تدوين و ابلاغ فهارس بهای انتقال و فوق توزيع نيروي برق/تغيير ساختار ضوابط تعديل در صنعت برق براي اولین بار در كشور
تدوين و ابلاغ فهارس بهای انتقال و فوق توزيع نيروي برق/تغيير ساختار ضوابط تعديل در صنعت برق براي اولین بار در كشور
سکان نیوز:سخنگوي صنعت برق از نهايي شدن تدوين و ابلاغ فهرست بهای انتقال و فوق توزيع نيروي برق، براي نخستين بار پس از انقلاب خبر داد و گفت: تغيير ساختار ضوابط تعديل در صنعت برق گام مهمي در پيشگيري از ايجاد مخاطرات احتمالي درپروژه ها ناشي از افزايش شديد نرخ ارز و فلزات و ساير عوامل موثر بر قيمت كالا و خدمات خواهد بود.

به گزارش سکان نیوزبه نقل از پایگاه خبری توانیر،مصطفي رجبي،سخنگوي صنعت برق با بيان اين كه اين فهرست بها، با تلاش هاي مشترك دفتر بررسي هاي فني بازرگاني توانير و امور نظام فني و اجرايي سازمان برنامه و بودجه كشور و با همكاري سنديكاي صنعت برق تدوين و نهايي شده است، خاطرنشان كرد: فهرست بهاي مورد اشاره توسط دكتر محمدباقر نوبخت، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه، جهت اجرا، ابلاغ شد.

سخنگوي صنعت برق با بيان اين كه اين فهرست هاي بها در سه نسخه تدوين شده است، خاطر نشان كرد: اين فهرست شامل بهاي تجهيزات پايه رشته پستهاي انتقال و فوق توزيع نيروي برق، رشته خطوط هوايي انتقال و فوق توزيع و خطوط زميني انتقال و فوق توزيع نيروي برق است كه به صورت جزئي به هركدام از اين موارد پرداخته است.
رجبي با اشاره به اين كه در تدوين هر كدام از اين فهرست هاي بها بيش از 20 نفر از كارشناسان و متخصصان سازمان برنامه و بودجه، شركت توانير، سنديكاي صنعت برق، شركت هاي برق منطقه اي و مشاورين صنعت برق مشاركت جدي داشتند، تصريح كرد: از اين پس براي تهيه تجهيزات مورد نياز طرح هاي انتقال، فوق توزيع برق كشور و همچنين اجراي پروژه هاي مربوطه، از فهرست بهاي مذكور استفاده خواهد شد كه اين موضوع مي تواند باعث ايجاد وحدت رويه در كليه پروژه ها و همچنين ايجاد ساختار مناسبي جهت تعديل پروژه ها شود.

وي خاطرنشان كرد:  با توجه به فهرست مذكور، مهندس محمدحسن متولي زاده مدير عامل  شركت توانير نيز ضمن لغو امكان استفاده عمومي از دستورالعمل هاي مابه التفاوت ارز و فلز ابلاغي اين شركت، بر استفاده از دستور العمل تعديل همه پيمانها بر اساس شاخصهاي فهارس بهاي مذكور تاكيد نمود.

سخنگوي صنعت برق افزود: تغيير ساختار ضوابط تعديل در صنعت برق گام مهمي در پيشگيري از ايجاد مخاطرات احتمالي درپروژه ها ناشي از افزايش شديد نرخ ارز و فلزات و ساير عوامل موثر بر قيمت كالا و خدمات خواهد بود.
به گفته رجبي تهيه، تدوين و ابلاغ فهرست بهاي واحد پايه در رشته هاي مختلف جزو مسووليتهايي بوده كه از زمان تشكيل سازمان برنامه و بودجه كشور و به استناد نظام فني و اجرايي كشور موضوع ماده 34 قانون احكام دائمي برنامه هاي توسعه كشور و ماده 23 قانون برنامه و بودجه، به منظور ايجاد هماهنگي و يكنواختي در برآورد هزينه هاي اجراي پروژها، انجام شده است.
رجبي مشهدي با بيان اين كه نخستين فهرست بهاي واحد پايه در سال 1355 ابلاغ شده بود، خاطرنشان كرد: از آن پس، فهرست ياد شده هر ساله با استعلام بهاي كالاها و عوامل و كسب بازخورد از جامعه مهندسي و مجريان كشور بروزرساني شده و مورد بازنگري، توسعه و اصلاح قرار مي گرفت.
سخنگوي صنعت برق ادامه داد: تدوين فهرست بهاي مورد نياز صنعت برق كشور توسط سازمان برنامه و بودجه از سال 1386 آغاز و طي يك دوره سه ساله و پس از تشكيل جلسات مستمر كارشناسي با خبرگان صنعت برق انجام و ساختار اوليه فهرست مذكور در قالب بخشنامه هاي شرح رديف در سال 1392 ابلاغ شد.
رجبي مشهدي اضافه كرد:  در ادامه اين روند، از سال 1397 بازنگري شرح رديفها و تعيين قيمتهاي آنها دوباره در دستور كار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت و در نهايت با مشاركت شركت  توانير و تشكيل كارگروه هاي كارشناسي با مشاركت بيش از 2800 نفر ساعت از خبرگان صنعت برق، فهرست بهاي واحد پايه رشته خطوط هوايي، خطوط زميني و پست هاي انتقال و فوق توزيع نيروي برق تدوين و ابلاغ شد.

  • نویسنده : نجفی