تصمیم‌گیری برای افزایش حقوق کارگران اندر خم یک کوچه ماند
تصمیم‌گیری برای افزایش حقوق کارگران اندر خم یک کوچه ماند
سکان نیوز:امروزه جامعه کارگری در کشور همواره با چالش‌های بسیاری روبه رو بوده و با وجود پیگیری‌ها و اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات این قشر از جامعه از سوی نمایندگان کارگری اما همچنان این مشکلات به قوت خود باقی است و همه اینها در حالی است که در شرایط تورم و کرونا در کشور و فشار مضاعف به کارگران، حداقل دستمزد سال 99 یک میلیون و 835 هزارتومان به تصویب رسیده است.

به گزارش سکان نیوز/یکی از مسائلی که به اعتراضات کارگران دامن می‌زد، خبر تاخیر در تعیین حداقل حقوق در سه ماه اول سال 99 بود که علت اصلی ایجاد شدن آن، مشکلات اخیری بود که به واسطه بحران کرونا در کشور ایجاد شده است که به واسط بحران کرونا بسیاری از افرادی که بیکار شده‌اند در حال حاضر از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند.

مقابل خواسته کارگران؛ خواسته کارفرمایان این بود که افزایش حداقل حقوق 99 در حد توان انجام گیرد چراکه بسیاری از کسب و کارها توان پرداخت دستمزدهای بالا را ندارند و در صورتی که حداقل حقوق بیشتر از توان آن‌ها باشد باید شاهد تعطیلی بسیاری از کسب و کارها و تعدیل حجم زیادی از نیروی کار باشیم.

سبحان صالحی کارگر یکی از شرکت‌های تولیدی در قائمشهر با گلایه از قراردادهای موقت و بی‌توجهی به قانون کار در هنگام عقد قرارداد می‌گوید: قراردادهای سفید امضاء و ممانعت به عمل آوردن از تجمعات کارگری و اعتراضات صنفی از جمله مصادیق ناامنی شغلی در جامعه کارگری است.

وی تصریح کرد: بحث قراردادهای موقت و بی‌توجهی به قانون کار در هنگام عقد قراراداد با کارگر است تا زمانی که اراده و حاکمیت کارفرما هنگام عقد قرارداد بر کارگر حکم فرما باشد و از مواد مختلف قانون کار در چارچوب منافع خود بهره ببرد و هیچ تنبیهی برای تخلف کارفرما در قانون لحاظ نشود، امنیت شغلی کارگران با تهدیدات بسیاری مواجه است.

این کارگر شرکت تولیدی در مازندران گفت: چراکه هر زمان کارفرما تصمیم بگیرد به سادگی می‌تواند کارگر را به بهانه‌ها و دلایل مختلف اخراج یا تنبیه کند بدون آنکه لازم باشد در قبال این تخلف به کسی پاسخ دهد.

صالحی ادامه داد: من در یک خانه استیجاری زندگی می‌کنم، چطور می‌شود که هر سال اجاره خانه دو برابر شده اما حقوق ما تنها چند درصد افزایش دارد، کارفرماها تا قبل از کرونا سود حاصله را چه می‌کردند که تصمیم سازی حقوق من کارگر هنوز اندر خم یک کوچه است.

وی خاطرنشان کرد: چرا این همه تسهیلات که به کارفرما می‌دهند و مزایا برای آن‌ها در نظر می‌گیرند، من کارگر در آن دیده نمی‌شوم.

بیمه من به طور کامل پرداخت نشد

یعقوبی یک کار گر پمپ بنزین نیز گفت: من با ماهی ۵۰۰ هزار تومان مشغول کار بودم، بیمه من کامل رد نشد و پس از حادثه سرقت از پمپ بنزین و صدمات جسمی و روحی به من مجبور به تصمیم ترک از آنجا گرفتم.

وی اظهار کرد: اما کارفرما نه تنها بابت جراحات و صدمات وارد شده هیچ حمایتی از من نکرد که حتی امنیت جانی من را هم تامین نکرده بود بلکه در هنگام تسویه حقوق آن ماه مرا پرداخت نکرد و گفت هزینه زخمی شدن بعد سرقت را داده است و بعد از آن سفته‌های ضمانت کاری من را هم پس نداد.

