دپوی سه میلیون تن کالای اساسی توسط ۵۰ واردکننده در گمرک
دپوی سه میلیون تن کالای اساسی توسط ۵۰ واردکننده در گمرک
سکان نیوز؛ معاون فنی گمرک از دپوی سه میلیون تن کالای اساسی توسط ۵۰ واردکننده که ارز ترجیحی استفاده می‌کنند، خبر داد.

مهرداد جمال ارونقی با اشاره به وضعیت موجودی کالاهای اساسی در بنادر و گمرکات به ویژه در بندر امام خمینی، اظهارداشت: طبق بررسی های صورت پذیرفته موجودی ۶ قلم کالای اساسی مشمول ارز ترجیحی ٤٢۰۰ تومانی شامل گندم، ذرت، جو، دانه های روغنی، کنجالۀ سویا و روغن خام در بنادر و گمرکات کشور معادل ۴.۱۵۴.۹۸۰ تن برآورد شده است.

معاون فنی گمرک ایران افزود: موجودی کالاهای اساسی مشمول ارز ترجیحی موجود در بندر امام خمینی(ره) به شرح جدول ذیل برابر با ۳.۰۸۹.۵۸۵ تن بوده و به عبارت دیگر بیش از ۷٤ درصد کالاهای اساسی مشمول ارز ترجیحی در بندر امام خمینی(ره) دپو شده که متعلق به ٥٠ واردکننده است.

به گفته معاون گمرک،‌ از کالاهای اساسی اشاره شده در بندر امام خمینی (ره) حدود ۱.۸۱۶.۵۳۱ تن، به گمرک بندر امام خمینی (ره) اظهار شده و تشریفات گمرکی آنها انجام شده است، اما ۱.۲۷۳.۰۵۴ تن کالای اساسی موجود در بندر مزبور، هنوز به گمرک اظهار نشده است.

وی تاکید کرد: علاوه بر کالاهای اساسی اظهار شده و اظهار نشده به گمرک بندر امام خمینی (ره)، ۷ فروند شناور حامل کالاهای اساسی ذرت، کنجالۀ سویا، روغن و دانه های روغنی به میزان ۱۹۹.۱۹۶ تن در کنار اسکله مشغول انجام تشریفات تخلیه و ۸ فروند شناور حامل کالاهای اساسی کنجالۀ سویا، ذرت، گندم و جو به میزان ۴۸۰.۲۹۹ تن در انتظار پهلوگیری در بندر مزبور می باشند که اغلب مشکل اسنادی دارند. مجموع این اقلام اساسی در حال تخلیه و در انتظار پهلوگیری مجموعاً معادل ۶۹۷.۴۹۵ تن است.

ارونقی با اشاره به تصمیمات جلسۀ ٢١٩ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مورخ 31 فروردین امسال و کارگروه مربوطه، درخصوص رفع مشکل رسوب کالاهای اساسی در بنادر و گمرکات کشور بویژه بندر امام خمینی(ره) که به تأیید رئیس جمهور نیز رسیده است، بیان داشت: در یکی از این مصوبات به تمامی صاحبان کالاهای اساسی اشاره شده، چنانچه تمایل دارند از رویۀ اعتباری استفاده و کالاهای موجود را ترخیص کنند، درخواست خود را به بانک مرکزی ارائه، تا بانک مرکزی نیز به فوریت، ظرف سه روز کاری از زمان اعلام، نسبت به موافقت با درخواست آنان اقدام کند.

وی یادآور شد: کارگروه تنظیم بازار موضوع اجازۀ ترخیص ۹۰ درصدی کالاهای اساسی را که قبلاً تا اسفندماه سال ۱۳۹۹ وضع کرده بود، برای سال جاری تمدید کند که لازم است حوزۀ معاونت و حوزۀ معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با ملاحظه اسامی شرکت های واردکننده کالاهای اساسی مشمول ارز ترجیحی، در صورت صلاحدید، موافقت فوری خود را با ترخیص ۹۰ درصد از کالاهای مزبور اعلام کند.

معاون فنی گمرک افزود:‌ طبق مفاد این تصمیمات، وزارت جهاد کشاورزی در مهلت تعیین زمانی تعیین شده و حین تخلیۀ کالاهای اساسی، نسبت به تائیدیۀ مجوز سامانۀ بازارگاه اقدام کند تا برای صدور مجوز بازارگاه در تشریفات ترخیص کالا هیچگونه معطلی صورت نپذیرد و صدور مجوز سیستمی قرنطینۀ نباتی، به منزلۀ صدور مجوز بازارگاه نیز تلقی شود.

وی با اشاره به ۳ تصمیم اتخاذ شده برای کالاهای اساسی تصریح کرد: هیچگونه عذری برای صاحبان کالا در خصوص عدم ترخیص کالاهای اساسی مشمول ارز ترجیحی موجود در بندر امام خمینی (ره) و حتی سایر بنادر و گمرکات کشور وجود نداشته و روند ترخیص کالاهای اساسی، از گمرکات اجرایی کشور سرعت ویژه ای خواهد گرفت و گمان می رود میزان ترخیص قطعی و ورود کالاهای اساسی موجود در بندر امام خمینی (ره)، از این بندر به مقاصد تعیین شده در داخل کشور ، روزانه از ٢٥ هزار تن ، به بیش از ٦٠ هزار تن برسد.

ارونقی افزود: در این راستا نامه‌ای به معاون توسعۀ صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ارسال شده و در جریان این موجودی این کالاها قرار گرفته است.