ساختارهای مدیریت منابع آب پاسخگو نیست
ساختارهای مدیریت منابع آب پاسخگو نیست
تهران - سکان نیوز- وزیر نیرو بر ضرورت دوری از تمرکزگرایی در مدیریت منابع آب تاکید کرد و گفت: ساختارهای به شدت متمرکز دیگر پاسخگوی نیازهای کشور در بخش آب نیست و این ساختار باید بازطراحی شود.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو ، «رضا اردکانیان» روز یکشنبه در نشست هم‌اندیشی بازطراحی ساختار کلان بخش آب کشور که با حضور نمایندگان دستگاه‌های ستادی و اجرایی مرتبط با موضوع آب برگزار شد، افزود: امروز با ساختار معیوب و غیر همراه در عرصه مدیریت منابع آب فعالیت می شود که از بدو تاسیس به شدت متمرکز است.
وی افزود: این تمرکزگرایی در دهه‌های نخست عمر خود به‌دلیل وجود جمعیت کم در کشور، گره‌گشا بوده است تا مشکل‌ساز، اما چنین ساختاری هم‌اینک با ۳۱ استان با گستردگی و جمعیت ۸۳ میلیونی به طور قطع دیگر جوابگو نیست و کشور در عین تمرکز گرفتار بلای بخشی‌نگری است.
اردکانیان گفت: ساختارهای ما قبل از خود ما ساختارهای به شدت بخشی است و ما در این ساختار، مظروفی هستیم که به شکل ظرف درآمده‌ایم؛ خارج از این ظروف، همه باور داریم که عرصه مدیریت منابع آب عرصه‌ای بین بخشی است و بدون کار کردن با هم به جایی نخواهیم رسید، اما به محضی که داخل ظروف می‌شویم ظاهر آن‌ها را به خود می‌گیریم و از قبل تا به امروز این گونه بوده است.
وی تصریح کرد: این عرصه به مقصد نخواهد رسید، مگر اینکه از« تمرکزگرایی» و «بخشی نگری» به شکل موقتی هم شده، فاصله گرفته شود.
وزیر نیرو خطاب به شرکت کنندگان در این نشست گفت: همه «مسوولیت‌ها» متوجه وزارت نیرو و وزیر است و همه این مسوولیت‌ها را می‌پذیرم، اما همه «اختیار» را باید به اشتراک گذارده شود تا با توان علمی و تجربه چندین ساله همگی، بتوان به یک نتیجه مناسب و مشترک رسید.
اردکانیان افزود: واقعیت اینکه در عرصه‌هایی از جمله آب یک دستگاه هماهنگ کننده می‌شود، وزارت نیرو متولی آب است، اما این تولی‌گری نیاز به بازتعریف دارد.
وی اضافه کرد: ظرفیت بسیار خوبی در هر سه کمیسیون تخصصی مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس وجود دارد و در همه دستگاه‌ها هم افراد علاقه‌مند و متخصص وجود دارند و نیاز به ایفای نقش فعال توسط هریک از ظرفیت های مربوطه هستیم.
در این نشست هم‌اندیشی، مدیران ستادی شرکت مدیریت منابع آب ایران و مدیران عامل شرکت‌های آب منطقه‌ای سراسر کشور هم بوسیله ویدئوکنفرانس مباحث و نقطه‌نظرات حاضران نشست را دنبال کردند.
همچنین در این نشست نمایندگانی از مرکز پژوهش‌های مجلس، سازمان‌های محیط زیست، بازرسی کل کشور، برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و وزارتخانه های جهاد کشاورزی، کشور، اموراقتصادی و دارایی و صنعت حضور داشتند و نقطه‌نظرات خود را درباره ساختار جدید آب کشور و چالش‌های پیش رو ارائه دادند.