را عملیاتی کنند آیا برای مردم لطفی دارد؟ لذا هر چیزی جای خود را دارد. چرا که اعتماد مردم می‌تواند سلب شود.

فارس: شفافیت حلقه گمشده کشور در طول سالیان سال است و متاسفانه قوای سه گانه و دستگاه‌های مختلف در این باره عملکرد مناسبی نداشته‌‌اند؛‌ متاسفانه در نبود شفافیت برخی از مدیران و مسئولان به فساد کشیده شده‌اند که مردم خواهان برخورد با آنان هستند؛ آیا عدم شفافیت منجر به بی عدالتی نخواهد شد؟

احمدی بیغش: مجلس یازدهم برای شفافیت بیشتر باید خودش شروع کند نه اینکه کلاس بگذارند و در یک اتاق در بسته رفته و بگویند ما شفاف و روشن هستیم؛ نمایندگان مجلس یازدهم باید خود را به مردم عرضه کرده و شیشه‌ای باشند و مردم هم اقدامات آنها را به عینه مشاهده کنند.

اگر مجلس ناپاک باشد نمی‌تواند به سمت ناپاکان رفته و با آنها برخورد کند لذا مجلس یازدهم باید خالص و مانند یک دستمال سفید و تطهیر شده، باشد و سپس به سمت رفع همه لکه‌ها گام بردارد

من استانداری را می‌شناسم که قبل از سمت‌های 7-8 سال سمت خاصی نداشت اما هم اکنون ساختمانی 700 متری سه طبقه در بهترین منطقه شمیران دارد.

** مجلس ناپاک نمی‌تواند با فساد مبارزه کند

خدا نکند در یک کشور حامیان یک نظام به آن بدبین شوند؛ مردم ما بسیار با غیرت و باوفا هستند البته این وفا هم به دولت و مجلس و دستگاه قضا نیست. بلکه آنها به اصل نظام و رهبر انقلاب وفادار هستند؛‌ مردم می‌دانند که رهبر معظم انقلاب سالم، ‌مظلوم و تنهاست و نظام ما پاک و مقدس است که هیچ خدشه‌‌ای به آن وارد نیست اما هر چه مفسده وجود دارد مربوط به مدیران و مسئولان است. متاسفانه مردم به بخشی از آنها بدبین هستند. البته حق هم دارند.

مجلس یازدهم باید شفاف باشد و سپس از مسئولین مطالبه‌گری کند. اگر مجلس ناپاک باشد نمی‌تواند به سمت ناپاکان رفته و با آنها برخورد کند لذا مجلس یازدهم باید خالص و مانند یک دستمال سفید و تطهیر شده، باشد و سپس به سمت رفع همه لکه‌ها گام بردارد.

**مردم در حال له شدن زیر چرخ بی‌عدالتی اقتصادی هستند

دولتمردان هم باید یک به یک شفاف باشند و اگر کسی زندگی و اقداماتش روشن نباشد و آن را اظهار نکند جایی در مدیریت نظام اسلامی نخواهد داشت. قوه قضائیه هم باید با مدیران و مسئولینی که اموال و زندگی‌شان روشن نیست، برخورد قضایی کند. لذا همه مدیران در کشورمان باید دارای اموالی مشروع باشند. متاسفانه ما در حال حاضر شاهد اقتصادی نابود شده در کشور هستیم که جراحی عالمانه، مدبرانه و منصفانه داریم؛ باید داشته‌ها و سرمایه‌های کشورمان را شناخته و بدانیم چه میزان می‌توانیم برای معیشت مردم از آن استفاده کنیم؛‌ امروز در بحث اصلاح ساختار اقتصادی و جراحی عمیق در بخش اقتصادی کشورمان باید ضمن شناسایی توانایی‌های بالقوه و بالفعل شفافیت را دنبال کنیم.

در گام اول باید خیلی سریع وضعیت معیشت مردم را اصلاح کرده و از همه ظرفیت‌های موجود کشور در این باره استفاده کنیم. چرا که مردم هم اکنون در حال له شدن زیر چرخ بی‌عدالتی اقتصاد کشور هستند و سپس به سمت جراحی صنایع بزرگ و مادر برویم.

