توسعه زیر ساخت‌های ورزشی در دولت تدبیر و امید
توسعه زیر ساخت‌های ورزشی در دولت تدبیر و امید
سکان نیوز/ هرگاه سخن از اماکن ورزشی بر زبان جاری می‌شود بدون تردید حجم عظیمی از طرح‌های نیمه تمام که برخی از آنان عمرشان به بیش از ۳۰ سال می‌رسد در اذهان تداعی می‌شود، طرح‌هایی که امیدی به تکمیل آنها نبود، اما متولیان ورزش کشور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با افتتاح برخی ورزشگاه‌های مدرن آثاری ماندگار در زیر ساخت‌های ورزشی برجا گذاشتند.

به گزارش سکان نیوز/ دولت‌ها و مسوولان در بازه‌های زمانی مختلف به کلنگ‌زنی طرح‌های ورزشی اقدام کردند که شاید از منظر آمایش و جانمایی درست نبوده و انبوهی از طرح‌های نمیه تمام با قدمت بالا را بجا گذاشته است.

اماکن ورزشی که جزو یکی از ارکان مهم سرمایه‌گذاری دستگاه‌های اجرایی و نهادهای دارای امکانات و فضاهای ورزشی است، نقش اساسی در ارتقا سلامت جسم و روان آحاد جامعه و کاهش ناهنجاری‌ها و کسب میزبانی‌های بین‌المللی و تقویت جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایفا می‌کند و این در حالی است که دولت یازدهم در شرایط سخت و بحرانی کشور از نظر مالی تحت تاثیر تحریم‌های ناعادلانه بین‌المللی روی کار آمد و نه تنها اقتصاد کشور را متاثر کرد بلکه در حوزه ورزش وارث چهار هزار طرح نیمه تمام ورزشی با بافت‌های فرسوده شد.

با وجود این مسایل، وزارت ورزش وجوانان و شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی به عنوان متولیان زیرساخت‌های ورزش کشور با بهره‌گیری ازتوان و تخصص داخلی در چهار سال نخست سخت دولت تدبیر و امید توانستند بخشی از محدودیت‌ها و چالش‌های این حوزه را رفع و اصلاح کنند که پیشتر اراده برای انجامش نبوده است.

یکی از این اقدامات افزایش سرانه ورزش است. سرانه ورزش در ابتدای انقلاب به ازای هر فرد تنها ۲ سانتی‌متر بوده که در دولت یازدهم به ۷۶ سانتی متر افزایش یافت و با رشد حدود ۳۸ درصدی روبرو شد. با این حال متولیان ورزش کشور به این اکتفا نکردند زیرا نیاز مردم برای استفاده از اماکن ورزشی بیشتر از سرانه موجود است و در آن مقطع تلاش کردند تا این سرانه به ۸۰سانتی‌متر افزایش یابد.

اما در خلال نبود اعتبارات کافی و حجم انبوهی از طرح‌های نیمه تمام و فرسوده، آثار ماندگاری در حوزه ورزش در چهار سال نخست دولت تدبیر و امید به ثبت رسید که آن پایان دادن به طرح فاخر نیمه تمام ورزشگاه نقش جهان اصفهان بود، طرح عظیمی که چهار دولت قبل‌تر نتوانستند آن را تکمیل و در اختیار مردم قرار دهند تا اینکه در سال پایانی دولت یازدهم (تدبیر و امید) و پس از ۲۷ سال گشایش یافت.

افتتاح ورزشگاه ۱۵ هزار نفری یاسوج پس از یک دهه، افتتاح چند ورزشگاه ۱۵ هزار نفری و ورزشگاه پنجاه هزار نفری میانرود شیراز نیز برگی دیگر از دستاوردهای ارزشمند دولت تدبیر و امید است که در دوران پسابرجام به ثمر نشست.

در ادامه شماری از طرح‌های نیمه تمام ورزشی که در هفت سال اخیر دولت تدبیر و امید در زمینه زیرساخت‌های ورزشی و تکمیل طرح‌های نیمه تمام انجام شده است، اشاره می‌شود:

افتتاح ورزشگاه‌های مدرن ۱۵هزار نفری بیرجند، بجنورد، یاسوج، کرمانشاه، سمنان و بوشهر پس از یک دهه در دولت یازدهم.

افتتاح ۶ ورزشگاه مدرن پنج هزار نفری در کشور در دولت یازدهم.

افتتاح ورزشگاه نقش جهان در دولت یازدهم. ‌

افتتاح ورزشگاه میانرود شیراز پس از ۱۶ سال- فروردین ۹۶.

افتتاح ورزشگاه ۱۵ هزار نفری سمنان – فروردین ۹۵.

صندلی‌گذاری ورزشگاه آزادی – خرداد ۹۵.

ثبت سند ورزشگاه آزادی تهران پس از ۴۳ سال به نام دولت جمهوری اسلامی ایران در دولت یازدهم.

استانداردسازی ورزشگاه آزادی پس از ۴۵ سال و آغاز عملیات بازسازی این ورزشگاه در خرداد ۹۶.

مجهز شدن ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز به استانداردهای جهانی.

بازسازی و تجهیز چمن ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز به سیستم گرمایش از کف در دولت یازدهم.

تاسیس نخستین آزمایشگاه استاندارد تجهیزات ورزشی در ایران در سال۹۴.

رفع تصرف مجموعه سوارکاری نوروزآباد و صدور گواهی بند دال ۱۰ سند مالکیت.

امضای تفاهم‌نامه با پنج شرکت خارجی در یک سالگی برجام برای مشارکت در طرح‌های ورزشی.

تعیین تکلیف مالیات‌های معوق سنواتی طی سال‌های ۸۷ تا ۹۲ و اصلاح قراردادها در بحث واگذاری.

واگذاری بیش از ۱۲طرح ورزشی به بخش خصوصی.

یک و نیم برابر شدن استفاده از ظرفیت‌های مجموعه‌های ورزشی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی.

افتتاح بیش از ۷۸ طرح نیمه تمام خرد و کلان ورزشی طی ۷ سال.

تکمیل و افتتاح ۷۰۰ طرح نیمه تمام توسط وزارت روزش در سال ۹۸.

پیگیری، بررسی و نظارت بر مشکلات حقوقی برخی اماکن ورزشی دارای معارض و فاقد پروانه.