بازنگری در روند اجرای سیاست‌ها راهکار تحقق گشایش اقتصادی
بازنگری در روند اجرای سیاست‌ها راهکار تحقق گشایش اقتصادی
سکان نیوز؛ رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای هیات دولت که به مناسبت گرامیداشت هفته دولت بصورت ویدئویی برگزار شد، نکات ارزنده و قابل تاملی را مطرح کردند که حقیقتا نسخه شفابخش دردهای کشور در مقطع کنونی شناخته می شود.

به گزارش سکان نیوز، عقیل امامی تحلیلگر مسائل سیاسی در یادداشتی نوشت؛ رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای هیات دولت که به مناسبت گرامیداشت هفته دولت بصورت ویدئویی برگزار شد، نکات ارزنده و قابل تاملی را مطرح کردند که حقیقتا نسخه شفابخش دردهای کشور در مقطع کنونی شناخته می‌شود.
رهبر معظم انقلاب در این دیدار با تشریح وظایف و مسئولیتهای کلیدی دولت در سال پایانی آن، خدمتگزاری را ضرورت اساسی برای آحاد مسئولان دانسته و با اشاره به شرایط اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه استکبار، برای چندمین بار بر لزوم مقاوم‌سازی بنیانهای اقتصادی کشور با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بی‌شمار داخلی و عدم اتکاء به توان خارجی تاکید فرمودند که بی تردید شناخت عمیق و واقعی از آلام فعلی کشور است.
به اعتقاد اکثر کارشناسان اگر چه تحریم‌های غیر انسانی دولت قانون گریز آمریکا اقتصاد کشورمان را بواسطه مشکل تبادلات تجاری و مضایق بانکی تحت تاثیر قرار داده اما با نگاه عمیق و موشکافانه به توانمندیهای اقتصادی داخل در می‌یابیم که تصمیم سازی‌های غیر معقول و نامتوازن و رویکردهای ناسازگار با مبانی اعتقادی و بنیانهای فرهنگی انقلاب بیشترین نقش و تاثیر را در ابتلابه وضعیت کنونی داشته و دارد.
بی‌گمان یکی از اهداف محوری دولت آمریکا در جنگ اقتصادی با کشورمان تضعیف بنیانهای اقتصادی متاثر از صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی و خالی شدن خزانه بانک مرکزی از منابع ارزی است که باید با تنظیم و عملیاتی شدن راهکارهای اصولی و هدفمند برای شکست این توطئه شوم همت گماشت.
باید گفت متأسفانه خالی کردن ۱۸ میلیارد دلاری خزانه از منابع ارزی و فروش ۶۰ تن ذخیره طلای استراتژیک کشور در سال ۹۸ به بهانه تنظیم بازار و نیز واردات افسار گسیخته کالاهای لوکس و غیرضروری که با بهره‌مندی از منابع ارزی کشور انجام می شود،خواسته یا ناخواسته در راستای تحقق اهداف سلطه گرانه آمریکا قابل فهم و ارزیابی است چرا که کشور خالی از ذخایر ارزی در هیچ مصافی با دشمن بیرونی قدرت رویارویی اقتصادی نخواهد داشت.
از سوی دیگر واردات بی‌رویه کالاهای لوکس و مصرفی علاوه بر زیانهای اقتصادی که به پایداری فرصت های اشتغال در کشور آسیب می رساند، خسارت عظیم فرهنگی را در پی دارد و باعث تغییر ذائقه فرهنگی مردم و رواج مصرف گرایی می‌شود و در این صورت امنیت ملی کشور با بدست‌گیری گلوگاه اقتصادی توسط دشمنان به مخاطره خواهد افتاد و گلایه ناخدای کشتی انقلاب از واردات کالاهای لوکس نیز اهمیت این مسئله حیاتی را آشکار می‌سازد.
پر واضح است ماهیت فرهنگی و اعتقادی انقلاب اسلامی همواره در ستیز با آرمانهای روبه افول غربگرایانه است و از این منظر نمی‌توان و نباید سر رشته امور اقتصادی کشور را با تحولات خارجی پیوند زد و این نگاه خطای راهبردی است که بخاطر تهدید منافع استراتژیک انقلاب، باید از آن اعراض کرد.
دولت محترم نیک می‌داند که اتکای انقلاب به پشتوانه عظیم مردمی بویژه محرومان و مستضعفان و اقشار عمدتا آسیب پذیر است و این اقشار باید بیشترین حمایت را از سیاستها و برنامه‌های توسعه دولت برخوردار شوند لیکن رویکرد نامتوازن برنامه‌های توسعه فرهنگی و اقتصادی دولت در بسیاری زمینه‌ها مانند احداث مسکن که رئیس‌جمهور محترم خود به عقب ماندگی دولت متبوعش در این زمینه اذعان کرد، بگونه ای است که بسیاری از طبقات فرو دست اجتماعی قدرت اقتصادی خود را از دست داده2اند و متاسفانه پشتیبانی لازم از آنها نیز در حد انتظار نیست.
به نظر می‌رسد دولت دوازدهم در سال پایانی عمرش که بنا به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی باید صرف برنامه‌ریزی و تلاش همه جانبه برای ساماندهی مشکلات و تنگناهای محوری عرصه اقتصاد و معیشت مردم شود، با تجدیدنظر و بازنگری در روند اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه و گشودن معبرهای صحیح دسترسی به گشایش‌های محسوس اقتصادی، همت خود را در این زمینه مضاعف کند تا نام و یاد نیک و ماندگاری از خود به یادگار بگذارد.