فارس: سال جاری از سوی مقام معظم رهبری سال «جهش تولید» نامگذاری شده است. اگر به نامگذاری‌ سال‌های گذشته یعنی از سال 1397 تا امسال بنگریم، تولید، اشتغال و اقتصاد بیشترین سهم را به خود اختصاص می‌دهد. امسال هم سال «جهش تولید» نامگذاری شد تا پازل نام‌گذاری‌های سالانه کامل‌تر شود؛ آیا می‌توانیم خوش بین به تحقق شعار سال 99 باشیم؟

احمدی بیغش: وقتی مقام معظم رهبری شعار سال را جهش تولید نامیدند باید بدانیم که فرمایش ایشان ناظر بر اطلاع از همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در کشور است؛ 90 درصد نامگذاری‌های شعار سال در طول دهه گذشته، مربوط به اقتصاد است.

** مجلس آتی وسط میدان تحقق یا عدم تحقق جهش تولید است

وقتی رهبر انقلاب درباره جهش تولید تاکید کردند یعنی اینکه متاسفانه برخی مسئولین گزارش خلاف داده‌اند که در قضیه تحقق شعار سال این گزارشات کیلویی کاملا مشخص خواهد شد. ضمن اینکه مرد و غیر مرد در راه رسیدن به اقتصاد سالم را شناخته و وضعیت روشن خواهد شد.

باید بعد از 6ماهه ابتدایی سال جاری روند کار جهش تولید در کشور را بررسی دقیق و موشکافانه کنیم و ببینیم کجای کار هستیم.

مردم هم اکنون در حال له شدن زیر چرخ بی‌عدالتی اقتصاد کشور هستند و سپس به سمت جراحی صنایع بزرگ و مادر برویم

مجلس یازدهم باید تحقق شعار سال “جهش تولید” را پیگیری کند و به همین دلیل نمایندگان مجلس آتی باید خود را در دل کار بدانند. به همین دلیل 6 ماهه ابتدایی مجلس یازدهم از اهمیت بالایی برخوردار است و با آنکه همه نمایندگان مجلس آتی انسان‌های عزیز؛‌وارسته و دارای شرایط حضور و کسب اعتماد مردم بوده‌اند که وارد مجلس شده‌اند، منتها باید بدانیم وقتی نماینده‌ای وارد مجلس می‌شود باید بداند وارد دنیای پر از قدرت و ثروت شده که آن قدرت با خودش ثروت می‌آورد لذا نمایندگانی که چشم به این قدرت و ثروت نداشته باشند می‌توانند وکیل واقعی مردم باشند.

** مجلس یازدهم اعتماد سازی را از خود شروع کند

بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) درباره شهید رجایی می‌فرمودند وی سوار قدرت بود و اجازه نداد قدرت بر او سوار شود لذا اگر نمایندگان مجلس یازدهم سوار بر قدرت مجلس یازدهم شدند همان آرزویی است که مردم در انتظار آن هستند ولی اگر خدای ناکرده برخی از آنها وا دهند تکرار مجلس دهم خواهد بود اما امیدواریم مجلس یازدهم با شناختی که از افراد آن دارم همانی باشند که بتوانند بخشی از آمال‌های مردم را تحقق بخشند و بتوانند بخشی از نگرانی‌های رهبر معظم را رفع کنند و به جامعه امید دهند.

مجلس یازدهم باید در زمینه سرعت دهی به بخش تولید را خیلی زود اجرایی کند هر چند که اگر از اعتماد سازی شروع کنند بخش‌های مختلف کشور به دنبال آنها حرکت خواهند کرد.

** ساختار هیئت رئیسه مجلس آتی باید اصلاح شود

بخش‌های مختلف کشور وقتی بدانند مجلس آتی پیگیر و صادق و شفاف است و بدانند که هیچ کدام از آنها قابل مذاکره نیستند همه امورات به ریل اصلی باز خواهد گشت و من امیدوارم می‌توانیم به بهبود نسبی در اقتصاد برسیم.

یکی از اولویت‌های این دوره اصلاح ساختار مجموعه هیئت رئیسه و شخص رییس است؛ بخش اعظم وضیعت موجود مجلس دهم سوء استفاده از جایگاه رئیس و یکه تاز بودن و نقش امپراتور داشتن است

اولویت اول مجلس یازدهم شفاف سازی بین همه مسئولین ارشد نظام که باید از مجلس آتی شروع شود و اولویت دوم هم اقتصاد ومعیشت مردم است که بر همین اساس اشتغال جوانان قابل تحقق است.

متاسفانه ما شاهد حجم زیادی از بیکاری در جامعه هستیم و عملا در این باره بحران داریم.

یکی از اولویت‌های این دوره اصلاح ساختار مجموعه هیئت رئیسه و شخص رییس است؛ بخش اعظم وضیعت موجود مجلس دهم سوء استفاده از جایگاه رئیس و یکه تاز بودن و نقش امپراتور داشتن است.

