بیش از ۵۰۰ هکتار از تالاب ۶۰۰ هکتاری گوری بلمک در دهه ۷۰ تغییر کاربری شده است
بیش از ۵۰۰ هکتار از تالاب ۶۰۰ هکتاری گوری بلمک در دهه ۷۰ تغییر کاربری شده است
سکان نیوز؛ مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان اضافه کرد: بیش از ۵۰۰ هکتار از تالاب ۶۰۰ هکتاری گوری بلمک در دهه ۷۰ تغییر کاربری شده و به اراضی کشاورزی تبدیل و سند برای آنها صادر کردند و حق مالکیت ایجاد کردند.

به گزارش سکان نیوز، مهرداد فتحی بیرانوند در جمع خبرنگاران که در منطقه حفاظت شده کلدر برگزار شد، اظهار کرد: حفاظت از تالاب‌ها یکی از سیاست‌های رئیس سازمان محیط زیست کشور است.

وی با بیان اینکه دو نوع تالاب بیابانی و کوهستانی در کشور وجود دارد، افزود: تالاب‌های بیابانی وسعت زیادی دارند اما تالاب‌های کوهستانی مساحت کمتری دارند و به هکتار هم نمی‌رسد.

فتحی بیرانوند عنوان کرد: تالاب‌های لرستان از نوع کوهستانی هستند که امسال بخاطر بارندگی‌ها احیا شدند البته برای حفاظت از همه آنها طرح مطالعاتی و فاز صفر، طرحهای تفصیلی تالابهای استان انجام شده و وضعیت حوضه آبریز، گونه‌هاو اکوسیستم آنها مشخص شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به اجرای طرح مدیریت احیای تالاب‌ها در کشور گفت: در این طرح ۹ تالاب در نظر گرفته شده که تالابهای پلدختر و بیشه‌دالان بروجرد جزو آنهاست.

وی با بیان اینکه در راستای همین طرح مدیریت احیای تالاب‌ها در کنار این دو تالاب‌پاسگاهایی احداث شد و حفاظت آنها را بالا بردیم، بیان کرد: همچنین حوضه‌های آبخیز و آبخوان‌های منتهی به تالابها را انجام دادیم.

فتحی بیرانوند گفت: طرح همکاری با جوامع محلی را در دست اقدام داریم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان اضافه کرد: بیش از ۵۰۰ هکتار از تالاب ۶۰۰ هکتاری گوری بلمک در دهه ۷۰ تغییر کاربری شده و به اراضی کشاورزی تبدیل و سند برای آنها صادر کردند و حق مالکیت ایجاد کردند.

وی افزود: تالاب بیشه دالان بروجرد نیز ۱۱۰۰ هکتار بوده که کمتر از ۱۰۰ هکتار آن باقی مانده و با جوامع محلی مذاکره کردیم که در قالب کار مشارکتی زمین‌های خود را به محیط زیست دهند و ما تالاب را احیا کنیم.

فتحی بیرانوند یادآور شد: در این کار ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داریم و مابقی آن بستگی به همکاری جوامع محلی دارد.