این کارگر مازندرانی افزود: کدام قانون از من حمایت کرد وقتی هم آسیب روحی دیدم، هم زخمی شدم و هم حقوقم را ندادند و از کار به دلیل عدم تامین جانی بیکار شدم.

یعقوبی ادامه داد: مانده‌ام چه کسانی برای حقوق ما تصمیم می‌گیرند، هر که پول دارد قانون به نفع اوست و کارگر همیشه درمانده و شرمنده است.

وی گفت: اکنون که کارگر روزمزد هستم و هیچ بیمه‌ای ندارم و با وجود کرونا معیشتم با مشکل مواجه شده است، لیست بیمه بیکاری‌ها پر شده و با این هجمه کارگر چه رسد به من که حتی بیمه نیستم.

کارگران نقش مهمی در تولید، رونق و جهش تولید دارند

احمد حسین‌زادگان امروز در نشست صمیمی با تشکل‌های کارگری مازندران با تبریک به مناسبت هفته کارو کارگر، در استانداری مازندران برگزار شد، اظهار کرد: کارگران نقش مهمی در تولید، رونق و جهش تولید دارند و باید موانع را رفع و در زمینه پیشرفت و تولید گام برداریم تا محیط و زمینه مناسب برای تولید فراهم شود.

وی افزود: با شیوع ویروس کرونا همه اقشار دچار آسیب شدند و تحریم نیز مشکلات را بیشتر کرد اما با همدلی، وفاق و همراهی مردم در کنار هم توانستیم شرایط سخت را پشت سر بگذاریم و در این راستا شبکه بهداشت و درمان و کادر پزشکی سنگ تمام گذاشتند.

استاندار مازندران تصریح کرد: مازندران در ردیف اولین استان‌هایی بود که تهیه بسته‌های معیشتی برای کارگران ساختمانی را مطرح و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در این زمینه نیز حضوری موثر داشت.

حسین‌زادگان با تاکید بر اینکه ایجاد تشکل‌های کارگری و صنفی در استان امکان مطالبه‌گری بیشتر را فراهم می‌کند، گفت: در شرایط کنونی برای حفظ سلامت مردم از فعالیت واحدهای پرتجمع جلوگیری اما پروژه‌های کلان با حفظ رعایت نکات بهداشتی کم کم در حال اجرایی شدن است.

وی ادامه داد: فروش سهام شرکت‌های دولتی و هلدینگ‌ها در بورس نقش دولت را کمرنگ و موجب شفاف‌سازی می‌شود.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: در بحث کمک مؤمنانه نیز مردم و خیران لبیک گفتند و باید به مردم نیازمند و کارگران توجه بیشتری شود. سال گذشته نمایندگان، ائمه جمعه و مدیران پیگیر مطالبات کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی بودند و از تعطیلی کارخانه‌ها پیش‌گیری که برخی از آن‌ها از تملک بانک خارج شد.

حسین‌زادگان گفت: اکنون برای فروش نفت، تهیه مواد اولیه برای کارخانه‌ها دچار مشکل هستیم اما باید کنار هم باشیم و علی‌رغم تحریم‌ها و تهدیدها مشکلات را رفع کنیم.

وی با اشاره به نام‌گذاری امسال بنام جهش تولید خاطرنشان کرد: نباید بگذاریم آسیبی به واحدهای تولیدی وارد شود، هرجا کارگر است باید قدردان کارفرما هم بود امسال باید تلاش شود در عین حمایت از کارگران، زیرساخت سرمایه‌گذاری را افزایش، موانع کارفرمایی را کاهش و از تعطیلی کارخانه‌ها پیش‌گیری کرد.

نام کارگر از صفحه روزگار در حال محو شدن است

نصرالله دریابیگی مسئول خانه کارگر مازندران نیز در این نشست با عنوان اینکه امسال هفته کارگر به صورت مظلومانه در فضای مجازی برگزار شد، خاطرنشان کرد: بنا به فرمایش رهبری کارگری افتخار بوده و نامگذاری امسال از سوی مقام‌معظم رهبری سال جهش تولید نامگذاری شده و مفهوم آن کار، عدالت، اشتغال جوانان و تقسیم عدالت است.