** لزوم تغییر دبیران کمیسیون‌های مجلس

کارکرد رییس مجلس در 2 بخش است که تفاوت بسیار زیادی با هم دارند؛ رئیس در داخل مجلس نقش نظم دهنده و برقرار کننده عدالت بین امور نمایندگان در رابطه با وظایف قانونی آنها را دارد و همچنین تنظیم روابط بین اجزای ساختار اداری مجلس البته از طریق ساز و کارهای قانونی و اداری و آئین نامه‌ داخلی.

نقش دیگر به عنوان رئیس قوه مقننه ارتباط با قوای دیگر و سایر اجزای نظام به عنوان مهمترین ستون از سه ستون قوا در کشور و جایگاه وکیل تمامی نمایندگان مجلس بروز و ظهور می‌کند آن هم به لحاظ رای که نمایندگان مجلس به او داده‌اند اما بحث این است که برخی از روسای مجلس و خصوصا در چند دور اخیر رییس مجلس یکه تاز میدان بوده و بسیاری از بی عدالتی‌ها خصوصا داخل صحن از این ‌رویه نشات گرفته و ‌متاسفانه بعضا به اسم مصلحت‌نظام و کشور، خود را در جایگاه رییس مجمع تشخیص مصلحت‌هم فرض کرده و بر خلاف قانون‌ نماینده‌تر شده که به هر حال در این دوره تنطیم رفتار رییس مجلس و نظارت بر چگونگی استفاده او از این جایگاه مهم باید مد نظر جدی باشد و رئیس خود را ارباب و نمایندگان را رعیت فرض نکند کاری که متاسفانه این گونه بوده است.

ما متاسفانه بانکداری ربوی در کشور داشته و ربا می‌گیریم که به هیچ وجه در شان نظام‌مان نیست؛ ‌مجلس یازدهم باید خیل سریع برای اصلاح نظام پولی و مالی کشورمان اقدام کند

اصلاح ساختار بخش‌های اداری و کارمندان مجلس خصوصا دبیران کمیسیونها و کارمندانی که مستقیم با نمایندگان ارتباط دارند که آنهم بحث مفصل دیگر است.

فارس: یکی از انتقاداتی که مراجع به نظام بانکی ما دارند مسئله ربوی بودن آن است؛ هر چند که اصلاح نظام بانکداری از سوی مجلس در دستور کار است ولی دولت همراهی لازم را ندارد؛ برای تحقق شعار سال 99 یعنی جهش تولید باید اعتبارات بانک‌ها در خدمت تولید قرار گیرد؛ آیا معوقات بانکی چنین اجازه‌ای می‌دهد؟

احمدی بیغش: ما در نظام پولی و مالی کشورمان دچار یک زیان، اشتباه و تفکر غلط هستیم این در حالی است که ما تنها حکومت شیعه هستیم که اگر به نظام بانکی‌مان نگاهی بیندازیم شرمنده می‌شویم. این در حالی است که اگر از شهید حاج قاسم سلیمانی سؤال می‌کردیم که اگر نظام پولی و مالی کشورمان را قبول دارند حتما گلایه‌های خود را مطرح می‌کردند. چرا که او معتقد به بانکداری قرض‌الحسنه‌ای است.

با غیرتی که در متخبین مجلس آتی می‌بینم می‌توانیم 3 تا 4 کار اساسی و زیربنایی انجام دهیم که در آن صورت قطعا مردم حامی مجلس خواهند شد

ما متاسفانه بانکداری ربوی در کشور داشته و ربا می‌گیریم که به هیچ وجه در شان نظام‌مان نیست؛ ‌مجلس یازدهم باید خیل سریع برای اصلاح نظام پولی و مالی کشورمان اقدام کند و بانک‌ها هم باید از این قضیه تبعیت کند که در آن صورت برکت در جامعه بیشتر خواهد شد البته مراجع عظام تقلید و بخش‌های مختلف کشور و مردم هم باید وارد این کارزار شده و از نظرات مجلس برای حذف ربوی بودن بانک‌ها حمایت کند تا بانک ما نظام دینی به خود بگیرد.

** شرط حمایت مردم از مجلس یازدهم

مجلس یازدهم قطعا نمی‌تواند همه نقصان‌ها و مشکلات کشور را برطرف کند که اگر این را بگوییم مصداق سنگ بزرگ علامت نزدن است ولی انشالله با غیرتی که در متخبین مجلس آتی می‌بینم می‌توانیم 3 تا 4 کار اساسی و زیربنایی انجام دهیم. که اگر این موضوعات را محقق کنیم قطعا مردم حامی مجلس خواهند شد که قطعا منجر به اصلاح خیلی امور خواهد شد و یا حداقل آنکه از وضعیت فعلی و ولنگاری اخیر رها خواهد شد.

