رسیدگی به پرونده تعلیق جودوی ایران روز ۲۶ شهریور در لوزان سوییس
رسیدگی به پرونده تعلیق جودوی ایران روز ۲۶ شهریور در لوزان سوییس
سکان نیوز:دادگاه حکمیت ورزش (CAS) برای رسیدگی به پرونده تعلیق جودوی ایران روز ۲۶ شهریور در لوزان سوییس برگزار می‌شود و ۳ نفر از ایران و ۷ نفر از طرف مقابل به عنوان شهود در دادگاه حاضر خواهند شد.

به گزارش سکان نیوز/دادگاه حکمیت ورزش برای رسیدگی به موضوع تعلیق جودوی ایران از سوی فدراسیون جهانی و شکایت ایران از این اقدام یک‌جانبه فدراسیون جهانی، قرار است ۲۶ شهریور ماه در لوزان سوییس برگزار شود.

تعلیق جودوی ایران پس از آن صورت گرفت که سعید ملایی شاخص‌ترین چهره جودوی ایران که بخت اصلی کسب مدال طلای رقابت های جهانی ژاپن در وزن ۸۱- کیلوگرم بود، در دیدار نیمه نهایی مقابل حریف خود از بلژیک شکست خورد و به فینال نرسید. وی پس از این باخت مدعی شد از سوی مسوولان ورزش ایران تحت فشار بوده که عامدانه ببازد تا در فینال با حریف اسراییلی که در نهایت به مدال طلا رسید، روبه‌رو نشود. ملایی پس از این اتفاق با حمایت مسوولان فدراسیون جهانی عازم آلمان شد و در نهایت چند ماه بعد و پس از دیدار با رییس جمهور مغولستان، تابعیت این کشور را قبول و قرار است در المپیک برای مغولستان مبارزه کند.

فدراسیون جهانی جودو نیز با ادعای دخالت سیاست در ورزش و روبه‌رو نشدن جودوکاران ایران مقابل حریفان اسراییلی در میادین مختلف، رای به تعلیق جودوی ایران از حضور در تمامی رویدادهای بین‌المللی داد که این موضوع با شکایت ایران به دادگاه حکمیت ورزش (CAS) همراه بود.

طبق درخواست دادگاه حکمیت ورزش، دو طرف ابتدا افرادی را به عنوان شاهد در ماجرای اتفاقات رقابت‌های جهانی ژاپن معرفی کردند، طرف مقابل ۱۵ نفر و ایران نیز ۷ نفر را به عنوان شهود به دادگاه معرفی کرد اما در نهایت دادگاه ۷ نفر از طرف مقابل و ۳ نفر از ایران را به عنوان شاهد برای حضور در این دادگاه انتخاب کرده است.

بر این اساس سعید ملایی، جودوکار پیشین تیم ملی و فرد اول این پرونده و محمد منصوری، سرمربی پیشین تیم ملی که او نیز پس از پناهنده شدن ملایی به او پیوسته است به همراه وحید سرلک دیگر جودوکار پناهنده ایران و ۴ نفر از عوامل برگزاری رقابت‌های جهانی ژاپن به عنوان شهود طرف مقابل در دادگاه حاضر می‌شوند.

از ایران نیز مجید زارعیان، سرمربی تیم ملی جودو در رقابت‌های جهانی ژاپن، محمدرضا داورزنی معاون وقت وزیر ورزش و نصرالله سجادی به عنوان نماینده کمیته ملی المپیک از طرف CAS به عنوان شهود در روز برگزاری دادگاه حضور خواهند داشت.

پیش از این نفراتی مانند رییس و دبیرکل فدراسیون جهانی جودو نیز از طرف مقابل به عنوان شهود به دادگاه معرفی شدند که مورد موافقت قرار نگرفت، هر چند این افراد در دادگاه حاضر می‌شوند اما جزو شهود محسوب نمی‌شوند. آرش میراسماعیلی، رییس فدراسیون جودو به همراه وکیل پرونده نیز در دادگاه حضور خواهند داشت.

دادگاه CAS به هر دو طرف روزهای ۲۵، ۲۶ و ۲۷ شهریور ماه را به عنوان روزهای پیشنهادی خود برای برگزاری دادگاه ارائه کرد که طرف مقابل تاریخ ۲۵ و طرف ایرانی نیز تاریخ ۲۷ شهریور را به عنوان روز پیشنهادی برگزاری دادگاه اعلام کردند که در نهایت ۲۶ شهریور ماه به عنوان روز برگزاری دادگاه انتخاب شد.

آرش میراسماعیلی، رییس فدراسیون جودو و سردار محمد درخشان، رییس پیشین و با سابقه فدراسیون جودو که ارتباط بسیار خوبی نیز با مسوولان فدراسیون جهانی دارد، بالاخره اختلافات کهنه را کنار گذاشتند و درخشان ۲ روز پیش و پس از چند ماه مذاکره به عنوان مشاور میراسماعیلی و رییس شورای راهبردی فدراسیون جودو انتخاب شد تا در زمینه رفع تعلیق جودوی ایران به فدراسیون کمک کند.

  • نویسنده : 1161