تلقی دولت از رسیدن به بن بست اقتصادی اشتباه است
تلقی دولت از رسیدن به بن بست اقتصادی اشتباه است
سکان نیوز؛ علی‌رغم اینکه عملکرد مشاوران و تیم اقتصادی و یا خود رئیس‌جمهور نشان دهنده این است که تصور می‌کنند کشور در بن‌بست اقتصادی قرار گرفته، در حقیقت این گونه نیست.

در سال‌های اخیر و به ویژه در 2 و نیم سال گذشته مشکلات و نابسامانی‌های اقتصادی از قبیل تورم و گرانی سایه سنگین خود را بر زندگی و معیشت مردم بیشتر از قبل گسترانیده است و آن قدر این معضلات در زندگی مردم رخنه کرده که گویا دولت راهکاری برای حل آن ندارد.

برخی این مشکلات را ناشی از عوامل داخلی از جمله سوء مدیریت و برخی نیز آن را ناشی از عوامل خارجی از جمله تحریم می‌دانند، اما مساله قابل توجه این است که برای مردم تفاوتی ندارد که منشا و سرچشمه مشکلات اقتصادی چیست یا کجاست، بلکه آنها از دولت، مجلس و سیاستگذاران اقتصادی توقع رفع مشکلات را دارند، لذا در مورد اینکه کارشناسان اقتصادی رئیس جمهور چگونه و با چه راهکارهایی می توانند این معضلات را رفع کنند.

سجاد پادام کارشناس اقتصادی اظهار داشت؛ علی‌رغم اینکه عملکرد مشاوران و تیم اقتصادی و یا خود رئیس‌جمهور نشان دهنده این است که تصور می‌کنند کشور در بن‌بست اقتصادی قرار گرفته، در حقیقت این گونه نیست و برای رفع مشکلات اقتصادی راهکار وجود دارد، هرچند برای نظر گرفتن از کارشناسان اقتصادی در مورد چگونگی حل مشکلات اقتصادی در سال پایانی دولت دیر است.

وی افزود؛ دولت برای حل مشکلات اقتصادی به برجام و فروش نفت خام تکیه داشت و لذا بعد از خروج آمریکا از برجام و با از بین رفتن برجام و پیرو آن عدم امکان فروش نفت، با کسری بودجه‌ مواجه شد به طوری که تلقی دولت از وضعیت اقتصادی، در طول سه سال گذشته رسیدن به بن‌بست بود، چرا که هیچ راه دیگری را برای گشایش اقتصادی امتحان نمی‌کرد. دولت به امید برگشت روزهای خوب گذشته به ساده‌ترین کار یعنی انتشار پول و استقراض روی آورد.

پادام گفت؛ در حالی که راه‌ها برای گشایش اقتصادی فراوان بود و بارها کارشناسان مرکز پژوهشها در گزارشهای خود این راهکارها را به دولت توضیح می‌دادند، اما دولت هم تخم مرغ‌هایش در سبد مذاکره بود.

اما مساله مهم این است که دولت و مجلس با همکاری یکدیگر می‌توانند از این وضعیت خارج شوند راه خروج از این وضعیت تمرکز بر اقتصاد و تولید داخل است.

یکی از کارهایی که مجلس برای حمایت از کسب و کارها می‌تواند انجام دهد، این است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تشکیل کارگروه‌های چندنفره و تمرکز بر روی یک کسب و کار به صورت تخصصی، مشکلات آن کسب و کار را به طور مشخص واکاوی کنند و در جهت رفع آن بکوشند.

به این ترتیب که حدود 300 نماینده مجلس به 60 گروه پنج نفره تقسیم شوند و با تمرکز بر 60 کسب و کار در شش ماه تا یک سال، تلاش کنند، محیط آن کسب و کار را تسهیل کنند. بنابراین به جای اینکه مجلس بر روی مصوبات و لوایحی که هیچ اثری بر بهبود اقتصاد کشور ندارد، تمرکز کند، با تمرکز بر روی کسب و کارهای مختلف مشکلات را حل کند.

حل مشکلات اقتصادی نیازمند تمرکز است. ما امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند تمرکزیم، تمرکز بر روی شاهراهی که آسیب پذیری ماست و تا این شاهراه را ترمیم نکنیم، دست و پا زدن برای کارهای دیگر بیهوده است. ما ناگزیریم که بر روی رونق بخشی به کسب و کارهای داخلی تمرکز کنیم و این مهم با همکاری مجلس و دولت قابل انجام است.