وقتی مردم ما حقیقت، عدالت وکار واقعی ببیند ضمن امیدواری به امور توقع‌شان فروکش خواهد کرد و می‌گویند که همین چند مورد برای مجلس یازدهم کافی است و راضی هستیم که مجلس دوازدهم هم می‌تواند 5 تا 10 کار آینده را انجام دهد.

امیدوارم که مشکل و ایراد 90 درصدی نظام بانکی ما بعد از مجلس یازدهم کاهش شدیدی پیدا کرده و بتوانیم به اصلاح نظام بیمه‌ای، نظام صنعت، نظام کشاورزی منجر شود.

**شفافیت تنها حقوق و دستمزد مدیران و مسئولان و مدارک و آرا نیست

ما چند سال پیش جشن خودکفایی بنزین و گندم را داشتیم. این در حالی است که ما هم اکنون وارد کننده هستیم که معنای این اقدامات یعنی آنکه با مردم شفاف نبوده‌ایم؛ شفافیت تنها حقوق و دستمزد مدیران و مسئولان و مدارک و آرا نیست. مجلس یازدهم باید از دولت بخواهد وقتی گفته است در گندم و بنزین خودکفا شده‌ایم چرا مجددا وارد کننده شده‌ایم؟

اگر بتوانیم ایرادات و مشکلات بخش‌های مختلف کشور را به 40 تا 50 درصد کاهش دهیم قطعا خیلی از امورات حل خواهد شد.

فارس: زندگی تجملاتی برخی مسئولان و سکونت آنان در مناطق بالای شهر نشین و منطقه یک تهران نشان دهنده فاصله زیاد بین مردم و کارگزاران است؛ چند روز دیگر برخی منتخبین مجلس قرار است در تهران ساکن شوند؛ توصیه‌ای به همکاران خود دارید؟

احمدی بیغش: اگر زندگی مدیران و مسئولان هر سه قوه به اطلاع مردم برسد، و بگویند پیش از مسئولیت چه زندگی داشتند و الان چه میزان سرمایه و دارایی دارند و پیش از انقلاب چه می‌کردند معنایش شفافیت و روشنگری در جامعه است.

رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند ری قبله تهران است اما با آنکه هزاران مقام و مدیر و مسئول در تهران داریم اما مشخص نیست کدام یک از آنها در کدام قبله تهران زندگی می‌کنند؛ چرا نماینده مجلس وقتی به تهران می‌آید فقط به فکر زندگی در شمیران، سعادت‌آباد و شهرک غرب است؟

من قبل از انقلاب در جوار حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی زندگی می‌کردم و هم اکنون با افتخار هم در همان محل زندگی می‌کنم. هر چند که در طول این سال‌ها چند خانه عوض کرده‌ام ولی در مجموع در همان منطقه سکونت دارم.

** چرا مسئولان در ری که قبله تهران است زندگی نمی‌کنند؟

رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند ری قبله تهران است اما با آنکه چندین مقام و مدیر و مسئول در تهران داریم که ساکن این کلانشهر هستند اما مشخص نیست کدام یک از آنهادر کدام قبله تهران زندگی می‌کنند؛ چرا برخی نماینده مجلس وقتی به تهران می‌آید فقط به فکر زندگی در شمیران، سعادت‌آباد و شهرک غرب است و چرا ری را برای سکونت انتخاب نمی‌کند؟ امروز آلودگی هوا و محیط زیست در همه مناطق تهران یکسان است ووقتی در آسمان و هواپیما حضور دارید این موضوع را به عینه مشاهده می‌کنید. لذا این موضوع بهانه است.

اگر برخی‌ها تصور می‌کنند که در شمیران و نیاوران و کامرانیه و زعفرانیه، سعادت و شهرک غرب زندگی کنند کلاس دارد در حالی که من اعتقاد دارم کلاس اصلی آن است که وقتی صبح چشمان خود را باز می‌کنیم حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی را ببینیم.

اینکه به لحاظ مادی و مالی چشمان خود را باز کنیم و ببینیم افرادی که تمکن مالی ندارند اما پایبند به احکام دینی هستند ارزش دارد لذا از مدیران و مسئولین می‌خواهم که این فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ری قبله تهران است را تحقق عینی بخشیده و در شهر ری زندگی کند.

  • نویسنده : مانی