وی با اشاره به اینکه نام کارگر از صفحه روزگار در حال محو شدن است، ابراز نگرانی کرد و افزود: همه مسائلی که به کار و شادابی ارتباط دارد باید در سال جهش تولید مدنظر قرار گرفته و مشکلات کارگران و تولید را باید رفع کرد.

مسئول خانه کارگر مازندران خاطرنشان کرد: تقسیم عادلانه ثروت و زندگی آبرومندانه برای کارگران محیا نیست و این موجب افزایش فساد و طلاق شده است.

دریابیگی با اشاره به نوع قراردادهای کارگری تصریح کرد: قراردادهای کارگری اعم از دائم و موقت باید شفاف سازی شود و دسترسی درمان رایگان حق مسلم جامعه کارگری است که متاسفانه هنوز در برخی شهرهای مازندران بیمارستان‌های تامین اجتماعی وجود ندارد که خدمات رایگان به کارگران بدهد.

معیشت کارگران با مشکل مواجه شده است

هادی ساداتی رییس انجمن صنفی کارگران ساختمانی نیز گفت: ویروس کرونا در حال حاضر مشکلات عدیده‌ و شرایط سختی برای ایران به وجود آورده و از اسفند 98 تا اردیبهشت 99 اجازه کار به کارگران و کارفرمایان داده نشد که کارگران در اولین رده‌های قشر آسیب دیده قرار گیرند چراکه عموما این افراد روزمزد بوده و اکنون معیشت آنان با مشکل مواجه شده است.

بدهی ۲۵۰ هزار میلیارئ تومانی دولت به تامین اجتماعی

هادی شیرافکن رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار مازندران با اشاره به رقم ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی بدهی دولت به تامین اجتماعی اظهار کرد: دولت اگر دلسوز کارگران است باید نسبت به رفع مشکلات و پرداخت بدهی به تأمین اجتماعی اقدام کند.

وی گفت: اگر پیگیری‌های مسئولان استان نبود، چوب و کاغذ به سرنوشت نساجی و دیگر کارخانه‌ها دچار می‌شد.

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار مازندران ادامه داد: فشار ناشی مشکلات اقتصادی و بیماری کرونا بر کارگران زیاد است و باید بدانیم جهش تولید زمانی ایجاد می‌شود که به نیروی کار و نیروی انسانی توجه شود و در غیر این صورت جهش تولید محقق خواهد شد.

شیر افکن با اشاره به اینکه شورای عالی کار با وظایفش درست عمل نکرده به بحث حداقل دستمزد کارگران اشاره کرد و گفت: شورای عالی کار نتوانست به وظایف قانونی خود عمل کند زیر این شورا موظف است حداقل حقوق کارگران را طبق نرخ تورم و سبد هزینه خانوار تعیین کند.

وی یادآور شد: طبق برآورد قانون حداقل نرخ هزینه سبد خانوار برای خانواده سه تا چهار نفره چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود اما افزایش حقوق متناسب با تورم و سبد هزینه خانوار نیست و با حقوق یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نمی‌توان یک خانواده سه نفره را تأمین کرد و نمی‌توان زندگی را پیش برد.

سهام عدالتی که سهم کارگران نشد

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار مازندران خواستار واگذاری سهام عدالت به کارگران شد و گفت: تنها قشری که این سهام را دریافت نکردند، کارگران هستند درحالی که این قشر در همه جا نقش محوری و اساسی دارند.

شیر افکن ادامه داد: همچنین سهام شستا متعلق به تأمین اجتماعی است و واگذاری این سهام آینده شستا رابا خطر مواجه می‌سازد.

وی اظهار کرد: غریب به 70 هزار کارگر شناسایی شده قطعی در استان داریم و مابقی فصلی بوده و برخی هم هنوز مراجعه ای نداشتند. بنا به دستور ستاد اجرایی حضرت امام (ره) به حدود 19 هزار نفر بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد که باقی کارگران در لیست بیمه‌ی بیکاری نبستند.

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار مازندران تاکید کرد: شناسایی افراد نیازمند از اولویت هاست اما تعداد آماری برای دریافت بیمه بیکاری افراد باید افزایش یابد تا همه افراد بیکار بتوانند از مزایای بیکاری بهره ببرند.

