توضیحات معاون شهردار گرگان درباره علل آبگرفتگی‌های اخیر در میدان بسیج
توضیحات معاون شهردار گرگان درباره علل آبگرفتگی‌های اخیر در میدان بسیج
سکان نیوز؛ مرتضی فاضلی عارف در خصوص حادثه آبگرفتگی برخی معابر شهر گرگان بخصوص در میدان بسیج در پی وقوع بارش شدید روزهای اخیر در گرگان اظهار کرد: در این اتفاق در یک بازه زمانی خیلی کوتاه میزان بارندگی از میزان عادی بالاتر بود.

معاون زیربنایی، حمل و نقل و ترافیک شهردار گرگان بیان داشت: خدا را شاکریم با آنکه میزان بارندگی از میزان عادی خیلی بالاتر بود و ما انتظار اتفاقات بدتر را داشتیم اما خوشبختانه اقدامات زیربنایی گرگان در خیابان‌های مختلف نشان داد اقدامات در اکثر نقاط شهر موثر بوده و مشکلات ما به مرز صفر رسیده است.
وی تصریح کرد: خاطرمان هست در سال‌های نه چندان دور در بارش‌های کمتر از این بسیاری از خیابان‌های ما دچار مشکل آبگرفتگی می‌شد.
عارف گفت: اگر میزان بارندگی از میزان بارش روزهای گذشته کمتر باشد تمامی کانال‌های زیربنایی در معابر شهر گرگان جوابگوی مهار بارش خواهد بود.
وی اضافه کرد: برخی بر پروژه میدان اصلاح هندسی میدان بسیج و اقدامات انجام شده در آنجا انتقاد می‌کنند در حالی که این پروژه یک پروژه ترافیکی بوده و مسیرها کانالیزه شده و سطحی به میدان بسیج اضافه نشده که شهرداری مجبور به اجرای کانال جدید در این محور باشد.
عارف گفت: در زمان اجرای پروژه اصلاح هندسی میدان بسیج و اجرای 60 متری افسران، صد در صد یکی از اقدامات انجام شده توجه ویژه به آب‌هاب سطحی بود که در موقع اجرای آسفالت، پروژه دارای نقشه‌بردار مقیم بود که در موقع اجرا مشکلی از نظر هدایت آب‌های سطحی نداشته باشیم.
معاون زیربنایی، حمل و نقل و ترافیک شهردار گرگان خاطرنشان کرد: حتی سطح شیب میدان تغییری نکرده و ما تنها میدان را کوچکتر کرده و دسترسی‌ها را تغییر دادیم.
عارف بیان کرد: با توجه به آمارهای ارائه شده این پروژه از موفق‌ترین پروژه‌های ترافیکی شهر گرگان بوده و میزان تصادفات منجر به جرح و فوت را به شدت در میدان بسیج کاهش داده است.
وی متذکر شد: حتی در پروژه میدان بسیج و 60 متری میدان بسیج ، شهرداری کانال‌های آب‌های سطحی را بر اساس طراحی انجام شده به اجرا گذاشت و کانال‌ها هیچ مشکلی نداشت و آب را به مسیر مورد نظر هدایت و عملکرد خود را به طور کامل انجام داد.
معاون زیربنایی، حمل و نقل و ترافیک شهردار گرگان تصریح کرد: علت آبگرفتگی شدید آب در میدان بسیج و ورودی 60 متری افسران، متاسفانه ورود آب‌های سطحی از منطقه هزارپیچ به این نقطه بوده است.
عارف تاکید کرد: در تصاویر ثبت شده مشخص است کانال‌ها 100 درصد در حال عمل کردن در این شرایط است و با ظرفیت کامل در حال انتقال آب‌های سطحی است.
وی اضافه کرد: متاسفانه ورود آب‌ها از هزارپیچ و شدت بارش باران با وجود ظرفیت بالای کانال‌های موجود، مازاد آب به داخل خیابان آمده و آبگرفتگی ایجاد شد.
معاون زیربنایی، حمل و نقل و ترافیک شهردار گرگان خاطرنشان کرد: البته باید بر این هم توجه کنیم زمانی که بارندگی که بعد از چند دقیقه از شرایط عادی خودش خارج شد در این محور آب کاملا فرو نشست و از طریق کانال‌ها آب منتقل شد.
عارف گفت: ما تنها فقط در این نقطه از شهر دچار مشکل بودیم و سایر نقاط شهر با کمترین مشکل ممکن همراه بود و حتی مشکلی هم نداشتیم و ما باید فکری را برای این نقطه از گرگان کنیم که با بازدیدهای انجام شده و بررسی‌های فنی در حال تدوین و اجرای طرحی هستیم که در آینده شاهد چنین مشکلی نباشیم.
وی بیان کرد: در زمان اجرای پروژه 60 متری افسران به منظور حل نگرانی‌ها، اقدام به اجرای کانال 1 در 1.10 در مسیر انجیراب کردیم که این پروژه حدود 360 متر طول دارد که حدود 100 متر آن اجرایی شده است.
معاون زیربنایی، حمل و نقل و ترافیک شهردار گرگان در خصوص اینکه آیا اجرای پروژه شهربازی و گل و لای ناشی از اجرای این پروژه باعث بروز چنین مشکلی شده است، گفت: انتقال آب پروژه شهربازی به سمت پایین‌دست و میدان مادر منتقل شده و هیچ ارتباطی به آبگرفتگی میدان بسیج نداشته است.
عارف گفت: تلاش می‌کنیم مشکل میدان بسیج و ورودی 60 متری افسران به سرعت حل شود و اقداماتی را انجام دهیم که حتی حجم بالاتر از بارش روزهای گذشته نیز مشکلی ایجاد نکند.