تبعات پیام های غیرمسئولانه
تبعات پیام های غیرمسئولانه
سکان نیوز؛ روند تحولات توافق هسته‌ای با در نظر گرفتن انتظاراتی که از دولت جدید امریکا جهـت لغو تحریم‌هـای ضدایرانـی وجود دارد، به پیچیده‌ترین و حساس‌ترین مقطع خود رسیده است.

رامین مهمان پرست سخنگوی پیشین وزارت خارجه دریادداشتی نوشت: جمهوری اسلامی ایران در واکنش به شرایط جاری و فهم این واقعیت که طرف‌های توافق هسته‌ای می‌کوشند روند آغاز شده برای تحقق منافع اقتصادی ایران را با انحراف روبه‌رو سازند، از مشارکت در …
مذاکره با حضور نماینده امریکا ممانعت به عمل آورده‌اند. بی‌تردید این تصمیم که در نتیجه اجماع همه نهادهای تصمیم‌گیر و مرتبط با سیاست خارجی کشور حاصل شده با در نظر گرفتن تأمین منافع ملی مردم است. در همین چارچوب است که سیاست لغو فوری تحریم‌ها با مابه ازای ازسرگیری همه تعهدات برجامی ایران در دستور کار مقام‌های کشورمان قرار گرفته است. در چنین شرایطی طرح مواضعی که با تصمیم رسمی نهادهای تصمیم‌گیرنده نظام تناقض دارد، عملاً پیام اشتباه در زمان اشتباه به طرف مقابل است.

یعنی در شرایطی که دولت امریکا برای تحقق اهداف پیدا و پنهان خود، سیاست تطویل مذاکره برای به جریان انداختن برجام را دنبال می‌کند، این موضعگیری که روند لغو تحریم‌ها می‌تواند در مدت زمانی طولانی مانند یک سال صورت گیرد، عملاً گرای اشتباه به طرف‌های توافق است. این در حالی است که چارچوب‌های تصمیم‌گیری در سیاست‌های نظام مشخص است و در همین چارچوب مصوبه مجلس محدودیت‌های زمانی را مشخص کرده و در عین حال سازمان انرژی اتمی ایران هم با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به فرمولی دست یافته که مهلت مناسبی را برای به جریان انداختن مذاکره فراهم می‌کند.

مهلتی که بهانه را از طرف امریکایی می‌گیرد تا ادعا نکند قصد بازگش ت به برجام را داشته اما پروسه لغو تحریم‌ها امری زمانبر بوده است. از این‌رو موضعگیری شخصی مبنی بر اینکه این امکان از طرف ایران وجود دارد که پروسه لغو تحریم‌ها را در یک فرایند طولانی بپذیرد، عملاً مسیر تحولات برجام را به ضرر ایران دستخوش تغییر خواهد کرد. به این معنا که ایران بدون دستیابی به اهداف مد نظر خود قرار است وارد مذاکرات جدید شده و مطالبات اروپا و امریکا را بپذیرد.

تردیدی وجود ندارد مواضعی که عملاً برای سیاست خارجی کشور در این مقطع حساس هزینه‌ساز خواهد بود، در شرایط جاری تحت‌الشعاع فعالیت‌های انتخابات ریاست جمهوری مطرح می‌شود که بسیار به منافع ملی ضربه وارد خواهد کرد. باید اولویت نخست هر کسی که می‌خواهد پا به صحنه انتخابات بگذارد، گره‌گشایی سریع از بحرانی باشد که سیاست خارجی ایران را درگیر کرده است و چنانچه کسی به دلیل همان نگاه حزبی و سیاسی حاضر باشد این فوریت برای حل بحران را نادیده بگیرد و لغو تحریم‌ها را در پروسه‌ای طولانی دنبال کند، همین این امر یک ملاک و شاخص خوبی برای مردم است که تشخیص دهند چه کسی شایستگی حضور در صحنه انتخابات و دنبال کردن منافع ملی را دارد.

وجه دیگر این موضوع، هزینه‌های غیر قابل جبرانی است که به سیاست خارجی کشور تحمیل می‌شود. چه طرح یک موضعگیری اشتباه می‌تواند روند کنش و واکنش‌ها و ابتکاراتی را که بویژه از سوی ایران در حال طراحی است، وارد یک مسیر اشتباه و غیر قابل جبران کند. از این رو بسیار ضرورت دارد که دست‌کم عرصه سیاست خارجی از بازی‌های سیاسی و انتخاباتی دور بماند چون خسارات غیر قابل جبران برای مردمی به دنبال دارد که چشم به تغییر وضعیت و لغو سریع تحریم‌ها دوخته‌اند.