بیشتر توان مجلس دهم در حوزه سیاست خارجی، روی برجام بود
بیشتر توان مجلس دهم در حوزه سیاست خارجی، روی برجام بود
سکان نیوز؛ نماینده مردم اهواز در مجلس با بیان اینکه «بیشتر توان مجلس دهم در حوزه سیاست خارجی، روی برجام بود» اظهار کرد: دولت طرح‌هایی به اسم «صلح هرمز» داشت که ضعیف نوشته شده بود.

علی ساری در مورد عملکرد مجلس دهم گفت: مجلس دهم، مجلسی بود که مطابق با واقعیت‌های داخل و خارج جامعه تصمیم می‌گرفت. در بحران‌های مختلف سعی کرد در کنار مردم باشد. ما در فضای فعلی کشورمان از یک طرف دولت مجری و از طرف دیگر مردمی را داریم که انتظار دارند مشکلات حل شود. مجلس در این بین ابزار نظارتی دارد و باید به نوعی به خواسته‌های مردم پاسخ دهد. مجلس دهم علاوه‌ بر نظارت فوق، واقعیت‌های دولت را درک کرد.

ساری با بیان اینکه «مجلس دهم سعی کرد به جای اینکه چوب لای چرخ دولت بگذارد، به دولت کمک کند» گفت: برای نمونه مجلس در مورد مسئله سیاست خارجی و به طور مشخص برجام و لوایح چهارگانه کار می‌کرد. مجلس به نوعی این طرح‌ها را تسهیل کرد. عده‌ای اما مقاومت می‌کردند و می‌گفتند که این لوایح به درد نمی‌خورد. نکته اینجاست که چهار سال مجلس تمام نشده بود که همین افراد گفتند آمریکا باید به برجام برگردد تا ما با او مذاکره کنیم. منطق حکم می‌کند که اگر برجام چیز بدی بوده، به آن برنگردیم. پس برجام خوب بود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره عملکرد مجلس دهم در بحران مؤسسات مالی و اعتباری گفت: چندین و چند نهاد مثل بانک‌ مرکزی، دولت و قوه قضائیه در این موضوع درگیر بودند و موضوع را به نوعی پاسکاری می‌کردند اما به نوعی می‌توان گفت ورود مجلس به این موضوع مشکلات زیادی را حل کرد.

نماینده مردم‌ اهواز در پاسخ به این پرسش که «مجلس دهم، چه فرصت‌هایی را از دست داد؟» گفت: موارد بسیاری وجود دارد که مجلس دهم می‌توانست بهتر به آنها ورود کند. به نظرم مجلس دهم در سه مورد آب‌های سرزمینی، آب‌های بین حوزه‌ای و مشکلات با همسایگان مثل ترکیه و افغانستان ورود خوبی نداشت. ما نمایندگان استان خوزستان سعی کردیم این موضوعات را برجسته کنیم اما تا زمانی که اراده کلیت مجموعه نباشد، اتفاقی نمی‌افتد.

نماینده مردم اهواز در مجلس با بیان اینکه «بیشتر توان مجلس دهم در حوزه سیاست خارجی، روی برجام بود» اظهار کرد: دولت طرح‌هایی به اسم «صلح هرمز» داشت که ضعیف نوشته شده بود. مجلس در حوزه سیاست خارجی و امنیت ملی می‌توانست به خوبی به این ماجرا ورود کند. علت این بود که عده‌ای در مجلس دهم آنقدر چوب لای چرخ برجام می‌کردند که تصویب صلح هرمز به تأخیر افتاد و ترامپ رئیس جمهور شد.

ساری ادامه داد: مثلا ما روی موضوعی به اسم ریزگردها کار کردیم اما ابزار نظارتی مجلس به خوبی ورود نکرد. پروژه‌ ریزگردها تأمین اعتبار شده و باید بالای ۶۰ درصد اجرایی می‌شد اما کمتر از ۲۰ درصد اجرا شده است. ریزگردها روی بسیاری از استان‌های دیگر تأثیر می‌گذارد و ابزار نظارتی مجلس در این مورد بسیار ضعیف بود.

نماینده مردم اهواز در مجلس در پایان با استناد به میزان مشارکت مردم در یازدهمین دوره انتخابات مجلس گفت: مجلس یازدهم با مشارکت حداقلی شکل گرفت، پیشنهاد من به نمایندگان مجلس یازدهم این است که در موضوعات مختلف بر اساس خرد جمعی کل جامعه تصمیم بگیرند نه بر اساس خرد رأی‌دهندگان‌شان.