تغییر وضعیت قرمز به نارنجی نباید زمینه ساز عادی‌انگاری در مواجهه با کرونا شود
تغییر وضعیت قرمز به نارنجی نباید زمینه ساز عادی‌انگاری در مواجهه با کرونا شود
سکان نیوز:در حالیکه ۱۰ شهر مازندران تا همین چند روز پیش در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشتند، استاندار مازندران هشدار داده بود که، "تغییر وضعیت قرمز به نارنجی نباید زمینه ساز عادی‌انگاری در مواجهه با کرونا شود".

به گزارش سکان نیوز/شاید کمتر کسی باشد که از حال و روز این روزهای جهان و کشورمان نسبت به پدیده عجیب و خودسر ویروس کرونا، راضی و از هر آنچه به عنوان یک عادت در فعالیت روزمره‌اش دست کشیده باشد، احساس خوشایندی داشته باشد.
مشکلی که بسیاری از محققان و روانشناسان معتقدند، پس از یک دوره سخت‌گیری، “عادی‌انگاری” زمینه شیوع مجدد و پیک دیگر کرونا در جامعه می‌شود و پس از احساس خطر دوباره، رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجددا در دستور کار قرار می‌گیرد.
رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی، بحث تازه‌ای نیست که مجددا به آن اشاره کنیم، موضوع اینجا است که مسئولان و به ویژه متخصصان کادر درمانی معتقد هستند، اگر این نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند به درستی اجرا شود، به طور قطع، بر میزان ابتلا و مرگ و میر تاثیر مستقیمی می‌گذارد و آن را کاهش می‌دهد.
هرچند سیدعباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران معتقد است، فقط یک عامل در شیوع کرونا تاثیر ندارد و برای کنترل این بیماری هر چقدر بتوانیم کارهایی را انجام بدهیم که آسیب جدی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کمتری به جامعه وارد شود بسیار خوب خواهد بود، اما کار بسیار سختی است وی هشدار می‌دهد، دورهمی ها، تجمعات و وسایل نقلیه عمومی از مهم ترین عوامل ابتلای افراد به این بیماری است و براساس تحقیقات انجام شده اگر فردی ۱۵ دقیقه با فرد مبتلا در تماس باشد به این بیماری مبتلا می شود بنابراین باید به این مسئله توجه جدی شود.
این مسئول در خصوص موضوع مسافرات نیز به ایسنا گفته بود که، هر نوع ارتباطی می‌تواند در شیوع بیماری تاثیرگذار باشد، در این راستا ما دو نوع مسافر در استان مازندران داریم، ابتدا مسافرینی که بومی هستند که اهل اینجا بوده و اکنون جاهای دیگر زندگی می کنند و زمانیکه به استان وارد می‌شوند رفت و آمدهای خانوادگی و فامیلی شکل می‌گیرد که این موضوع می تواند خطرناک باشد، چرا که در این موارد معمولاً افراد متعددی از فامیل به دیدار هم می روند و این موضوع در روند افزایشی آمار مبتلایان تاثیرگذار است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرده که، بخش دیگر مسافرینی بوده که غیربومی هستند و ویلاهای خاص خودشان را دارند یا در مراکز اقامتی مستقر می‌شوند که شکل دیگری از زیست را داشته و معمولاً مسافرت این دسته به‌صورت چند خانوادگی است و در محیطی که معمولاً کوچک است حضور می‌یابند و در حال حاضر هم که در فصل زمستان قرار داریم، فضای بسته می‌تواند به شدت خطرناک باشد، ضمن اینکه این مسافران در ارتباطی با دیگران برای خرید دارند نیز درشیوع تاثیر گذار بوده و می توانند مشکل‌زا باشند.
موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در جلسه ستاد مقابله با کرونا نیز البته به این نکته اشاره کرد که، روند کاهشی در تعداد بستری‌ها و تست ها داشته ایم اما این موضوع نباید باعث سهل انگاری شود.
وی با تاکید بر لزوم احتیاط و رعایت پروتکل های بهداشتی، تصریح کرد: در مشاغل گروه یک رعایت کامل پروتکل ها الزامی است و در این زمینه نیاز داریم.
احمد حسین زادگان استاندار مازندران نیز در جلسه ستاد مقابله با کرونا با طرح این مهم، یادآور شد: مدیران دستگاه های اجرایی در کاهش نیروی انسانی، دورکاری و نظارت مجدانه بر رعایت پروتکل ها باید الگو باشند.
استاندار مازندران، با بیان این که تا از این وضعیت خارج شویم باید کرونا را همچنان موضوع اصلی تلقی کنیم، افزود: صدا و سیما بیش از گذشته بر مسایلی چون تراکم و رسوب جمعیت در استان، تردد بسیار، نزدیکی شهرها و روستاها و در مرکز رفت و آمد چند استان قرار داشتن مازندران تاکید کند تا همه دریابند که براحتی ممکن دوباره درگیر شوند و نباید وضعیت نارنجی را مصونیت تلقی کنند.
وی با اشاره به افزایش ترددهای کوهستانی و برف بازی در حاشیه روستاهای گردشگر پذیر، تصریح کرد: نیازمند هشدارهای شدید به جامعه در خصوص این مسافرت های غیرضروری هستیم.
وی همچنین تشدید محدودیت های کرونایی از ساعت ۹ شب را خواستار شد و تصریح کرد: ورود و خروج در شهرهای نارنجی ممنوع است و در هر شرایطی رعایت این قانون الزامی است.
او بر ضرورت اجرای هدفمند محدودیت ها تاکید کرد و گفت: متاسفانه در برخی شهرها به دلیل برپایی مراسم مختلف، افزایش آمارها در خصوص رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی را شاهد بودیم.
استاندار مازندران به روند درگیر شدن و کاهش سن ابتلا به کرونا در کشور و استان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: باید در این راستا با حساسیت بیشتری عمل کنیم.
بر اساس اطلاعیه‌ دانشگاه علوم پزشکی مازندران، در ۲۴ ساعت گذشته ۱۴۱ بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سطح استان بستری شدند.
وی تصریح کرد: در همین مدت ۱۰۳ نفر از افراد مشکوک بستری شده، از بیمارستان ها مرخص شدند و تکمیل روند درمانی خود را در منزل ادامه خواهند داد.
بر این اساس، هم اکنون ۱۰۹۵ بیمار مشکوک به ویروس کرونا با علائم تنفسی مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در این مراکز بستری هستند که از این تعداد ۲۳۸ نفر با علائم حاد تنفسی در بخش های مراقبت ویژه بستری هستند.
همچنین به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، در حال حاضر ۲۲۲ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های بابل بستری هستند.
بر این اساس، در ۲۴ ساعت گذشته ۲۴ بیمار جدید بستری و ۹ بیمار هم ترخیص شدند. همچنین ۴۴ بیمار در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند.
به گزارش ایسنا، در حال حاضر، ۱۳۱۷ بیمار کرونایی و یا مشکوک به کرونا، در مراکز درمانی زیرنظر دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل بستری هستند.