پرداخت معوقات نیروهای حفاظتی جنگل تا پایان سال ۹۸

علی اکبر علوی‌نژاد رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان مازندران نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: در سال 98 مشکلات ۵ هزار نفر نیروهای حفاظتی جنگل و معوقات سنگین 130 میلیارد تومانی به این نیروها با کمک دولت تا پایان اسفند 98 پرداخت شد.

وی افزود: اما در سال 99 مشکلات سال گذشته در حال تکرار است که بارزترین آن آگهی های عمومی است که برای جنگل ضربه سنگینی است، زیرا ممکن است افراد ناآگاهی وارد عرصه جنگل شوند که حتی از گونه های درختی اطلاعی نداشته و در این‌صورت نمی‌توان از آنها برای احقاق حق نیروها و دغدغه‌ی جنگل انتظاری داشت.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران مازندران ادامه داد: برای سال 99 دولت برای نیروهای حفاظتی 161 میلیارد مصوب کرد اما هنوز هم آگهی‌ها همچنان عمومی است این مهم به خودی به مرور زمان تبدیل به معضل خواهد شد.

ارتقا مهارت برای شاغلان در دستور کار قرار دارد

سید حسین درویشی مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران نیز اظهار کرد: آموزش‌های مهارتی در توانمندسازی نیروی انسانی، رونق تولید و در ادامه جهش تولید نقش بدون انکاری دارد که برای افراد جویای کار، مهارت و برای شاغلان ارتقا مهارت در دستور کار دارد.

وی افزود: کارگاه‌های دولتی و خصوصی در تهیه ماسک، دستکش، گان و لوازم بهداشتی دیگر مانند محلول ضدعفونی کننده گام‌های موثری برداشته‌اند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران گفت: سال گذشته 70 هزار نفر مهارتهای فنی را فرا گرفتند که از این تعداد 60 هزار نفر قشر جوان جامعه بوده و هشت هزار و 700 نفر نیز در بحث صنایع و کارگران ساختمانی بودند.

درویشی خاطرنشان کرد: نقش آموزش فنی و حرفه‌ای در توانمند سازی کارگران و افزایش توانمندی آنان چشمگیر است.

ثبت‌نام ۲۰ هزار کارگر در سامانه بیمه بیکاری

کامران اصغری مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با اشاره به مسائل حمایتی ملی برای کارگران دولت را در راس و به تبع آن وزارت کار را مسئول دانست.

وی با اشاره به معافیت بیمه‌ای کارگران گفت: 20 درصد پرداختی توسط تامین اجتماعی در حال انجام است و 20 هزار کارگری که بر اثر شیوع بیماری کرونا شغل‌شان را از دست داده‌اند در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام نمودند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: نزدیک به ۸ هزار نفر در سامانه بیمه بیکاری ثبت‌نام کردند که در حال پالایش این افراد برای پرداخت بیمه بیکاری هستیم و بعد از تامین‌های مالی پرداخت برای آنان صورت می‌گیرد.

اصغری معیشت را از دیگر موضوعات اساسی دانست و گفت: کارگران و همه اقشار ضعیف که تحت هیچ پوشش بیمه‌ای نیستند از منابع ملی ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به آنها تعلق گرفت.

وی افزود: 4 هزار نفر بیمه شده در سامانه داریم که توانستند وام یک میلیون تومانی را دریافت نمایند اما بازنشستگان در اولویت این پرداختی بودند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان ‌کرد: علی‌رغم سخت‌گیری‌های صورت گرفته حدود 16 هزار پرونده شکایت کارگر و کارفرما داشتیم.

اصغری افزود: 21 درصد حداقل دستمزد بر اساس ساعت کار در نظر گرفته شد که برای کارفرمایان هم قابل پرداخت باشد.

مشکلات حوزه کارگری تنها به مازندران معطوف نمی‌شود

سید علی اصغر محمودی مدیر کل تامین اجتماعی مازندران نیز اظهار کرد: مشکلات حوزه کارگری تنها به استان مازندران معطوف نمی‌شود و این مشکلات در همه ی کشور وجود دارد.

وی با تآکید به اینکه وظیفه کار فرما پرداخت حق بیمه کارگران است، گفت: در آموزش و پرورش و نیروهای قراردادی، پیمانی و پرداخت حق بیمه های آنان تاخیر وجود دارد.

  • نویسنده : نجفی