ذبح دام حجاج تهرانی در عید قربان فقط در کشتارگاهها
ذبح دام حجاج تهرانی در عید قربان فقط در کشتارگاهها
سکان نیوز/رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی با بیان اینکه برای عید قربان ذبح دام فقط در کشتارگاه انجام می شود،گفت: مردم می توانند روز عید با مراجعه به قصابی ها، به مقدار مورد نیاز گوشت تهیه کنند.

سکان نیوز/علی اصغر ملکی با بیان اینکه امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا شیوه ذبح دام برای عید سعید قربان تغییر کرده است، گفت: در گذشته در مناطق ۲۲ گانه شهرداری جایگاه عرضه دام راه اندازی و به مردم اطلاع رسانی تا متقاضیان برای قربانی و ذبح دام به آنجا مراجعه کنند اما امسال این جایگاه‌ها ایجاد نخواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در سطح شهر نباید هیچگونه ذبحی انجام شود، افزود: چه درب مغازه‌های قصابی و چه در مناطق دیگر شهر در صورتی که ذبحی انجام شود، با آن برخورد خواهد شد.
این فعال بخش خصوصی ادامه داد: قرار شده مردم سفارشات خود را یک الی دو روز قبل از عید سعید قربان به قصابی‌ها بدهند و صبح روز عید قربان، دام ذبح شده را تحویل بگیرند.
ملکی ادامه داد: در واقع از بامداد روز عید قربان ذبح در کشتارگاه‌ها به نیت قربانی عید انجام می‌شود. مسائل شرعی این کار نیز بررسی و حل شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
وی گفت: بعد از ذبح دام و خارج شدن از فرایند کشتارگاه و پیش سرد، گوشت آن به قصابی‌ها عرضه می‌شود و مردم می‌توانند با مراجعه به مغازه‌های قصابی به مقداری که نیاز دارند گوشت بخرند؛ ضمن اینکه ناچار نیستند که حتماً یک گوسفند کامل را خریداری کنند و هر کس به اندازه توان خود می‌تواند از گوشت‌ها خریداری کند.
ملکی تصریح کرد: هماهنگی‌های لازم با اداره کل دامپزشکی استان تهران نیز انجام شده تا همه چیز به خوبی برگزار شود.
وی وضعیت بازار را نیز مساعد توصیف کرد و افزود: قیمت هر کیلوگرم شقه بدون دنبه با کیفیت خوب هم اکنون بین ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان است و تصور نمی‌کنیم که برای عید قربان افزایشی در این زمینه داشته باشیم.
خطر انتقال کرونا از حیوان به انسان از بین نرفته است؛ مردم مراقب باشند
دو روز پیش، رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفته بود: از همه مردم می‌خواهیم که به هیچ وجه خودشان اقدام به ذبح دام نکنند هرچند انتقال بیماری کووید ۱۹ از حیوان به انسان هنوز اثبات نشده، اما برای رعایت جوانب احتیاط و جلوگیری از انتشار سایر بیماری‌های مشترک میان حیوان و انسان از هر گونه کشتار غیر مجاز جلوگیری می‌شود و کشتار دام تنها باید در کشتارگاه‌های مجاز و با نظارت اکیپ‌های دامپزشکی صورت پذیرد.
به گفته وی، ۳۵۴ کشتارگاه در سراسر کشور در روز عید قربان آماده خدمت رسانی به هموطنان هستند و هزار و ۶۰۰ اکیپ ثابت و سیار نیز در این کشتارگاه‌ها بر فاصله گذاری اجتماعی، همچنین روند انجام کشتار نظارت می‌کنند.
وی پیش بینی کرده بود امسال ۱۶۰ هزار رأس دام در روز عید قربان کشتار شود که اکیپ‌های مختلف آموزش‌های لازم برای نظارت بر روند کشتار و حتی حمل و نقل این دام را دیده اند.
به گفته ماکنعلی، خودروهای مختلف برای حمل و نقل گوشت قربانی وجود دارد که هموطنان می‌توانند با اعلام به کشتارگاه‌ها گوشت موردنظر خود را پس از کشتار در محل‌های موردنظر خود تحویل بگیرند.
وی با اشاره به ممنوعیت کشتار غیر مجاز اظهار داشت: از همه مردم می‌خواهیم که به هیچ وجه خودشان اقدام به ذبح دام نکنند هرچند انتقال بیماری کووید ۱۹ از حیوان به انسان هنوز اثبات نشده، اما برای رعایت جوانب احتیاط و جلوگیری از انتشار سایر بیماری‌های مشترک میان حیوان و انسان از هر گونه کشتار غیر مجاز جلوگیری می‌شود و کشتار دام تنها باید در کشتارگاه‌های مجاز و با نظارت اکیپ‌های دامپزشکی صورت پذیرد.