بحرانی‌تر شدن تولید شیرآبه در مازندران/در فصل گردشگری تولید زباله به بیش از ۷ هزار تن می رسد
بحرانی‌تر شدن تولید شیرآبه در مازندران/در فصل گردشگری تولید زباله به بیش از ۷ هزار تن می رسد
سکان نیوز:به ازای هر تن زباله ‌تر، ۳۵۰ لیتر شیرابه تولید می‌شود که با احتساب تولید روزانه بیش از ۲۵۰۰ تن زباله در مازندران می‌توان گفت، در این استان به ‌طور تقریبی روزانه بیش از ۸۷۰ هزار لیتر شیرابه تولید می‌شود، هرچند باید به این نکته توجه داشت که در فصل گردشگری (نوروز و تابستان) تولید زباله به بیش از ۷ هزار تن می رسد و وضعیت تولید شیرآبه بحرانی‌تر خواهد شد.

به گزارش سکان نیوز/درحال حاضر زباله، مهم‌ترین معضل زیست محیطی استان‌های شمالی کشور است و این استان ها به دلیل داشتن آب و هوای معتدل و مرطوب، برای دفن زباله با مشکل مواجه هستند.

در این راستا به مناسبت هفته محیط زیست، نشست مدیران کل حفاظت محیط زیست مازندران و امور شهری و شوراهای استانداری این استان با جمعی از فعالان محیط زیست در خصوص آخرین وضعیت پسماند استان در محل اداره کل محیط زیست مازندران برگزار شد.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل محیط زیست مازندران، در این جلسه با اشاره به تصویب کارگروه راهبردی مدیریت پسماند در اسفند ۹۸، اظهار کرد: از سوی تشکل‌ها و مسئولان در حوزه زباله اقداماتی انجام شده اما به اقدامات بیشتری است.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی نیرو در شهرداری‌ها با عناوینی چون پسماند، سازمان عمران و غیره حضور دارند که که عملا کارایی ندارند و می‌توانند با همکاری محیط زیست در بخش تفکیک زباله همکاری کنند.

مدیرکل محیط زیست مازندران در بحث فرهنگ‌سازی زباله خاطرنشان‌کرد: با اهدای تابلوهایی با عنوان “تفکیک یادمون‌نره” به خانواده‌ها، می توان این فرهنگ سازی را انجام داد.

حل معضل زباله جزء اولویت‌های مازندران نیست

روزبه خادملو، از فعالان محیط زیست مازندران نیز در این‌جلسه اظهار کرد: زباله بزرگترین‌ معضل مازندران است اما جهت گیری‌های حل مسئله به درستی شکل نگرفته و حل مشکل زباله جزء اولویت های استان نیست.

وی افزود: به ازای هر تن زباله ‌تر ۳۵۰ لیتر شیرابه تولید می‌شود که با احتساب تولید روزانه بیش از ۲۵۰۰ تن زباله در استان می‌توان گفت، در مازندران نیز به ‌طور تقریبی روزانه بیش از ۸۷۰ هزار لیتر شیرابه تولید می‌شود.

این فعال محیط زیستی افزود: راه حل‌های عجیبی برای حل این مشکل وجود ندارد اما راه حل شهرداری‌ها برای حل مسئله، با نگاه اجتماعی و دانشگاهی متفاوت است.

خادملو گفت: انرژی و تمرکز استانداری برای راه‌اندازی زباله سوز است اما اگر بجای آن بر روی فرهنگ‌سازی تمرکز می‌شد کمک ‌شایانی به حل مسئله زباله می‌کرد.

زباله‌سوز؛ رئیس جمهور را به مازندران می‌کشاند

در ادامه‌ی این‌جلسه محمد محمدی تاکامی، مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری مازندران با اشاره به ضرورت توجه به مسائل زیست محیطی در طرح‌های عمرانی، اظهار کرد: نبود ساختار اجرایی در مازندران از ضعف‌های محیط زیست است.

وی با اشاره به اینکه ساختار محیط زیستی در استان پراکنده بوده و فاقد برنامه استراتژیک و راهبردی است، افزود: نداشتن محیط واحد در حوزه محیط زیست آسیب زا است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای اسلامی استانداری مازندران گفت: با تشکیل سازمان پسماند در استان نسبت به ساماندهی زباله اقدام می‌شود.

محمدی تاکامی از نزدیکی زمان افتتاح زباله سوز نوشهر خبر داد و اظهار کرد: از هفته گذشته تست گرم نیروگاه زباله سوز نوشهر انجام شده و نیروگاه نوشهر با حضور رئیس جمهور و مسئولان ارشد کشوری افتتاح خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سوزاندن زباله باید از استانداردهای روز جهانی استفاده کرد، گفت: آلایندگی از زباله سوزها توسط محیط زیست، مدیریت و مانیتورینگ می‌شود و یکسال زمان می‌برد.

  • نویسنده : 1161