تلاش بر اجرای نظام مند شدن شبکه توزیع اقلام پزشکی
تلاش بر اجرای نظام مند شدن شبکه توزیع اقلام پزشکی
سکان نیوز/رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر ضرورت ایجاد شبکه هدفمند توزیع تجهیزات پزشکی تاکید کرد.

سکان نیوز/حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس اظهار داشت: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، کاملا موافق نظام مند شدن شبکه توزیع اقلام پزشکی است و در این خصوص دغدغه های زیادی دارد.

وی گفت: ما برای نظام مند شدن شبکه توزیع تجهیزات پزشکی، پیشنهاد تاسیس شرکتهای پخش تجهیزات پزشکی را ارائه کرده‌ایم ولی نکته این است که اجرایی شدن این کار در شرح وظایف دولت است.

نماینده مجلس افزود: ما این مسئله را در جلسات کمیسیون با مسؤولان سازمان غذا و دارو و مدیران تجهیزات پزشکی مطرح کرده و پیگیر اجرایی شدن این برنامه ها هستیم.

شهریاری تصریح کرد: اتفاقا شیوع کرونا و چالش هایی که کشور در خصوص توزیع اقلام بهداشتی و حفاظتی با آن مواجه شد، نشان داد که یکی از راهکارهای هدفمندسازی توزیع اقلام نظیر ماسک و محلول های ضدعفونی کننده، بهره گیری از نظام شفاف و قابل رصد توزیع است و وجود شرکت‌هایی که به صورت مستقل و منحصر اقدام به توزیع تجهیزات پزشکی کنند، به مانند آنچه که سالهاست که در توزیع دارو اتفاق افتاده، می تواند گره گشای این معضل باشد.

وی افزود: در واقع همانطور که اقلام دارویی توسط یک سری شرکت های پخش بطور قابل رصد، هماهنگ و کنترل شده در سراسر کشور توزیع می شود و همه مولفه ها از قبیل قیمت، تاریخ مصرف، کیفیت تعداد، شرکت تولیدکننده یا واردکننده و … قابل پیگیری هستند و اگر تخلفی اتفاق بیافتد، کاملا روشن است که در کدام حلقه از زنجیره توزیع رخ داده، باید کاری کرد که در حوزه تجهیزات پزشکی نیز اقلام توسط یک سری شرکت های مشخص و قابل رصد انجام شود تا هم دسترسی مردم تسهیل شود و هم اینکه اقلام به صورت هدفمند و قابل رصد توزیع شوند.