بانک مرکزی آماده اجرای سیاست هدف‌ گذاری تورم است
بانک مرکزی آماده اجرای سیاست هدف‌ گذاری تورم است
سکان نیوز:رئیس کل بانک مرکزی نوشت: پس از تغییر در سیاست ‌‌های ارزی، پولی و مالی کشور، بهمراه انباشت منابع لازم برای ادامه سیاست کنترل و ثبات سازی در بازار ارز، امروز بانک مرکزی آماده اجرای سیاست «هدف‌ گذاری تورم» است.

به گزارش سکان نیوز/عبدالناصر همتی در یادداشت جدیدش با عنوان “چند نکته درخصوص هدف گذاری تورم”، نوشت:

1-ریشه تورم بالا،به عنوان گره اصلی اقتصاد کشوردرطول چند دههٔ گذشته ، سلطهٔ سیاست های مالی ، و پولی نمودن کسری بودجه و اتکای مستمربر سیاستهای انبساطی پولی برای رشد اقتصادی بوده است.

2-در دوره‌ های فراوانی منابع ارزی،دولتها به انبساط‌ بودجه مبتنی بر منابع ارزی و سرکوب تورم، با دخالت در بازار ارز و افزایش عرضه، به کمک واردات،روی آورده‌ و در مواقع افت درآمدهای ارزی به روش های مستقیم وغیرمستقیم به منابع بانکی متوسل شده اند. اینگونه روش ها ، نه تنها پایدار نبوده ، بلکه مشکلات بسیار زیادی، از جمله، تحلیل منابع ارزی وتضعیف تولید ملی و نوسانات شدید چرخه های تجاری را به دنبال داشته است.

3- پس از تغییر در سیاست ‌‌های ارزی، پولی و مالی کشور، بهمراه انباشت منابع لازم برای ادامه سیاست کنترل و ثبات سازی در بازار ارز، که از دو سال پیش آغازشده است و با طراحی و توسعه ابزارهای عملیاتی کردن سیاستهای جدیدپولی،امروز بانک مرکزی،آماده است که سیاست «هدف‌ گذاری تورم» را به اجرا بگذارد.

4- در قالب این سیاست ، قطب‌نمای اصلی سیاست های پولی و ارزی بانک مرکزی ،«تورم هدف» خواهد بود و برای رسیدن به آن ، از ابزار مدیریت نرخ سود در بازارباز استفاده خواهد شد.همانگونه که قبلاً گفته بودم، نرخ سودسیاستی کوتاه مدت در دالان نرخ سود بازار باز،یک هدف میانی برای تحقق هدف خواهد بود.

5-موفقیت و اثربخشی این سیاست،درگرو اقدام دولت در انتشار هر چه سریعتر اوراق بدهی برای جبران کسری بودجه ،جهت ضدسیکلی کردن بودجه والبته تلاش بیشتر برای کاهش کسری بودجه است.

  • نویسنده : 1161