توسعه کشاورزی دیجیتال در ایران توسط 4 شرکت دانش بنیان
توسعه کشاورزی دیجیتال در ایران توسط 4 شرکت دانش بنیان
سکان نیوز؛ چشم‌انداز دراز مدت کشاورزی دیجیتال بسیار امیدوار کننده است و این دانش جدید ظرفیت آن را دارد که در زمان مناسب راه‌حل‌های موثری برای رفع مشکلات خود پیدا کند.

کشاورزی دیجیتال، صنعتی است ادامه یافته از کشاورزی سنتی. روشی برای کسب درآمد و تامین مایحتاج زندگی که از سالیان دور هم‌گام با تاریخ بشر متولد شد و امروز شکل نوین و پیشرفته‌تری به خود گرفته است. ابزارهایی هوشمند به این صنعت راه یافته که به افزایش کیفیت محصولات تولیدی و سرعت دادن به کارها کمک کرده است.

بنا به گفته متخصصان، چشم‌انداز دراز مدت کشاورزی دیجیتال بسیار امیدوار کننده است و این دانش جدید ظرفیت آن را دارد که در زمان مناسب راه‌حل‌های موثری برای رفع مشکلات خود پیدا کند. در واقع در این روش، کشاورزان نیرو و توان علمی می‌یابند و بسیار توانمند تربیت می‌شوند. در ادامه این گزارش با این شرکت‌ها بیشتر آشنا می‌شویم:

1.سامانه پایش رطوبت خاک و گیاه برای آبیاری هوشمند

این محصول توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه یافته است. هوش آب خوان صنعت البرز مجموعه فناوری است که با تولید «سامانه پایش رطوبت خاک و گیاه برای آبیاری هوشمند بر پایه (IOT)» در تلاش است تا کشاورزی دیجتیال را در کشور توسعه دهد. محصولی که به کشاورزان کمک می‌کند رطوبت لازم و مناسب برای خاک و گیاه خود را به صورت هوشمند رصد و پایش کنند.

2. مدیریت زمین‌های کشاورزی

«سنسورهای خاک و رطوبت و گیت وی با پروتکل لورا به همراه نرم افزار اینترنت اشیاء برای مدیریت زمین‌های کشاورزی» نام محصولی است که توسط شرکت فناوری آوید نت به تولید رسیده است.

پروتکل لورا، (مخفف LONG RANGE)، جزء مدرن‌ترین شبکه‌های ارتباطی بی‌سیم است که در زمینه اینترنت اشیا بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. این پروتکل از الگوریتم‌های ریاضی و رمزنگاری پیشرفته استفاده می‌کند. برنامه‌های کاربردی با نرخ پایین داده، می‌توانند به جای استفاده از سایر فناوری‌های رادیویی، با قیمت مناسب‌تری، از پروتکل لورا استفاده کنند.

این شرکت در حوزه طراحی، ساخت و توسعه زیرسیستم‌ها و سامانه‌های مرتبط با فناوری اینترنت اشیاء، انواع شبکه‌های حسگر و سامانه‌های شناسایی رادیویی و رهگیری، طراحی، ساخت، تولید و فروش سامانه‌های هوشمند در صنایع مختلف از قبیل کشاورزی، پزشکی، صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، آب و فاضلاب، دفاعی و فضایی، دامداری و دامپروری، برق، معدن، خدمات عمومی و شهری، تولید و توسعه الگوریتم‌های پردازشی نوین و کاربردی، تولید و توسعه الگوریتم‌های پردازشی و سخت‌افزاری مربوط به فناوری سنجش از دور و غیره نیز فعالیت می‌کند.

3. نود سنسور بی‌سیم

هوبر آریا تک نیز مجموعه فناور دیگری است که به این حوزه ورود کرده است و با تولید محصول «نود سنسوری بی‌سیم اینترنت اشیاء در کشاورزی» نقشی اثرگذار در توسعه این حوزه فناورانه دارد. شبکه های بی‌سیم سنسوری برای کاربردهای مانیتورینگ در محیط‌های وسیع جزء فناوری‌های کم هزینه محسوب می‌شوند. این حسگرهای کوچک توانایی انجام اعمالی چون دریافت اطلاعات پردازش و اطلاعات محیطی را دارند.

این شرکت در زمینه طراحی، ساخت و توسعه زیرسیستم و سیستم‌های فناوری اینترنت اشیاء و طراحی، ساخت، تولید و فروش سامانه‌های هوشمند در صنایع مختلف از قبیل کشاورزی، پزشکی، صنایع نفت و غیره فعال است.

4.کشاورزی هوشمند

شبکه ایرانیان هوشمند تمدن سبز نیز با تولید محصول کشاورزی هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا به این حوزه ورود کرده است. این شرکت نیز با کمک فناوران خود در تلاش است تا گام‌هایی برای ارتقای این صنعت رو به رشد جهانی بردارد.

شرکتی که در حوزه طراحی، تولید پشتیبانی و ارایه امور نرم افزاری غیررسانه‌ای در زمینه کشاورزی، صنعتی، بازرگانی، بهداشتی، ارایه خدمات و پشتیبانی اینترنتی و اینترانت فعالیت می کند.