باید برای اصلاح وضع موجود به مردم و بخش خصوصی میدان بدهیم
باید برای اصلاح وضع موجود به مردم و بخش خصوصی میدان بدهیم
سکان نیوز‌؛ سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه گفت؛ معجزه زمانی اتفاق می‌افتد که ما متوجه شویم باید به اشکالات درون کشور خود با توجه جدی رسیدگی کنیم و شجاعانه تصمیم بگیریم.

رامین مهمان پرست در گفت و گویی بیان داشت؛ آنچه به سیاست خارجی ما و بحث ارتباط با آمریکا و تاثیری که در وضعیت اقتصادی ایران ارتباط خواهد داشت مساله جداگانه‌ای می باشد، اما اشتباه برخی از مسئولان ما این است که تصور می‌کنند جریانات مختلف آمریکا رویکردهای متفاوت و سیاست‌های راهبردی متعددی نسبت‌به ایران دارند.

اگر امیدمان به بیرون از ایران و سیاست‌های کشوری همچون آمریکا باشد، راه را اشتباه رفته‌ایم

این یک اشتباه تحلیلی است و هرگونه برنامه‌ریزی براساس تصور اشتباه است که مثلا بگوییم دموکرات‌ها روی کار بیایند، به نفع کشور ما است و مشکلات ما حل می‌شود. این تصور اشتباه باعث می‌شود ما اقداماتی که باید در راستای اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور و برنامه‌ریزی درست برای پیشرفت کشور داشته باشیم را کنار بگذاریم و امیدمان به بیرون از ایران و سیاست‌های کشوری همچون آمریکا باشد.

وضعیت کشور در 4 سال گذشته و امید بستن دولت به آمریکا را چطور تحلیل می‌کنید؟

در چهار سال گذشته ترامپ از برجام خارج شد و در عین‌حال بحث فشار حداکثری را مطرح کرد و بیشترین فشار را روی درآمد ارزی و فروش نفت ما گذاشت. اما اشتباه بزرگ مسئولان ما این بود که از این مساله استفاده نکردند تا اقداماتی را در راستای اقتصاد بدون نفت در کشور انجام دهند.

آنها حتی از این تهدید به‌عنوان یک فرصت نیز استفاده نکردند و خود را معطل سیاست‌های آمریکا کردند. از این نظر متاسفانه فرصت‌های زیادی را از دست داده و مردم را نیز به‌شدت تحت‌فشار اقتصادی و معیشتی قرار دادیم.

رویکرد دولت در شرایط جدید پیش‌رو باید چگونه باشد؟

توصیه‌ای که می‌توان داشت، درباره آینده کشور ایران است. ما باید توجه کنیم شاید 80 درصد مشکلات اقتصادی کشور ما ناشی‌از بی‌تدبیری، عدم به‌کارگیری استعدادهای داخل کشور و منابعی است که در کشور وجود دارد.

اقتصاد دولتی که فساد، انحصار و رانت حاصل آن است، دلیل اصلی مشکلات فعلی است

درواقع عدم استفاده از مدیران متخصص و دلسوز و وجود یک اقتصاد دولتی بزرگ که فساد، انحصار و رانت حاصل آن است، دلیل اصلی مشکلات فعلی است، لذا امیدواریم در دولت بعدی جریانی که بتواند این اصلاحات ساختاری را به‌شکل اساسی و شجاعانه انجام دهد، روی کار بیاید.

اگر بتوانیم برنامه‌ریزی درستی در داخل داشته باشیم و اشکالاتی را که درون کشور وجود دارد برطرف کنیم و مدیران خلاق، سالم و دلسوز و متخصص سرکار بیاوریم، رفته‌رفته به رشد اقتصادی و نقطه اقتدار نزدیک خواهیم شد که در آن صورت همراهی و رضایت مردم و پشتیبانی آنها از سیاست‌ها را خواهیم داشت.

در چنین شرایطی اگر به این نقطه برسیم، در آمریکا هرکسی روی کار بیاید می‌تواند از موضع برابر درخواست مذاکره با ما داشته باشد یا اگر مذاکره‌ای صورت می‌گیرد می‌توانیم از حق خود دفاع کنیم و در غیر این‌صورت با این رویه اشتباهی که برخی از مسئولان درپیش گرفته‌اند نباید چشم‌انتظار یک معجزه باشیم.

باید برای اصلاح وضع موجود به مردم و بخش خصوصی میدان بدهیم

معجزه زمانی اتفاق می‌افتد که ما متوجه شویم باید به اشکالات درون کشور خود با توجه جدی رسیدگی کنیم، شجاعانه تصمیم بگیریم و تغییرات بزرگی را در ساختارهای خود انجام دهیم.

ما باید برای اصلاح وضع موجود به مردم و بخش خصوصی میدان بدهیم و اجازه ندهیم مدیران فاسد و بی‌انگیزه و کسانی که خلاقیت ندارند، سمت‌ها را اشغال کنند.